Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: høns spiser hanekam!!  (Læst 3176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyøgaard

• Passiv bruger
høns spiser hanekam!!
« Dato: 20 Februar , 2012, 20:26 »
Kære forum

jeg har en sussex høns flok ca 20 og en hane.

han blødte en morgen fra nogle rifter på hans hanekam, dagene efter helede rifterne og der kom sår skorper på.

sidste dag dag så jeg hvordan at hønsene spiser disse sårskorper og hanekammen heler igen, men desværre gentager det hele sig hele tiden. Hvad gør jeg??

hilsen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: høns spiser hanekam!!
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2012, 20:33 »
Entek kan du sprøjte kammen med noget hønsene ikke kan lide. Dette kunne være hjortetak olie. Man kan også få noget spray mod kannibalisme, dette er selfølgelig også effektivt. Måske kunne du også smøre kammen med noget fed creme.
Hvis det kun er en enkelt høne der "spiser" skorperne så kunne du jo fjerne denne. Alternativt kunne du jo fjerne hanen indtil at kammen var helet helt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2012, 20:41 »
...ikke hjortetaks olie på et sår /d ...hverken åbent sår eller med skorpe
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2012, 08:17 »
Nå men så det spray der er beregnet til formålet. Jeg har aldrig selv brugt hjortetak olie men var da rimelig sikker at man kunne dette.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2012, 08:27 »
Kamfer?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2012, 08:31 »
Nå men så det spray der er beregnet til formålet. Jeg har aldrig selv brugt hjortetak olie men var da rimelig sikker at man kunne dette.

Danny

Det var jeg også sikker på, indtil jeg for nylig fik brug for olien...og heldigvis læste brugsanvisningen, inden jeg begyndte at smøre.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 21 Februar , 2012, 09:05 »
NU er så spørgsmålet, i dette tilfælde om man vil have hanen til at hele, eller hive hovedet af den eller flokken.
Kanibalisme, stopper ikke så længe der er noget at gå efter, og jeg har, inspireret  af brugsanvisningen, sprøjtet hjotetaksolie på et sår på min hånd, og det svier ligesom hvis man smører flydende plaster på, og det gør det i 10 sekunder, og så er det væk, jeg fik ikke noget ar, og det har ikke misfarvet min hud, og mine dun er groet ud igen.

Jeg har været plaget af kanibalisme hos store kyllinger for en del år siden, og de blev sprøjtet en gang om ugen til de var fuldfjerede og alle var hele, de opførte sig som kyllinger nu gør, og blev normale høns.
Jeg har også brugt det til høner med slid på ryggen, hvis nogen skulle pille i det, eller tilskadekomne, og ingen ser ud til at have taget skade.

hjortetaksolie og spray mod kanibalisme er samme sag, og kan også anvendes som spray rundt om hønsegården, ræven kan nemlig heller ikke lide det, men kan overvinde det. Hønsene kan nok heller ikke lide det, men så skal de da i det mindste ikke af med hovedet, for at opføre sig naturligt.

Hvis du mener du vil spraye på kammen, så hold ham for øjnene, for det skal bestemt ikke i øjnene, måske er det nemmere at smøre på, når nu det er kammen, og så kan hjortetaksolien købes i en lille flaske hos Matas, og så kan du jo bruge en vat pind og så vidt som muligt undgå såret, men der skal altså smøres tæt på, så de andre ikke går det igen...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn