Til Danny, Ja så har du jo også bevist at det ikke kan betale sig at ruge dobbelt æg.
Men hvordan gik det med den store kylling, blev den ved med at være større end de andre.
Men spørgsmålet er: Kan man lave større dyr ved kun at udruge store æg?
Jeg har måske bevist at det er meget svært at ruge disse store æg ud, men jeg synes ikke at have bevist at det ikke kan betale sig. Der er jo en
lille bitte chance for at det vil lykkes.
Det svarer vel lidt til at sige at
hvis du ikke kan løbe 3 km. på under 15 minutter så kan du lige så godt lade være. Eller
hvis du ikke har vundet i lotto de første 5 gange du har spillet så kan du lige så godt lade være.
Jeg har altid rigeligt med æg og kan sagtens undvære et par stykker i "forsøget på det umulige".
Ang. den store kylling: Den sov meget de første 2-3 døgn. De første 2-3 uger var den tydeligt større men senere hen kunne man ikke se noget med det blotte øje. Jeg vejede den ikke igennem dens opvækst så jeg skal ikke kunne sige om den i sidste ende var større end dens søskende...
Om man kan avle større dyr ved at ruge på de største æg tror jeg ikke har nogen betydning. Dog ved jeg godt at der er mange/nogen der mener det modsatte.
Det ene år rugede jeg en del kyllinger ud fra høner der lige var startet æglægning. Disse æg vejede ca. 10 gram mindre end de ellers ville have gjort. Jeg kunne ikke se nogen forskel på kyllingerne, hverken ved klækning eller som voksne. Det er i min verden også logisk, at forskellen udebliver, da arve materialet jo er det samme.
Danny