Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: se hva jeg så i min have igår  (Læst 2202 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: se hva jeg så i min have igår
« Svar #15 Dato: 16 Marts , 2012, 12:01 »
Har de sidste dage. Kigget efter alle mulige rovfugle. Da vi de sidste par dage har observeret en stor en af slagset kommer lavtflyvende ind over haven. (Vi har heldigvis tag over gården) når de altså ikke er i haven. Vi mener at det er en Musvåge. Den har et vingefank på ca. 110 cm. og vi skal næste dukke os for ikke at blive ramt.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 16 Marts , 2012, 12:15 »
Det troede jeg heller ikke, at jeg kunne. Indtil jeg opdagede, at man skal klikke på adressen nedenunder i stedet for - som før - på selve billedet. Måske kan den oplysning bruges? Eller måske er det et andet problem hos dig.

Når jeg klikker på billederne så bliver de større. Ligesom på det gamle forum. Jeg oplever ingen ændring på dette område.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Susanne

• Gæst
« Svar #17 Dato: 16 Marts , 2012, 16:51 »
Jeg prøvede lige igen!

Det første billede i denne tråd kan - hos mig - ikke forstørres med et klik (kun på adressen nedenunder)

Det andet billede, som Ina har vendt og sat ind kan jeg godt forstørre med et klik på selve billedet.

Så... det er lidt forskelligt hvordan det virker her  :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #18 Dato: 16 Marts , 2012, 19:42 »
Spurvehøg. Smukke, smukke fugle, men nogle værre banditter. De skal indhente 55 kg føde på et år for at opforstre et kuld unger, svarende til 2200 gråspurve eller 600 solsorte :o. Jeg jog en bandit væk fra foderbrættet i går, den prøvede at nappe en lille blåmejse.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #19 Dato: 16 Marts , 2012, 20:08 »
Jeg har et spurvehøge par boende i haven. Ret klogt valg af bosted, da jeg der udover nok har ca. halvdelen af alle gråspurve i DK boende. Høgene snupper spurve morgen og sen eftermiddag ved foderbrædtet...sådan har det været i flere år. De er så vant til os, at de bare suser rundt om ørene på os, hvis vi er i haven, når de jager.

Om sommeren kan jeg så sidde og iagttage, når ungerne skal lære at jage selv - det kan være lidt svært i starten, skal jeg hilse og sige ;)
« Senest Redigeret: 16 Marts , 2012, 20:10 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hannah Nedergaard

• Passiv bruger
  • If we do not end war, war will end us
« Svar #20 Dato: 16 Marts , 2012, 20:14 »
Underligt, når billedet er på hovedet.  :o
Jeg har ikke set den før, men det ligner en høg
"You see, but you do not observe."
- Owl in my profile picture

