Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: udsendelse lørdag aften DR2  (Læst 3763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
udsendelse lørdag aften DR2
« Dato: 04 Marts , 2012, 09:10 »
igår aftes var der en udsendelse på DR2 som handlede om noget med høns. Jeg så kun 4 min af slutningen desværre.. skal se om jeg kan finde den udsendelse på nettet et sted.. Men det jeg vil frem til er, at der blev sagt at FN skulle have sagt at 65% af alle racer af høns var truet af udrydelse.. Kan det passe?

Der var en person til sidst som talte om at han ønskede sig en stamme Sumatra,. men at de var umulige at få fat i i England.. En anden hønseavler som de opsøgte, for at høre om han kunne hjælpe med at skaffe nogle sumatraer fortalte at han ikke havde set racen i 50 år!

Igen så så jeg kun 4 min af udsendelsen.. og skal bestemt se om jeg ikke kan finde den et sted.. Men hvis jeg forstod det rigtigt.. at så mange forskellige racer er truet! så er det da forfærdeligt!

Men det giver mig også lyst til at spørge.. om der måske er for mange racer? gør det noget hvis der bliver sorteret lidt ud i det??

og en anden ting.. så syntes jeg nu ihvertfald Danmark støtter godt op i deltagelsen på at få udryddet en god potion også.. når man ikke må have haner!! ;(

undskyld mit roede indlæg.. blev bare så overrasket og syntes det er meget spændende.. hvis nogen finder et link til udsendelsen.. så råb endelig højt!!

pylle pylle

• Gæst
Sv: udsendelse lørdag aften DR2
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2012, 09:15 »
har lige en rettelse til ovenstående.. det var ikke i England med Australien..
og udsendelsen hed "En usædvanlig redningsaktion"

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2012, 09:16 »
hej

se tråden Wauw - hønseracer i Australien

der er et link til udsendelsen.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2012, 09:16 »
Du kan se udsendelsen, hvis DR har lagt den op.... http://www.dr.dk/nu
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2012, 09:20 »
Jeg så lidt af udsendelsen. Tulip var såååå stolte af, at danskerne havde rekorden i at spise mest kød :o.

Om æg sagde de bl.a. at der døgnet rundt blev lagt 28 æg i sekundet af industrihøns! :o  :o  :o  :o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2012, 21:51 »
Det har været sendt før : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=11628.0

Om der er for mange racer, nej da, der er bare for få som gider avle seriøst. Og som tyr til den nemme løsning, som er at købe nogle hybrider fra nærmeste rugeri.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2012, 21:53 »
Og så det "sjove" manden kører gerne 10.000 km. for at samle fjerkræ. Herhjemme er alt over 10 km. langt for mange......
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
udsendelse lørdag aften DR2
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2012, 07:49 »
Kære Lene, jeg tror altså at din generalisering er skudt over målet, at 10 km er langt for mange. Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der gerne køre laaaangt, men vi skriver jo ikke om det på forum hver gang :)
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2012, 07:55 »
@ Dorte

Okay måske ikke lige 10 km. Så jeg retter det til alt over 25 km. Og jeg tror bestemt ikke at jeg har skudt over målet.

Men det skal vi da ikke trættes om.
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2012, 08:01 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2012, 07:57 »
hej jeg så også udsendelsen og synes det er ærgeligt at reglerne her i dk er så stramme at vi ikke kan sende avlsdyr ind eller ud af landet for at hjælpe vores truede racer til nyt blod. Der er da nogle stykker her på siden der har sumatra og ville kunne give ham nyt blod, så han kunne prøve at bevare racen ren. Jeg har selv stor kochin og de er jo umulige at finde som rene dyr her i dk næsten. Jeg har skrevet med en klub i UK der ville kunne sende mig æg/ dyr hvis jeg ville sende tilbage til dem, men jeg kan simpelthen ikke finde rundt i fødevarestyrelsens regler for fragt/ import af fjerkræ/æg.........
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!