Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør man ikke...  (Læst 3904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvad gør man ikke...
« Svar #45 Dato: 18 Februar , 2012, 16:10 »
Der skal helst være omkring 40 % fugt når du ruger, og så stiger fugtigheden til 60-65 % ved klækning, men det gør den næsten af sig selv, når de første kyllinger klækker, så fugten fra dem er nok, altså her hos mig, hvis jeg synes de tørre lidt ind, så sætter jeg vand i så den stiger lidt,,, det fungerer rigtig godt hvis mange kyller klækker på samme tid.

Hvis man følger hønsenes natur, så er det jo også først om nogle uger, eller måneder der skal ruges kyllinger, så det er jo ikke så underligt at det ikke går helt af sig selv, men hvis man sætter lys på og starter hønsenes dag kl 04, ja så går der et par uger, så kommer der æg, og jeg kan da se at mine haner er meget aktive, og det skyldes vel og så lyset rænker jeg, til gengæld går de i seng sammen med det naturlige lys om aftenen.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #46 Dato: 18 Februar , 2012, 16:48 »
Så tror jeg de 34 er nok... tæt på i hvert fald!
men det havde nu været skægt hvis jeg havde vidst hvilken fugtighed jeg havde under rugningen i den blå sidste år. Jeg forestiller mig der er en anelse forskelligt klima i en opvarmet trækasse ift en plastikkasse, men måske ta'r jeg fejl  ;) og jeg klækker altid med høj fugtighed, og det blir så i den blå... så no problem  /o

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #47 Dato: 18 Februar , 2012, 17:00 »
@ Karina, jeg har den lille rcom20 til 20 store æg, og måske 30 dværg. Og tænk sig, jeg har nu fordoblet antallet af æg. . . . til at have 2 ! æg klar til rugemaskinen. Der kom godt nok 3 idag, men det 3. var simpelthen for beskidt. Mht befrugtningen så tror jeg min Trolle har "tryllet", til Maranklubbens første bestyrelsesmøde havde jeg taget 5 æg med til Steffen, og tænk engang, dem tog han m i rugemaskinen, og det forlyder at vist 3 stadig er lovende. Men Karina, måske er din hane bare diskret, du vil jo hurtigt kunne konstatere om der er mere at arbejde på. Er du rutineret i at lyse de mørke æg?
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #48 Dato: 18 Februar , 2012, 17:32 »
Dorte, de fleste eller måske ½ af de æg jeg har samlet er fra Flemses tid, inden han døde. Men jeg tror ikke han var flittig, da han jo var lidt nede med næbbet. Den nye hane Gert som er ung og frisk, har vist ikke fået lov endnu. Jeg har set ham forsøge, men er ikke kommet så langt i sine forsøg  :D

Hvis du har 2 æg samlet nu, så går der lidt dage endnu inden du får fyldt den rcom'er...det blir spændende  /o

Jeg har prøvet sidste år at lyse maranæg med en discount maclight, det gik faktisk godt synes jeg. Når først de har ligget længe nok, kunne jeg se at de blev helt mørke pga fosteret, istedet for halvgennemsigtige med blomme  ;) Nu har jeg bestilt den kraftige fra America, så nu skulle det da ikke blive noget problem  ::) Der er godt nok enkelte meget mørke æg imellem, men osse en del lyse, som jeg jo håber er fra den blå  ;)

Her er samlingen  ;D

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #49 Dato: 18 Februar , 2012, 20:00 »
Karina, det er godt nok en smuk samling! Steffen foreslog mig at dele æggene op inden klækning, så jeg kunne mærke dem der var fra de mørkeste æg, for så at have denne viden med, når der skal sorteres i kyllinger senere.
Jamen altså god fornøjelse! :). og ja, der er meget langt til 30, så måske samler jeg blot 20, nu må vi se.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #50 Dato: 18 Februar , 2012, 20:06 »
@Karina
hvor gamle er de ældste æg af de du har samlet
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #51 Dato: 18 Februar , 2012, 20:16 »
Jeg kommer osse til at mærke de kyller der kommer af de mørke æg, men det blir først når de skal klække... men nu må vi se om det overhovedet er noget i, jeg tror det ikke  ;)

Ina, tror det ældste er 3 måske op mod 4 uger. Ved godt det er meget, men jeg kunne ikke gøre andet end at prøve, da det er eneste lillebitte chance for at få kyller fra min sorte kobber hane fra Tyskland. De er opbevaret korrekt er er blevet vendt...vå får at se  :-\

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #52 Dato: 19 Februar , 2012, 07:43 »
Tillykke med din rugemaskine, der ser fin ud, og held og lykke med æggene. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #53 Dato: 19 Februar , 2012, 09:17 »
Tak søde Marianne  ;D

Jeg er helt vild med den allerede, selvom jeg kun kunne klemme ca 100 æg i den (der er jo plads til 141) de skal jo rulle stabilt. Men tænk, temperaturen har været 100% stabil et helt døgn nu  :o Det tror jeg aldrig jeg har prøvet før  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #54 Dato: 19 Februar , 2012, 09:39 »
Næ det er nemlig bare sådan en FED fornemmelse når "skidtet" virker, som det skal *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk