Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskinen  (Læst 11323 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskinen
« Svar #15 Dato: 16 Februar , 2012, 13:28 »
Det er rigtig dejligt. Den er bare ikke særlig godt isoleret, så den afgiver meget varme til rummet. Temperaturen er steget med fem grader siden jeg startede den :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #16 Dato: 16 Februar , 2012, 13:39 »
Mikkel det er jo dyrt, for så kører den jo hele tiden for at varme rummet udenfor op også.
Jeg havde en uisoleret maskine og den kunne ikke holde varmen i det kolde rum hvor den stod.
Jeg lagde en isoleringsmåtte om den, sådan en skum måtte der er limet sammen af små skumgranulater, den er tæt og tung, den skar jeg i stykker der passede rundt om maskinen og så kom det hele ind i en papkasse der passede i størrelsen, DET gjorde underværker, den var helt stabil, og skulle ikke kæmpe med rumtemperaturen, så den varmede ikke hele tiden.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 16 Februar , 2012, 13:47 »
Det er mor og far som betaler her. De vil ikke have en varmekanon i gang ligesom sidste år og den må ikke blive flyttet indenfor, så det er jo så deres eget problem, ellers havde jeg skam sørget for at varme rummet op ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 16 Februar , 2012, 14:00 »
Det er mor og far som betaler her. De vil ikke have en varmekanon i gang ligesom sidste år og den må ikke blive flyttet indenfor, så det er jo så deres eget problem, ellers havde jeg skam sørget for at varme rummet op ;)

Hæhæ, du er god, Mikkel  :D

Og sig mig engang - jeg håber da, at dine forældre ved, hvor kompetent en person du er !!  ;)
Mvh Marianne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 16 Februar , 2012, 14:08 »
Det tror jeg de gør ;)
Man kan måske i dette tilfælde godt kalde det at udnytte tingene, men de har jo fået stillet ting op imod hinanden, har truffet deres valg og så må jeg jo bare træffe mit på baggrund af det de er kommer frem til :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 16 Februar , 2012, 14:09 »
Ja, så simpelt er det jo  :D
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 16 Februar , 2012, 19:58 »
Det er rigtig dejligt. Den er bare ikke særlig godt isoleret, så den afgiver meget varme til rummet. Temperaturen er steget med fem grader siden jeg startede den :D

Temperaturen udenfor er vel også steget min. 5 grader siden du tændte den... Eller?

Iøvrigt har jeg også min maskine stående ude i et et skur hvor temperaturen i perioder har svinget imellem 0 og 15 grader. I disse perioder har temperaturen, inde i maskinen, også været helt stabil.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 16 Februar , 2012, 20:21 »
Nej den er steget med 10-12 grader fra minus 5-6 til + 5-6 :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 16 Februar , 2012, 21:24 »
Nu har den kørt med æg siden igår og varmet op et døgn forinden. Den havde lidt problemer med at komme op i temperatur, men umiddelbart er det eneste jeg kan se, som er forskellen i forbindelse med den lavere temperatur, at det tager noget længere tid at varme den op. Det tog den 10 timer at komme op på 37,8 igen, men den har så ligget stabil lige siden, så jeg skal bare sørge for at holde den lukket :D
hej mikkel hvor meget er din fugtighed  i maskinen og hvor meget er den uden for når det er så koldt tænker på hvor meget forskel er der?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 16 Februar , 2012, 21:28 »
Ikke Mikkel, men da jeg startede med rugning for ca. 2 uger siden, hvor vi havde meget frost, var fugtigheden 16-17 %, hvis jeg ikke tilførte vand, det var med lukkede "rosetter". Da det så satte i med tø steg fugtigheden til ca. 50 %. Så ud med det meste af vandet og fuldt åbent for "rosetterne".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 16 Februar , 2012, 21:37 »
Ikke Mikkel, men da jeg startede med rugning for ca. 2 uger siden, hvor vi havde meget frost, var fugtigheden 16-17 %, hvis jeg ikke tilførte vand, det var med lukkede "rosetter". Da det så satte i med tø steg fugtigheden til ca. 50 %. Så ud med det meste af vandet og fuldt åbent for "rosetterne".
hejsa rosetterne er de der ikke også for at æggene for frisk luft ilt ?? tænker lidt på du siger du ruger med dem lukket

karina dj

• Gæst
« Svar #26 Dato: 16 Februar , 2012, 22:30 »
Jeg forstår det som at Marianne kun har lukket rosetterne fordi fugtigheden faldt i kulden = holde på fugtigheden. Da det blev varmere steg fugtigheden, og derfor kunne rosetterne åbnes igen... På den måde er det kun en kort periode at æggene har ligget i lukket maskine...

Det er bare sådan jeg forstår det, er det korrekt Marianne?

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 16 Februar , 2012, 22:46 »

Når man nu læser holdningerne til økologi m.m. i andre tråde her på forum, så undrer det mig lidt, at slet ingen kommenterer på det åbenlyse spild der foregår ved at en rugemaskine "tillades" at opvarme det omkringliggende rum "bare fordi mor og far betaler"...... ???

Uanset hvem der betaler strømregningen, så gør det vel ikke noget at man isolerer maskinen, og derved sparer miljøet for unødvendig CO2 forurening fra strømproduktionen.......

Jeg synes i hvert fald ikke det er i orden!
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #28 Dato: 16 Februar , 2012, 23:24 »
Lige præcist, Karina /o
Under alle omstændigheder er en rugemaskine ikke hermetisk lukket, så der vil altid være lidt udskiftning af luft på trods af lukkede rosetter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #29 Dato: 17 Februar , 2012, 08:06 »
jeg har mine maskiner stående i mit værksted hvor pillefyret også står, så der er aldrig under 10`, men jeg har alligevel isoleret dem da det giver en meget mere stabil temperatur og det sparer jo strøm. Det kan gøres meget billig, jeg har taget en masse flamingo kasser og skåret bunden af dem og så sat dem på sider og top, uden på har jeg tapet pap eller en tynd masonit plade. Jeg er dyrepasser og har fået flamingo kasserne når vi har fået frugt hjem til dyrene, men jeg er da sikker på man kan få nogle gratis ved den lokale grønthandler eller supermarked. Det er ikke verdens kønneste løsning men det virker !
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