Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bakker til forsendelser af rugeæg  (Læst 8274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Bakker til forsendelser af rugeæg
« Dato: 13 Marts , 2012, 20:08 »
Er der nogle som ved om man kan købe flamingokasser i Danmark til forsendelse af rugeæg. Jeg kan se at de i england bruger dem flittigt. Det må da også være noget vi skal ha her i Danmark.
Har sendt 20 æg med posten i går..og desværre var 8 smadret ved ankomsten.
Det var ret dyre rugeæg, så der ærger både mig som sælger og ikke mindst køber, som selv tager ansvaret..
Må sige at jeg aldrig har sendt æg før med så mange ødelagte æg..og fremgangsmåden er altid den samme..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Bakker til forsendelser af rugeæg
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2012, 20:12 »
Det er aldrig rart at stå i sådan en situation, man får så dårlig samvittighed.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2012, 20:16 »
Hej Rikke,

Det var godt nok surt :-\ (gad vide hvorfor portoen stiger og stiger, det kan da ikke være pga. af Post Danmarks kvalitet ::)). Jeg faldt over disse, da jeg ledte efter billige alm. æggebakker på e-bay:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=polystyrene+egg+boxes&_sacat=0&_odkw=egg+boxes&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1311
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2012, 20:17 »
Hanefar76 viste en ret fin skumgummikasse, han fik lavet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Høns i haven

• Gæst
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2012, 20:19 »
Har også tænkt på det med flamingokasserne. Det må jo bare være noget med at få fat i et bor der kan lave hulerne i de 2 stykker flamingo. Eller måske varme et porcelæns æg og smelte hulerne.

Offline mldj

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2012, 20:33 »
jeg vil stærkt fraråde at smelte huller i styrolit eller andre "flamingo" materialer. det er røv giftigt  ;D

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2012, 22:34 »
Der er ingen garanti for bedre resultat med flamingo bakkerne.

Nogen gisner om de rent faktisk forværrer turen med post, da æggene ligger så fast at der ikke er noget der kan hjælpe ægget indeni med og absorbere eventuelle stød under transport. Det skulle medføre øget risiko for løs luftblære. Hvor den "gamle" metode giver dem en chance for bedre at håndtere det, da de ikke ligger helt så fast.

Jeg har fået rigtig mange rugeæg tilsendt de sidste par år, resultatet var i alt 3 kyllinger i den periode. Tør slet ikke regne på hvad jeg har ofret af penge i den tid, altid masser af æg med løs luftblære. Min tanke gik ellers på lastrum hvor de blev udsat for tryk og kulde, men det er der slet ikke i lastrum hvor posten transporteres. Det er reguleret så der ikke er frost eller tryk forskel.

For nylig fik jeg æg på gammeldags maner fra Tyskland, et æg med løs luftblære og resten fine. Befrugtningen var næsten 100% og har givet bedste resultat nogensinde, så skal jeg have æg igen vil jeg faktisk bede om de er sendt på "gammeldags maner" som er tiden inden flamingo bakkerne kom til.

Det er nemlig lige siden flamingoen kom til, at det gik helt galt med æg, inden de kom fik jeg ok resultater med æg fra udlandet.

En anden ting er nok at postbefordring håndteres mere forsigtigt hvis der er mærket på pakken, end vi ofte ser her i landet.

Det var bare lige mine oplevelser, som jeg godt ville dele ;)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2012, 22:41 »
Jeg tror ikke man skal bruge flamingoen som "sovepude". De skal pakkes i flamingo, denne skal tapes sammen. Så skal der lægges krøllet avispapir under, over og i siderne af flamingoen med æggene og så pakke det ned i papkassen. Jeg fik nogle æg, med god befrugtning, fra England. ca. 75% klækkede

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne (Fimpe)

• Passiv bruger
  • Hørby, 9300
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2012, 23:14 »
Prøv lige at se dem hanefar laver (min nabo) måske han kan lave en som jeg kan tage med til dig på torsdag...
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2012, 09:26 »
Jeg pakker således:

1. hvert æg i køkkenrulle.
2. Lægges i æggebakke som tapes til.
3. Pakkes i bobleplast.
4. Puttes i en lidt større kasse, med flamingo, aviser, halm, eller hvad jeg nu har.

Og der har aldirg været problemer ;) Selvfølgelig er det lidt dyrer i porto!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2012, 10:18 »
Jeg pakker således:

1. hvert æg i køkkenrulle.
2. Lægges i æggebakke som tapes til.
3. Pakkes i bobleplast.
4. Puttes i en lidt større kasse, med flamingo, aviser, halm, eller hvad jeg nu har.

Og der har aldirg været problemer ;) Selvfølgelig er det lidt dyrer i porto!

Super metode, meget lig den jeg modtog fra Tyskland ;)

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Marts , 2012, 10:34 »
Der er ingen garanti for bedre resultat med flamingo bakkerne.

Nogen gisner om de rent faktisk forværrer turen med post, da æggene ligger så fast at der ikke er noget der kan hjælpe ægget indeni med og absorbere eventuelle stød under transport. Det skulle medføre øget risiko for løs luftblære. Hvor den "gamle" metode giver dem en chance for bedre at håndtere det, da de ikke ligger helt så fast.

Jeg har fået rigtig mange rugeæg tilsendt de sidste par år, resultatet var i alt 3 kyllinger i den periode. Tør slet ikke regne på hvad jeg har ofret af penge i den tid, altid masser af æg med løs luftblære. Min tanke gik ellers på lastrum hvor de blev udsat for tryk og kulde, men det er der slet ikke i lastrum hvor posten transporteres. Det er reguleret så der ikke er frost eller tryk forskel.

For nylig fik jeg æg på gammeldags maner fra Tyskland, et æg med løs luftblære og resten fine. Befrugtningen var næsten 100% og har givet bedste resultat nogensinde, så skal jeg have æg igen vil jeg faktisk bede om de er sendt på "gammeldags maner" som er tiden inden flamingo bakkerne kom til.

Det er nemlig lige siden flamingoen kom til, at det gik helt galt med æg, inden de kom fik jeg ok resultater med æg fra udlandet.

En anden ting er nok at postbefordring håndteres mere forsigtigt hvis der er mærket på pakken, end vi ofte ser her i landet.

Det var bare lige mine oplevelser, som jeg godt ville dele ;)

nielsen æg på gammeldags måde hvad er det?? er det stadig med posten eller hvor man henter selv?? har lige fået æg med posten i æggebakker rullet ind i parpir  tæpet til de lå i en kasse fyldt med avis er det gammel måde hi hi hjælp

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Marts , 2012, 10:48 »
Gammeldags måde er som den du selv nævner.

Men som sagt er det kun mine oplevelser jeg går ud fra, gisninger fra nogle udenlandske avlere forøvrigt også.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Marts , 2012, 13:00 »
Jeg har pakket fuldstændigt som ovenfor nævnt..med køkkenrulle og i æggebakke, bobleplast og aviser..
alligevel gik det galt..men der er også første gang der har været så mange æg gået i stykker..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Marts , 2012, 13:08 »
Hej Rixen
Var avispapiret krøllet sammen til små kugler?
Det er vigtigt at bakken kan bevæge sig en smule i kassen, for at modstå stød ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.