Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Love og regler hjælp  (Læst 2055 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Love og regler hjælp
« Dato: 16 Oktober , 2008, 20:10 »
Måske findes det allerede et sted på forum. Jeg har bare svært ved at finde det. Og der hvor der måske er et link virker den ikke.
 Jeg kunne tænke mig et sted hvor jeg kunne gå ind og nemt finde ud af hvilke regler der gælder for vores hobby. Jeg tænker på vaccination og køb og salg af dyr. Når de udstilles skal de være vaccineret ved jeg godt men ellers ??? og  faste ringe er det påkævet hvis ikke man udstiller. kræves det ved salg, så der let kan findes tilbage til dyret og dets tidligere ejere ???
Og hvad med salg af æg? Sælger du tilnaboer og venner til brug i køkken o.lign. skal man have sine æg kontrolleret jævnligt for samonella. Men gælder det også ved salg af rugeæg ???
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Indianer

• Gæst
Sv: Love og regler hjælp
« Svar #1 Dato: 16 Oktober , 2008, 21:56 »
Det var nogle rigtig gode spørgsmål.
Dem vil jeg også gerne have svar på.

Her er lige et par tillægsspørgsmål:
Hvad er kravene for at få ringe på éns fjerkræ? Skal man have begge forældre? Skal forældrene også have ringe på? Hvis man har købt kyllinger eller rugeæg, må de så få ringe på?

Hvor gamle skal de være når de får ringe på?

Tak. :)

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2008, 22:21 »
I finder en masse love og regler her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/board,5.0.html
Hilsen Susanne

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 16 Oktober , 2008, 22:35 »
Der har jeg været inde og se efter og ikke kunnet finde svar på de spørgsmål jeg stiller
og der er og så det link ,som jeg henviser til ikke virker nemlig: Regler vedr. vaccination mod Newcastle Disease - jan. 2008
Regler om stalddørs ¨salg står omtalt , men jeg kan ikke finde nævnt i artiklen om det gælder rugeæg også,
mvh.Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Oktober , 2008, 22:52 »
Så er ND opdateret..

Tak for oplysningen Egon. Kun ved at i fortæller om 'døde' link, for vi fat i dem alle  <E

De forskellige love og regler der er, er skrevet uden at skænke os hobbyavlere ret mange tanker. Derfor er der ofte udeladt ting vi ser som væsentlige.
En regelguide vil være eminent, men er et kæmpe arbejde, da det kræver at der holdes øje med ændringer, så guiden til hver en tid er opdateret.
Hilsen Susanne

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #5 Dato: 16 Oktober , 2008, 23:04 »
Jeg har forsøgt at tyde teksten vedr. vaccination, og forstår det sådan at jeg ikke behøver at vaccimere, når jeg ikke udstiller eller sælger på markeder. Har jeg forstået det rigtigt ??? ??? ??? Vil en der ved besked venligst svare mig.
mvh.Egon

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Oktober , 2008, 23:42 »
hej egon
sådan forstår jeg reglerne om at vaccinere, skal man til en samling af høns enten marked hønsedag el udstilling så skal dyrene være vaccineret
de behøves ikke at være vaccineret som hyggehøns el man sælger nogle af dem
ved salg skal man oplyse om de er vaccineret el ej
@ indianer
for at få ringe skal man være medlem af DFfR
nej forældrene behøver ikke at bære ring for at kyllingerne kan få ring på
købte kyllinger kan godt bære din ring hvis de er købt som daggamle el rugeæg
hvor gamle de skal være for at bære ring er meget forskellig alt efter race
men fra 7-12 uge  jeg har et problem når jeg skal ringe mine lutter deres fødder er lidt støre ind danske landhøns  så samme kuld skal ringes med en uges mellem rum mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

MartinJ

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 Oktober , 2008, 00:26 »
regler om salg af æg (konsum)
http://www.uk.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2003203/Rapport.pdf

Du skal ha en rugemaskinekapacitet på mere end 1000 æg før du skal registreres ved fødevareregionen.

For rugeæg mener jeg ikke der er nogen regler så længe det sker inden for DK´s grænser. Der skal tilladelse til eksport om import.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Oktober , 2008, 10:39 »
Så lige et spørgsmål fra mig:D.. Er der ikke en regel for hvor mange fjerkræ der må være på en grund inden der skal tages blodprøver og alt sådan noget af dem? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #9 Dato: 17 Oktober , 2008, 11:19 »
regler om salg af æg (konsum)
http://www.uk.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2003203/Rapport.pdf

Du skal ha en rugemaskinekapacitet på mere end 1000 æg før du skal registreres ved fødevareregionen.

For rugeæg mener jeg ikke der er nogen regler så længe det sker inden for DK´s grænser. Der skal tilladelse til eksport om import.
Hmm... Der står, at hobbyæg ikke må sælges. Jeg fristes til at sige, at de kan rende og hønse.  :D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Oktober , 2008, 11:21 »
Giver dig fuldstændig ret Magnus! Lovende er snart så stremme at de kvæler os  ::)! Når selv en 15-årig dreng kan se det, er det politikerne som måske lige er lidt for dumme (:
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #11 Dato: 07 November , 2008, 17:31 »
Vedrørende salg af rugeæg har jeg kontaktet FVST og fået følgende svar:
Hvis vi så går ud fra, at det betyder, at de dyr, der kommer ud af rugeæggene, ikke skal bruges til konsumægs- eller slagtekyllingeproduktion, er der ikke krav til salmonellakontrol som følge af salget af rugeæg.   

Det betyder så, at de dyr, der kommer ud af rugeæggene, kun må bruges til hobby (udstillling m.v.) og ejerne kan bruge æg og slagtede kyllinger alene i egen husholdning. 
Det må betyde at jeg ( og andre) kun må sælge rugeæg fra ikke kontrollerede dyr, hvis køberne ikke agter at sælge æg ved stalddørssalg m.m.
Jeg syenes bare lige at I skal vide det, nu da jeg har fået en besked.og ingen herinde kunne give et svar!

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 November , 2008, 18:47 »
 <E

Tak for det Egon. Så blev vi så kloge  ;D
Hilsen Susanne

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 November , 2008, 23:51 »
Skal lige høre: kører vi allesammen kun 80 kmt på landevejen? Der er heldigvis lempelser på vej! ;)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #14 Dato: 09 November , 2008, 11:18 »
 :D Ja det gør vi da, og måske lidt til  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte