Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tvivl om hvor dødelig H5N1 er  (Læst 624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Tvivl om hvor dødelig H5N1 er
« Dato: 24 Februar , 2012, 15:34 »
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1714511.ece

Endnu en artikel om at der stilles spørgsmålstegn ved hvor dødelig H5N1 er. Det er den anden videnskabelige undersøgelse inden for kort tid der rejser spørgsmålet om WHO's beregninger er rigtige
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline karoline

• Passiv bruger
Sv: Tvivl om hvor dødelig H5N1 er
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2012, 04:32 »
Hej.
Som sygeplejerske på en akutafdeling, kan jeg fortælle at fugleinfluenza for langt de fleste faktisk mennesker er mildere end en alm influenza. Dermed sagt at det kun er, i forvejen svækkede, kronisk syge, for tidligt fødte børn osv der er særligt følsomme. Disse personer vil også være særligt følsomme overfor alm influenza.

Symptomerne på fugleinfluenza svarer til en alm forkølelse, og mange vil slet ikke opdage at de har haft fugleinfluenza. Desuden bliver man immun efter at have haft sygdommen.

Det er medierne der har "pisket en voldsom stemning op" :o

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2012, 07:53 »
Symptomerne på fugleinfluenza svarer til en alm forkølelse, og mange vil slet ikke opdage at de har haft fugleinfluenza. Desuden bliver man immun efter at have haft sygdommen.

Det er medierne der har "pisket en voldsom stemning op" :o

Karoline

Ja og det gjorde de til gengæld "godt"  >:(- Hurra for hurtige journalister /d /d

Men mon ikke der snart bliver lempet lidt i de forskellige regler om fjerkræhold  ??? - de lavede jo nogle absurde love og regler om fjerkræhold lige ret efter - disse er vist nok i opblødningsfaserne - håber jeg da. ;)

F.eks det med at vi ikke må udstille gæs og ænder sammen med alm. høns - Skørt efter min mening da det kun er danmark der virkelig fastholder denne regel.  :( Har hørt om og set billeder fra sidste års hanover udstilling hvor der stod gæs og ænder mellem alm høns i rækkerne - hvorfor må de når danmark "skal" overholde reglerne  ??? - de er jo fra et langt  større opland og derfor større smittespredning hvis der skulle opstå sygdom ??? ??? ???

Jeg kan forstå lidt af reglen om ikke at have gæs og ænder gående i samme rum/voliere som høns - men det er mere fordi jeg synes det er ulækkert med de våde klatter de smider i forhold til en hønseklat. :D

Derudover kan jeg ikke se hvad der skulle være galt i en stor voliere med dam ville kunne bruges af både høns og ænder/gæs - min personlige mening om dette er at det ser hyggeligt ud og viser at dyr trives (som regel)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2012, 08:06 »
Ja og det gjorde de til gengæld "godt"  >:(- Hurra for hurtige journalister /d /d
WHO i Sverige har på et tidspunkt erkendt at de piskede en stemning op for at få penge til at bekæmpe fugleinfluenza i Asien... Det var et middel for at få regeringer til åbne for støttekassen. Det virkede men har så også fået nogle meget uheldige følgevirkninger.
Men mon ikke der snart bliver lempet lidt i de forskellige regler om fjerkræhold  ??? - de lavede jo nogle absurde love og regler om fjerkræhold lige ret efter - disse er vist nok i opblødningsfaserne - håber jeg da. ;)

Ja, der har været en bekendtgørelse i høring, hvor begrænsningen om at svømmefugle og høns ikke må udstilles sammen er væk. Den skulle være trådt i kraft 20/1... og afløst denne
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=115112

Men den skal nu nok komme på plads til næste udstillingssæson
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2012, 08:44 »
Ja, der BLEV virkelig pisket en stemning op til hysteriske højder, mange var også lige pludselig bange for at have høns og mange havde ikke mulighed for at holde sit fjerkræ under de forhold, som der var dengang (fast tag og næsten hermetisk lukket) her valgte så mange fryseren.

Jeg blev spurgt hvergang, når jeg mødte på arbejde af mine kollegarer " Hvordan går det med dine høns ??" " Joh, det går skam helt fint, skulle det ikke det ". ???

Jeg selv måtte desværre slagte mine 2,4 meget store og lovende unge Bronzekalkuner. For at kunne havde plads til mine racer høns under de påkrævede lovlige forhold. *s
Jeg prøvede ellers på at sælge dem, men der var ingen som turde binde an med dem.

Så der forsvandt RIGTIG mange racer i 2005 og 2006 og især af de store racer høns, og så svømmefuglene. Og det tager tid at opbygge bestandende igen. Og desuden har mange ældre avlere ikke den samme lyst og gejst til at starte forfra igen.

Men der blev solgt rigtigt meget Tamiflu vaccine og sikkert også rigtigt mange aviser, så der var der nogen som havde glæde af det.  /d

Og hvor mange er nu lige som er døde af fugleinfluenza, var det 300-400 på VERDENSBASIS. Hvor mange dør der ikke af "alm." influenza bare alene i Danmark om året ??
Men det er selvfølge mest ældre mennesker og de bliver jo DESVÆRRE ikke regnet for meget her i DK.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub