Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen med forstand på kaniner?  (Læst 1102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fru Andersen

• Bruger
Nogen med forstand på kaniner?
« Dato: 13 Februar , 2012, 09:03 »
Jeg har tre kaniner. De to enes fint og løber i hele haven. Den tredje har jeg haft et par måneder. Den er kommet inde fra naboen, og kommer igen selv om vi har prøvet at levere den tilbage. Naboen siger vi gerne må beholde den. Den er ca otte måneder og rigtig sød.
MEN den accepterer ikke umiddelbart at flokken har en rangorden (hvilket jo er ganske naturligt). Så den og lederen har taget nogle ordentlige brydekampe, der endte med sårede kaniner. Derfor er den nu i en lille indhegning. Min store søn mener jeg skal lukke den ud, og så vil de finde ud af det; han synes også det er synd, at den er afskåret fra det frie kaninliv. Men jeg er en kylling, og synes det er synd hvis de får skrammer. Det er tre hunner.

Hvad ville I gøre?
Med venlig hilsen
Lene

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Nogen med forstand på kaniner?
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2012, 09:21 »
Ønsker i ikke at overtage kaninen, må naboen beholde den hos sig selv. ;)
Jeg har fået at vide, at kaniner er kolloni dyr, og lever i et hul hver for sig i naturen, derfor kan det være svært at finde nogen som vil aceptere hinanden i samme bo.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2012, 11:01 »
Jeg vil sige som Lene. De skal have hvert sit hul/hus at bo i og så kun mødes i haven.

Hvis slagsmålene kommer af at den nye forsøger at komme ind i de andres huler kan det måske hjælpe at holde den i en indhegning et stykker tid så den vænner sig til at det er der den hører til. Og de andre vænner sig til den er der. 
De skal i hvert fald have mulighed for at være sig selv ind imellem.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Februar , 2012, 20:29 »
Jeg koger lige spørgsmålet ned:

Kan jeg lade den 'nye' kanin være sammen med de andre, og lade dem finde deres rangorden? Eller kan kaniner skade hinanden alvorligt (her tænker jeg ikke på småskrammer som læger af sig selv)
Med venlig hilsen
Lene

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
« Svar #4 Dato: 13 Februar , 2012, 20:39 »
Jeg ved ikke, jeg har haft kaniner af flere omgange, men har aldrig haft hunner, der ikke kunne enes, og da slet ikke hvis de har så meget plads som du nævner.
Er du 100% sikker på at det er 3 hunner?
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 Februar , 2012, 21:05 »
Ja, jeg er sikker på at det er tre hunner. Ellers havde vi nok haft kaninunger nu  ;)

Vile en han ny han slås med hunnerne?

Måske skal jeg ikke være så bange, og måske havde de allerede have fundet ud af at enes, hvis ikke jeg havde skilt dem ad   ???

Jeg tænker bare at de alle skal have det bedst muligt.
Med venlig hilsen
Lene

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2012, 08:44 »
Du må endelig holde dem adskilt. De slås til og er ikke bange for at slå hinanden ihjel, hvis de kan komme til det!
Som er beskrevet tidligere så er de ikke flokdyr men dyr som søger hinanden når de vil parres men ellers bor de alene.
Man kan være heldig at de kan bo sammen hvilket du også har set med dine 2 første men det er mere held end noget andet.
Hunnerne er faktisk dem som slås mest af kaniner.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2012, 08:52 »
Uha, det lyder ikke godt. Den ny vil ellers MEGET gerne ud...Men jeg skal ikke have nogle døde kaniner på den konto. Tak for dit råd.
Med venlig hilsen
Lene

• Bruger
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2012, 08:58 »
Jeg tro du skal prøve at finde et andet hjem til den lille som så gerne vil ud, hvis du ikke synes du kan give den de levebetingelser som du mener den skal have med meget fri-plads. Ellers skal du dele din have op i 3 lige store løbegård og give dem en hver. Men tror ikke det hjælper for de vil nok bare grave sig ind til hinanden.
Mand og 3 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2012, 09:04 »
Vores erfaringer med kaniner sammen er, at det kun går godt med hun-kuld-søskende og så evt. en han. De kan bo i samme (store) bur og oven i købet opfostre to kuld i samme bunke. I andre situationer går det ikke. Mor og datter har vi også prøvet i en kort periode men så blev datteren pludselig trynet og måtte flyttes.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2012, 09:16 »
Jeg har samme erfaring, men alligevel kan det gå galt.
Det vil altid være den stærkeste som styre forholdet og begynder den ene at humpe den anden så bliver den mindste trynet da det er et tegn på dominans. Man kan være heldig at det bliver ved humpning, men når det først begynder, så er det næsten altid forsent.

Da jeg overtog Sille og Mille, som er søskende, stod de i samme bur. Nu skulle jeg dog bruge dem som mødre til slagtekaniner så jeg skilte dem ad men da jeg fik kigget rigtigt på Sille så viste det sig at hun har haft et kæmpe stort sår på siden af halsen, så de har haft deres kampe de 2 og jeg er ikke i tvivl om at Mille ville have slået hende ihjel hvis hun kunne. Hvis jeg sætter dem sammen i løbegården idag farer Mille lige i hovedet på Sille.
« Senest Redigeret: 14 Februar , 2012, 10:58 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn

Offline Kicki

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Februar , 2012, 18:06 »
Jeg bor inde midt i en skov... - Og for et par år siden, var der nogle kanin ejere, der besluttede sig for, at sætte en papkasse med mor-kanin og to kuld unger, på en nærliggende P-plads  >:(  /d.

Vi fandt dem på eftermiddagsturen med hundene. Det ene kuld unger, har vel været 5-6 uger? (De havde øjne, pels m.m.) og var smuttet ud af kassen sammen med moren, men var dog blevet i nærheden af kassen, hvor det andet kuld var (de var helt nøgne, ingen pels eller øjne). Moren var blevet i nærheden af dem, og jeg tror, det var derfor det store kuld også var i nærheden.
Efter ret mange timer, lykkedes det for mine naboer, mine unger og jeg selv, at indfange kaninerne. Naboen fik hele banden, på nær to... - Vi beholdte to hanner fra det ældste kuld. 

De trivedes fint sammen, boede i samme bur, var i samme løbegård m.m. ingen problemer. Tilgengæld oplevede vi, at den ene pludselig døde, og ca. to uger efter døde den anden. Jeg har senere fået, at vide, at kaniner kan dø af sorg  ??? Vi havde på det tidspunkt også vores hunkanin, som boede i samme skur (bare i eget bur) så dyrlægen mente, at hvis det havde været sygdom, så var hun også død.

Pt. har vi en hun og en han... - De bor ikke sammmen  ;D De har fået hver deres løbegård. Vi har hegnet det hele ind i voilere-net, og også gravet ca 50 cm. ned i jorden og lagt net her. Der er ikke nogen, der kan komme hverken ind eller ud  /o

Men vi har planer om, at de skal mødes til sommer  ;)
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand