Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: store æg  (Læst 6586 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morT4

• Passiv bruger
store æg
« Dato: 19 Februar , 2012, 22:16 »
Jeg har to sorte australtorps som ligger æg næsten hver dag. Ca. hver anden dag er det ene et kæmpe æg, som altid har to blommer  :o. Jeg ved ikke hvem af hønerne der ligger de store æg.
Kan sådan et æg bruges til udrugning? Vil der komme tvillinger ud af et dobbelblommet æg? . . Bare nysgerrig  ;D
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: store æg
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2012, 22:23 »
Som regel kommer der aldrig noget ud af sådane æg, men de kan godt være befrugtet og kyllingerne udvikler sig som de skal indtil et par dage før de skal ud hvor de dør i ægget. Har hørt om nogle som kom ud af ægget, men de døde kort tid efter.
Har læst om en hvor det lykkes med ænder og hvor de overlevede, men det er ekstremt sjældent.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2012, 22:32 »
Der er nogle videoer, hvor der klækker 2 kyllinger fra samme æg, så det kan lade sig gøre. Men meget sjældent ja.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3717.0
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2012, 23:32 »
Jeg kan forstå, at det er bedre at bruge de store æg i husholdningen  ;), frem for at forsøge med udrugning.
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2012, 10:31 »
Ja, det er netop derfor at man angiver en ægstørrelse for racen.
Æg i denne størrelse giver de bedste betingelser for både klækning, og for videre avl i rette størrelse.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2012, 10:56 »
super  :D tusind tak for svarene
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2012, 10:56 »
Jeg kan forstå, at det er bedre at bruge de store æg i husholdningen  ;), frem for at forsøge med udrugning.

Det kan vel diskuteres... Jeg får ikke ret mange af disse æg med 2 blommer i. Men de få jeg får, ryger altid i rugemaskinen. Det kunne da være sjovt hvis det kunne lykkes i ens eget lille hønsehold.
Flere gange har begge fostre udviklet sig men de har aldrig overlevet frem til klækning, her.

1 gang rugede jeg dog en kylling ud af et æg på ca. 90 gram. Der var kun 1 blomme i og kyllingen var "kæmpe stor" ved klækning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2012, 11:02 »
det kunne da være sjovt at få tvillinger, så måske skal jeg prøve at smide et æg eller to af de store under min næste skruk ;). Jeg syntes bare det er sjovt, at der kommer så mange af de store med to blommer  ;D
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2012, 11:07 »
Til Danny, Ja så har du jo også bevist at det ikke kan betale sig at ruge dobbelt æg.
Men hvordan gik det med den store kylling, blev den ved med at være større end de andre.

Men spørgsmålet er: Kan man lave større dyr ved kun at udruge store æg?
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2012, 11:12 »
Sidste år havde jeg også en Australorps der ofte gav dobbelt æg, men vi spiste dem altid, mener at vi fik mest ud af ægget på den måde.

Men det er jo korrekt at det godt kan lade sig gøre at få tvillinger ud af et dobbelt æg, uanset om det er fra høns, duer eller svømmefugle, men de er normalt så svage at de alligevel dør.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2012, 12:34 »
ok, tror bare at de bliver spist så  ;D
 Her et billede af størrelsesforskellen
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 20 Februar , 2012, 13:28 »
Det er jo også lidt sjov med æggemadder fra æg med dobbelt blomme :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 Februar , 2012, 13:57 »
Til Danny, Ja så har du jo også bevist at det ikke kan betale sig at ruge dobbelt æg.
Men hvordan gik det med den store kylling, blev den ved med at være større end de andre.

Men spørgsmålet er: Kan man lave større dyr ved kun at udruge store æg?

Jeg har måske bevist at det er meget svært at ruge disse store æg ud, men jeg synes ikke at have bevist at det ikke kan betale sig. Der er jo en lille bitte chance for at det vil lykkes.
Det svarer vel lidt til at sige at hvis du ikke kan løbe 3 km. på under 15 minutter så kan du lige så godt lade være. Eller hvis du ikke har vundet i lotto de første 5 gange du har spillet så kan du lige så godt lade være.
Jeg har altid rigeligt med æg og kan sagtens undvære et par stykker i "forsøget på det umulige".

Ang. den store kylling: Den sov meget de første 2-3 døgn. De første 2-3 uger var den tydeligt større men senere hen kunne man ikke se noget med det blotte øje. Jeg vejede den ikke igennem dens opvækst så jeg skal ikke kunne sige om den i sidste ende var større end dens søskende...

Om man kan avle større dyr ved at ruge på de største æg tror jeg ikke har nogen betydning. Dog ved jeg godt at der er mange/nogen der mener det modsatte.
Det ene år rugede jeg en del kyllinger ud fra høner der lige var startet æglægning. Disse æg vejede ca. 10 gram mindre end de ellers ville have gjort. Jeg kunne ikke se nogen forskel på kyllingerne, hverken ved klækning eller som voksne. Det er i min verden også logisk, at forskellen udebliver, da arve materialet jo er det samme.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Mango2705

• Gæst
« Svar #13 Dato: 20 Februar , 2012, 17:11 »
Hvis man kun ruger de største æg ud, vil ens høner jo vel også udvikle sig så de kan føde større æg? :-\ :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 20 Februar , 2012, 17:48 »
Jeg vil mene at høner som lægger store og ikke mindst velformede og for racen korrekt farvede æg også vidreføre dette til deres døtre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub