Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vådt sand i hønsehuset  (Læst 2950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Vådt sand i hønsehuset
« Dato: 02 Marts , 2012, 11:46 »
Jeg bruger sand på bunden i hønsehuset og har indtil nu købt sandkassesand i J&F og Bauhaus, men synes det er temmelig fugtigt når jeg hælder det ud af posen. Vil gerne have det er helt tørt da det så er nemmere at rive klatter sammen.

Men hvordan kan jeg tørre 3 poser sand???
Tænker på om jeg kan hælde det i gruekedlen lidt af gangen og tørre det på den måde???
- eller er der andre gode ideer???
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Vådt sand i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2012, 18:57 »
sand har en forbistret evne til og suge vand og fugt, jeg tror det nemmeste ville være og hælde det ud i en garage i et tyndt lag og vente på det tørrer. Tror bare ikke det er nemt og få det helt tørt på denne årstid
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Vådt sand i hønsehuset
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2012, 19:08 »
Jeg syntes ikke det pt. er muligt at tørre sand udendørs, hvis det skal være knas-tørt. Men pludselig når vi får en smule mere forår kan det lade sig gøre.

For mit vedkommende foregår det på den måde, at jeg laver en stor stak tør sand hver sommer, som så opbevares under tag, til brug i løbet af vinteren og foråret.
Jeg lægger midt sommer en stor presenning ud på et solrigt sted. Hver vipper jeg så en trillebør-fuld sand af og fordeler det på hele presenningen. Går så 2-3 gange og puffer lidt rundt i det med en stiv kost. På en solrig dag, er der lavet en tillebør-fuld tør sand på få timer på denne måde.
NB: Sandlaget må ikke være mere end 1-2 cm tyk, for ellers tager det alt for lang tid.
Der kan i en god periode laves rigtig mange trillebør-fulde tørt sand.
Det er for mig uundværlig at have på lager.