Det er svært med 100 pct sikkerhed at sige ud fra billedet hvilken rovfugl der er tale om. Men umiddelbart ligner det mest en spurvehøg på farver, tegning og det indtryk jeg får af størrelsen.
Jeg ville ikke være frygteligt bekymret for kyllingerne i forhold til sådan en fætter. Dens typiske jagtform er lynangreb ned i en flok småfugle, hvor den tager hvad den kan få fat på, i luften. Jeg tror at den pga dens måde at jage på, ville have svært ved at tage en kylling der spankulerer rundt på jorden. Den 'muser' jo ikke på samme måde som musvåger eller tårnfalk, men kaster sig i stedet, i et hurtigt dyk, ind i en flok småfugle, i træer, buske eller ved foderbræt. De store høns' tilstedeværelse vil nok også være med til at afholde den fra at få ideer om at gå efter kyllinger.
Jeg har en fastboende spurvehøg, som dagligt kommer og finder ly for natten på spærrene, mellem vindskede og murværk, på gavlen af min lade. Den har aldrig generet mine høns/kyllinger.
Jeg har kun én gang set den i min hønsegård og det var helt klart et fejlskøn fra dens side. Da jeg har 3 frugttræer stående i hønsegården er der også en del aktivitet af småfugle. På 2 sider af hønsegården er der støbt betonvæg (omkransning af tidligere mødding). Og jeg så høgen komme jagende over muren, mellem træerne, forsøgende at flyve ud på 3. side af hønsegården, som så udgøres af hegn, som den åbenbart ikke kunne se i farten. Den sad fast i hegnet og jeg måtte, udstyret med kraftige havehandsker, ind i hønsegården og frigøre kræet fra hegnet. Den var omtumlet efter sammenstødet med hegnet, men dog i stand til at komme på vingerne igen.