Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: pyha..jeg gjorde det!  (Læst 1485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
pyha..jeg gjorde det!
« Dato: 18 Marts , 2012, 13:53 »
I morges skete det. jeg har gået og taget mig sammen i flere uger til at få slagtet den hane, der skulle have været en høne, men som endte med at ligne en slags mellemting. under alle omstændigheder var det ikke en jeg ville avle videre på så han måtte afsted.
Det var noget af en overvindelse, men fik min mand til at aflive og i fællesskab fik vi så plukket og renset og parteret. Hvor var det rart at kunne læse om på forum hvordan man gør inden...,så vi kunne gå til sagen på en ordentlig måde. /o
Var overrasket over hvor let det var at plukke efter dypning i meget varmt vand. Det med at tage indvolde ud voldte lidt vanskeligheder, men det bliver nok også lettere. Vi valgte at skære brystet noget mere op end anvist, så vi kunne komme ordentligt til uden at punktere tarmene.( han skulle jo skæres i små stykker alligevel bagefter)  Det er helt sikkert en proces, der bliver lettere både følelsesmæssigt og håndteringsmæssigt, når jeg har prøvet det nogle flere gange og jeg er MEGET spændt på at smage coq au vinén i aften. Ret speciel følelse at skulle spise noget kød vi har avlet selv.
Havde bare lyst at dele oplevelsen med jer, da i jo sikkert selv har stået i samme situation med tanker, spørgsmål osv.  :)
Vh Pernille

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Sv: pyha..jeg gjorde det!
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2012, 14:00 »
 <M
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2012, 14:14 »
Tillykke med dåden.

Og velbekommen til iaften. Jeg har nu haft mest held med at den slagtede har haft et par dage på køl til at modne.
Første gang vi slagtede spiste vi også kræet samme dag og vi var da dybt skuffede for det var ren tyggegummi. Fandt så klog af skade, ud af at det skulle modne. Nu ved jeg så ikke om det ikke behøves, når det er til coq au vin.

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2012, 14:17 »
Vi havde samme oplevelse som Lene....sejt kød øv øv.. så vi lader dem også modne lidt...
og så vil jeg også sige at det at slagte til forbrug det går ok..men når man må slagte yndlingshønen pga sygsom eller skade..det er hårdt og trist..
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2012, 14:43 »
Jeg har til gengæld ofte slagtet om aftenen og spist dyret næste dag. Det har aldrig været et problem her i huset.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2012, 15:19 »
Jeg synes også at der er forskel på kødet om h*nen er slagtet rolig eller stresset. Jeg plejer at pille dem af pinden om aftenen og aflive dem, hænge dem op og først plukke og rense dagen efter. Når jeg piller dem ned om aftenen er de rolige og lige til at snuppe under armen, mens hvis det foregår om dagen bliver de stressede og musklerne spændt op.

Har prøvet begge dele men ved ikke om det er noget i andre har lagt mærke til?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2012, 15:51 »
Det var flot gået.
Så langt er jeg ikke endnu :D Men det skal læres i år :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2012, 15:55 »
Et eller andet sted er det aldrig sjovt og aflive dyr. Men hvis det foregår hurtig så har jeg ingen problemer. Hvis i vil være sikre på at hanen ikke er for sej og tygge i så skru lidt ned for temperaturen og steg/kog den lidt længere tid. ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2012, 17:42 »
Hej alle og tak for jeres svar.
 Først- ja, vi har også prøvet at måtte aflive et par høner pga sygdom og det var bestemt ikke rart nej :(
Lene: grillede i kyllingen eller??
Mht. coq au vinen, så står den i ovnen til 130 grader og jeg har lige "smugsmagt" et lille stykke- den virker til at være god og mør :)
Nu er jeg spændt på om resten også er ligeså mør...
Vi tog hanen tidligt i morges og han nåede ikke at blive hverken stresset eller bange. det gik ret hurtigt og det er også min hensigt at vi skal planlægge det til en aften næste gang. Netop fordi de så er rolige og trætte.
Der gik bare ged i planen i går, så derfor den tidlige morgenslagtning...uhh mærkeligt ord egentlig :o
Jeg skriver lige når vi har spist- så kan I høre hvordan den/det var.
Vh pernille
Så er den spist og den smagte skønt. den var hverken sej eller noget- dog rigtig meget struktur i kødet, men det jo nok fordi de går længere og frit ude hver dag.
130 grader i ovnen 2½ time med masser af væde ved - det virkede perfekt.
« Senest Redigeret: 18 Marts , 2012, 18:58 Fra pnille11 »

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2012, 00:41 »
Hvor var det godt at det var en succes.  /o
Den struktur du omtaler er muskler som vi jo bare ikke ser på industriens kyllinger fordi de er for tunge til at bevæge sig og derved udvikle muskler.

Ja, vores første vi slagtede som ikke var en succes grillede vi. Glemmer ikke synet af den i ovnen med alle 4 ben i vejret. Total dødsstivhed *f

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2012, 01:08 »

Vi kommer nok til at holde en slagte selv dag igen, med hovedhugning og det hele, flere klarede det selv om de svor at de ikke kom til det.

Så et emne til forumdagen.

Tommy

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2012, 10:10 »
Jeg har aldrig problemer med seje haner og det er også selvom de bliver tilberedt samme dag.

Men husk på at vores dyr som har muskler og er ældre skal have længere tilberedningstid end en 36 dag gammel brusk og papkylling eller en vandpumpet brystfilet skal have.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Marts , 2012, 21:10 »
Vi slagtede for første gang i Januar. En arrig dværg hane og en ung orpington. En opgave som jeg havde trukket  og trukket og trukket i månedsvis  ::). Jeg syntes også det var SÅ svært, at være den der tog beslutningen om, at nu skulle den hane dø.  Dværghanen blev til tarteletter og smagte skønt. Orpingtonen, som vejede 2,9 kilo renset, blev tilberedt i stegesoen. 3 timer i ved 150 grader, sluk for ovnen så stegesoen kunne blive afkølet og så ind i køleskabet til næste dag, hvor han lige fik 1/2 time ved 200 grader. Han var så mør, at da jeg lige skulle vende dyret om, stod jeg med en bar knogle i hånden. Næste gang skal der bare lidt mere væde i, for der var jo INGEN fedt på, som ellers afgiver en del væde i stegesoen. Ellers en succes, som helt klart skal afprøves igen. Tror at det bliver lidt lettere næste gang
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Marts , 2012, 01:15 »
Jeg er krøbet til korset & har investeret i en Human Hønsedræber fra Amerika. Har slagtet selv i flere år uden at synes, at jeg fik håndelaget, men den her - den duer.
Men den er da sindsygt dyr - desværre.
På den anden side, så er det altså synd for kræene, hvis man altså ikke har taget på det.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #14 Dato: 21 Marts , 2012, 11:18 »
Vi kommer nok til at holde en slagte selv dag igen, med hovedhugning og det hele, flere klarede det selv om de svor at de ikke kom til det.

Så et emne til forumdagen.
Det vil være skønt at  se  nogen som kan aflive kræet humant. Jeg er den genration som blev tvungen til at  plukke høns ( jeg syntes den gang at det var børne mishandling) Men at aflive, det var fars arbejde og at tage  indemad ud, der skal mor til.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand