Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vores erfaring med maskinudrugning  (Læst 2983 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mldj

• Passiv bruger
Vores erfaring med maskinudrugning
« Dato: 24 Februar , 2012, 23:23 »
Hej Allesammen

Ja så er vi for alvor kommet i gang med vores fjerkræ hold :)

Jeg vil gerne fortælle lidt om vores forløb med udrugning af kyllinger.
Efter lang tids forhandling kæresten og mig imellem blev vi enige om at Maraner ville være de perfekte høns som anden race her hos os.
men vi havde jo fulgt med herinde på forum og løbende tjekket DBA og GogG, og var indstillet på at det kunne blive et langt forløb inden vi fandt nogle rugeæg.
Meeeen som det jo ofte sker når man rækker en hånd op og spørger om hjælp ja så kommer den :) ca. 1 time efter at min dejlige kæreste havde eftersøgt rugeæg fra kobberfarvede maran tikkede der en PB ind at hun bare kunne komme og hente når vi var klar. (Tak Bjarne )
efterfølgende fredag kørte vi til Vejle og kiggede på rugemaskine valgende stod mellem Rcom 20 eller Rcom 20 Suro.
Jeg var før vi kom derned mest stemt for Rcom20èn men da vi stod med begge maskiner i hånden falgt valget på Suroen, der var flere plusser på den efter min mening, bl.a lidt større kapacitet :)
efter lidt forhandling frem og tilbage kom vi frem til en rigtig fornuftig pris ca. 300kr billigere end at bestille fra England ;)
Nå maskinen i bilen og videre mod Bjarne, vel ankommet til Bjarne`s hyggelige butik skulle vi jo ud og besigtige hans fine fjerkræ hold, dejligt at se hvordan mere erfarne fjerkræfolk indretter deres fjerkræhold. :)
Efter lang tids hyggesnak omkring køkkenbordet kan vi mærke på Aksel at nu er det vidst tid til at finde hjem mod Lilleskoven.
Så kommer vi hjem logger på forum, tjekker op på hvor længe sådan nogle æg skal stå inden man propper dem i maskinen. Argggg 24-48 timer  :o folk skriver om tålmodighed og andre fremedord!!
Nå jeg får samlet maskinen og startet den op, på under 2 min. står den præcis som den skal også ifølge vores test måler der ligger inde i maskinen, vi render frem og tilbage og tjekker om den nu skulle slå en lille prut eller en bøvs, men NEJ den kører bare 112% stabilt.
Så bliver det Lørdag morgen og vi snakker om at nu må vi da snart kunne putte de æg i maskinen, den står jo bare der og står!!
5 min. senere ligger der så 20 Maranæg og fire æg fra vores sølvhalsede landhøns i maskinen.
Puuha den dykkede i temp.  :-\ , hmm skulle man lige trykke på nogle knapper eller..... vi nåede aldrig at gøre noget inden maskinen selv havde stabiliseret sig i den helt rigtige temp. of fugtighed :) den kører nu godt den maskine  8)
Så skulle tiden bare gå, gaaab, efter 7 dage lyste vi ægene med min mobil, der var liv i 19 ud af 20 maranæg og 4 ud af 4 landhøndseæg wuuhuu.
Så venter man og venter etc. vi lyste igen efter 14 dage, stadig liv i 18 maranæg det sidste var vi noget i tvivl om, men vi lod tvivlen komme det til gode, der var sikkert liv i alle 4 landhønseæg.
så ventede vi lidt mere  :o på 18 dagen om aftenen pillede vi maskinen ud af vuggen og skruede op for fugten og ned for temp. (heatindex).
Mere ventetid..
på 20 dagen om morgenen var der noget der sagde mærkeligt da jeg stod op, hmm gad vide hvad det var. KYLLINGERNE!!! jeg nærmest løb hen til maskinen, den var sgu god nok 2 stk ude af æggene, og stjerner i en del af de andre, så var det sgu lidt svært at køre på arbejde  :(
da jeg endelig kom hjem fra arbejde var der kommet flere maraner ud af æggene, vi gik nærmest på skift hen og kiggede ned i det store glaslåg, man skulle jo helst ikke gå glip af noget ;)
Jeg må indrømme at jeg ikke synes der var meget plads til de kyllinger der var kommet nede maskinen, så da der var kommet en del kyllinger og der ligesom var lidt ro i klækningen røg de over i kyllingemoderen, så mens de klækkede åbnede vi 2 gange meget kort og flyttede kyllinger.
efter endt klækning stod vi med 18 maran kyllinger og 4 landhønse kyllinger.
efter 2 døgn i kylingemoderen have vi en af maranerne mistænkt for at være syg, den havde noget der mindede om tarmudfald i mild grad, vi gav den ekstra opmærksomhed og vaskede den bagi dagligt, men da den efter et par dage ikke viste tegn på bedring måtte den sorteres fra :(
Nu er de så blevet fjorten dage gamle og det er rigtigt sjovt at sammenligne de to racer mod hinanden, maranerne vokser og vokser men har næsten ingen rigtige fjer hvorimod landhønsene er fuldjerede på vingerne og har en god del halefjer.

Det var så en lille beretning fra Lilleskoven.

Mvh.
Mogens

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vores erfaring med maskinudrugning
« Svar #1 Dato: 24 Februar , 2012, 23:56 »
Fin lille fortælling. Jeg har en r-com 20 og har samme gode erfaringer med den. Og når jeg ruger barneveldere og brune landhøns sammen så er det også vokse vokse med barnevelderne mens landhønsekyllingerne faktisk kan lette når de er en uge gamle! Hu ha man bliver bidt af det der rugeri når man har så dejligt nemme maskiner.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2012, 02:24 »
Ihh...spændende.
Har du ikke nogen billeder??

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2012, 10:30 »
på 20 dagen om morgenen var der noget der sagde mærkeligt da jeg stod op, hmm gad vide hvad det var. KYLLINGERNE!!! jeg nærmest løb hen til maskinen, den var sgu god nok 2 stk ude af æggene, og stjerner i en del af de andre, så var det sgu lidt svært at køre på arbejde  :(
Så er det jo man i bedste "Chris og chokoladefabrikken" stil ringer til arbejdet og tager barselsorlov, fordi man har klækkende kyllinger ;D

Tak for en DEJLIG beretning /o
Nu skal I vel så være medlemmer af:
Maranklub DK
www.Maranklub.dk
*f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2012, 16:51 »
Tillykke, Mogens i Lilleskoven.
Jeg samler dværg maranæg og tænder meget snart min rcom20 t en prætest. Maskinen købte jeg på LU i december, pakkede den ud juleaften, og lægger første hold æg i på torsdag eller fredag :). Så det var skønt at læse dine meget maleriske beretning om første kørsel.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk