Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør man ikke...  (Læst 3949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvad gør man ikke...
« Svar #30 Dato: 17 Februar , 2012, 15:33 »
Jeg kan ikke trække rammerne med pindene ud fordi det system der skal sørge for at rammen/pindene ruller så æggene vendes, er monteret på den bagerste væg i kammeret.
På Mariannes billede kan man se et stykke lodret metal der forbinder de 2 øverstebakker. Det er ikke nemt at forklare, men hvis du forestiller dig at ville trække rammerne ud, så skal hele vendemotoren følge med ud, fordi det lodrette metal man ser er forbundet med systemets motor...  seføli, hvis man skruer metallet af rammerne, så skulle det kunne lade sig gøre, men så har vi for længst lukket al varme ud af maskinen. Det kan godt være det er det som skal til, men så er det ikke en særlig praktisk løsning

Jeg skal lige ha placeret maskinen, så kommer der billeder  ;D

He he sådan er min maskine da også indrettet, og som Danny siger så skruer du den bare af og trækker den bakke ud du skal bruge,, ja ja man skal jo lære så længe man lever, og det er ikke alt der er givet i sig selv... men fedt at du kan bruge den blå som klækker, så slipper du for svineriet i rugeren, men det er altså til at overse, hvis du skulle få lyst, en våd klud med rent vand i bunden og støvsugeren til lige at tage alle de små dun der har samlet sig, og næste bakke ind, intet problem, min kan køre hele sæsonen uden grov rengøring, bare der lige bliver tørret og støvet af. Jeg tager sommetider min swiffer til at støve æggene af mellem rugningerne (swiffer er genial) hele processen tager 5 min og jeg har aldrig været ude for et problem med at de rugende æg tager skade af den øgede fugtighed under rugning,  men jeg klækker heller ikke på den store fugtighed.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #31 Dato: 18 Februar , 2012, 07:06 »
var det ikk rudy der lagde aviser i bunden til at fange gris, så i ikk øffer jerres fine nye maskiner, man ved aldrig om man overser et æg eller har et uheld :P

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #32 Dato: 18 Februar , 2012, 08:54 »
Da jeg lånte Dannys super maskine var den også spritny og flot. da der skulle klækkes satte jeg en bageplade fra ovnen i bunden med en fugtig avis i det samlede både skidt og gav fugt til klækningen..... smaaaart hva ;)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 18 Februar , 2012, 09:30 »
Ja det var smart, Wanda, og så behøver man heller ikke frygte at de små falder ned i bunden og drukner i vandkarret  /o
Mvh Marianne

karina dj

• Gæst
« Svar #34 Dato: 18 Februar , 2012, 11:55 »
Så er banditten indstillet på 1. salen. Den blev tændt igår, og jeg kæmper altså lidt med at få den op i temperatur. Tror det ender med den skal stå på max for at nå rugetemperaturen...og det kan jo ikke være helt rigtigt. Håber ikke der er noget galt med den  :-[

karina dj

• Gæst
« Svar #35 Dato: 18 Februar , 2012, 12:35 »
Nu er den der...temperaturen...uden at knappen er skruet i bund  /o

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #36 Dato: 18 Februar , 2012, 13:13 »
 *o *o *p *p
Har du rugeæggene klar også?
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #37 Dato: 18 Februar , 2012, 13:20 »
Jeps! 90 stk  ;D Meeeen, har dem mistænkt for at være blanke, så det blir "øvelse gør mester" på de maranæg dér  :D

Må vist over på America-Thisted og shoppe  ::)

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #38 Dato: 18 Februar , 2012, 13:24 »
Hold da helt op! Du har da været helt klar.  *y
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #39 Dato: 18 Februar , 2012, 13:29 »
JEG har været SÅ klar længe  ;D tror det er hønsene der ikke er klar  :D

Det blir vist ikke til udstillingsmaraner i år, men pyt med det. Jeg vil gerne ha dem med alligevel på den lokale udstilling, bare så folk kan se de findes *p

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #40 Dato: 18 Februar , 2012, 13:34 »
Bare klø på, der skal nok komme noget ud af det,,, hvor koldt er der på din 1 sal, er det tomt loft, eller beboet område, for det gør jo en stor forskel, så du tråden hvor Mikkel beskrev at hans maskine varmede rummet op, og så skal den altså køre meget strøm af,,,, så kan det bedre betale sig at pakke den ind i noget isolering ...

/o Du skal nok komme efter det
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #41 Dato: 18 Februar , 2012, 13:48 »
Der er ikke så koldt deroppe  ;) Vi har åben entre op til førstesalen, og al brændeovnens varme fiser lige op via entreen og ind af døren. Der er vel min. 15 grader, og de anbefaler at stille maskinen i rum med 10-15 grader.

Har du gang i din maskine Ina?

Og Dorte, hvor mange æg har du plads til i din? det er dejligt at høre du samler ind nu, det så jeg jo i Tanjas tråd  /o

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #42 Dato: 18 Februar , 2012, 14:00 »
næhh jeg slukkede igen, for jeg lyste mine blandings æg fra de hvide æglæggere, og selvom jeg har haner nok, så er de italieneragtige damer altså for hurtige til de tunge orper, så de var blanke alle tredive, mens de to æg fra min pophøne, var befrugtede, men hende har de også snart slidt helt op  ;D men jeg lader ikke mine rugemanskine køre for at få 1 eller 2 kyller, så jeg slukkede dag 7

Nu er orperne begyndt at  lægge æg, så nu skal jeg lige af med tre haner, så kan jeg lade de to gå med hver deres flok.
Den blå med en sort og alle blandingerne, og min nyeste store gule med de rene gule damer, så der skal nok komme gule.
Men jeg tænder ikke maskinen før jeg er sikker på hvad der er hvad, så der går nok tre uger endnu.

Din rugemaskine skal jo lige varme det hele op først, så det tager jo lidt tid, første gang den bliver tændt, men de 15 graderi rummet  er vel godt nok, min står i år i stuetemp, så den arbejder ikke så meget når den er tændt.
Venlig Hilsen INA

karina dj

• Gæst
« Svar #43 Dato: 18 Februar , 2012, 14:09 »
Jamen det er nok tidligt med de befrugtninger så, ikke så godt når man skal ruge maraner i januar/februar for at få dem færdige til udstilling. Det er helt klart et minus. Jeg ser ikke man maranhane træde damerne, men han er osse for ung måske til at turde kræve sin ret  :D

Jeg ville SÅ gerne ha min maskine nede  stuen, men Adam var ikke helt så positivt stemt, og da jeg hørte den i aktion... så blev den altså osse forvist til 1. salen. Der har vi et lille værelse, som nu er blevet den indendørs hønsegård  :o Mit eget hønserum  ;D

Med sofa så jeg kan sidde og kigge på kyller i det store utætte akvarie jeg har klunset  /o

Hvis ikke det var for de maraner  ::) så havde jeg osse først gået igang samtidigt med dig Ina  ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #44 Dato: 18 Februar , 2012, 14:26 »
Nu har jeg jo tørruget i min den blå de sidste mange gange, med rigtig godt resultat...dog uden at vide hvilken fugtighed der var i maskinen. Nu har jeg jo pludselig hygrometer i, den står på knap 34...

Mon ikke det er samme sag om det er den blå eller denne maskine? Vil helst bare fortsætte med at tørruge jo...