Offline Bo Skov Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 16 Marts , 2012, 20:23 »
vil den tage mine kyllinger som jeg har til at gå ude i have med der varmelampe....
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #22 Dato: 16 Marts , 2012, 20:32 »
vil den tage mine kyllinger som jeg har til at gå ude i have med der varmelampe....
Hvis du ikke har overdækning, så ville jeg sige ja.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #23 Dato: 16 Marts , 2012, 20:36 »
dine kyllinger vil være rigtig nemme måltider for høgen, som den helt sikkert vil benytte sig af, hvis den jager hos dig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #24 Dato: 16 Marts , 2012, 21:11 »
Det er en høg og de er rene dræbermaskiner :o. Ingen musvåge ville sætte sig så indelukket et sted. Den kan ikke lette, så ::). Høgene er meget mere smidige. Vi har både due- og spurvehøge og der ryger en del småfugle og ringduer på et år. Men de har nu aldrig forsøgt sig med vores kyllinger, der af og til slipper ud af græsningsburene. Men i øvrigt har vi "låg på" vores hønsegårde. En voksen duehøg-hun er næsten lige så stor som en musvåge, deraf ofte forvekslingen..... Vores musvåger afpatruljerer ofte de steder på græsplænen hvor kyllingerne græsningsbure har stået - de finder biller og regnorme - lige op ad kyllingerne, der misundelige ser med ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #25 Dato: 16 Marts , 2012, 21:17 »
Vores musvåger afpatruljerer ofte de steder på græsplænen hvor kyllingerne græsningsbure har stået - de finder biller og regnorme - lige op ad kyllingerne, der misundelige ser med ;D.
Sjovt nok har vi fået en musvåge meget tæt på de seneste to uger. Den lander og letter meget tæt ved huset, og vi kan se at den går på jagt efter regnorme i de friske muldvarpeskud :). Den er meget større og kluntet end spurvehøgen, og mere "hyggelig".
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #26 Dato: 16 Marts , 2012, 21:21 »
- og så har de latterligt små fødder for så stor en fugl. Måske derfor de tumler sådan rundt  *f. Her holder de afstand fra huset og fra de store træer (men sidder ofte i dem og mediterer ::)) hvorimod høgene suser helt tæt på mur og vinduer.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #27 Dato: 16 Marts , 2012, 22:53 »
Kyllinger har mange fjender fra oven, og det har de faktisk længe, jeg har haft krager til at stjæle og æde mine kyllinger når der er næsten fuldfjerede  /d så man skal tage det alvorligt ,med rovfuglende
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #28 Dato: 16 Marts , 2012, 23:09 »
Selvfølgelig skal man passe på sine høns og kyllinger. Det gælder både omkring katte, hunde, ræve og rovfugle. Ja, endda menneskelige tyveknægte. Men der er åbenbart stor forskel  på, hvad rovfugle går efter. Nogle har jo set en rovfugl slæbe af med en Orpington. Det har vi så ikke her, ikke engang de forholdsvis små Araucanaer - men alligevel er hønsegårdene overdækkede, så HVIS vi får problemer er det slut med at gå frit rundt i haven!
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 16 Marts , 2012, 23:33 »
Det er svært med 100 pct sikkerhed at sige ud fra billedet hvilken rovfugl der er tale om. Men umiddelbart ligner det mest en spurvehøg på farver, tegning og det indtryk jeg får af størrelsen.

Jeg ville ikke være frygteligt bekymret for kyllingerne i forhold til sådan en fætter. Dens typiske jagtform er lynangreb ned i en flok småfugle, hvor den tager hvad den kan få fat på, i luften. Jeg tror at den pga dens måde at jage på, ville have svært ved at tage en kylling der spankulerer rundt på jorden. Den 'muser' jo ikke på samme måde som musvåger eller tårnfalk, men kaster sig i stedet, i et hurtigt dyk, ind i en flok småfugle, i træer, buske eller ved foderbræt. De store høns' tilstedeværelse vil nok også være med til at afholde den fra at få ideer om at gå efter kyllinger.

Jeg har en fastboende spurvehøg, som dagligt kommer og finder ly for natten på spærrene, mellem vindskede og murværk, på gavlen af min lade. Den har aldrig generet mine høns/kyllinger.

Jeg har kun én gang set den i min hønsegård og det var helt klart et fejlskøn fra dens side. Da jeg har 3 frugttræer stående i hønsegården er der også en del aktivitet af småfugle. På 2 sider af hønsegården er der støbt betonvæg (omkransning af tidligere mødding). Og jeg så høgen komme jagende over muren, mellem træerne, forsøgende at flyve ud på 3. side af hønsegården, som så udgøres af hegn, som den åbenbart ikke kunne se i farten. Den sad fast i hegnet og jeg måtte, udstyret med kraftige havehandsker, ind i hønsegården og frigøre kræet fra hegnet. Den var omtumlet efter sammenstødet med hegnet, men dog i stand til at komme på vingerne igen.
Mvh
Erik Andersen