Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskinen  (Læst 11320 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Rugemaskinen
« Dato: 12 Februar , 2012, 16:58 »
Jeg har en stor træ rugemaskine fra Danki, som jeg egentlig gerne vil starte hurtigst muligt, men er kommet i tvivl om maskinen kan køre i et rum hvor temperaturen i de kolde nætter med under -10 kommer ned på -2 - -4 grader. Tror I at den kan følge med til at holde temperaturen oppe? :D

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lund

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskinen
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2012, 17:03 »
Jeg tror den kan men det må jo komme an på en prøve.Prøv at lade den køre tom et par døgn,med et termometer i hvor du kan se max. og min. temperatur.
Venlig hilsen , Lund.
1,5 Danske Landhøns.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2012, 17:05 »
det tror jeg også på
min  blå fra america var i stalden der hvor nat temp var på - 18 og vandet var stivfrossen i spandet ved siden af, den har holdt temp uden de store udsving så mon ikke din kan
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2012, 17:06 »
Du skal nok også holde øje med fugtigheden. Når den omgivende luft er så kold, så vil der ikke være meget vanddamp i luften og du skal måske tilføre mere vand end ellers.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2012, 17:13 »
Okay, super! Så prøver jeg lige at lade den køre lidt tid ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2012, 17:23 »
Det lyder spændende Mikkel... Jeg har tænkt på det samme ift min nye maskine. Kan jeg sætte den på 1. salen hvor temperaturen osse svinger ned mod frysepunktet. De bruger vel noget mere strøm seføli, men det er udsvingene du tænker på ikk?

og ikke mindst moranna! Du mener den lille madam blå? Kunne den virkelig holde stabil temperatur i kulden  :o

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2012, 17:45 »
jep - Karina, det var de natte hvor temp kom på -18 og den står i stalden ved siden af hønsehuset, vandet i spandet var frossen, varmelampe kørte på fuld  ved hønsene og den lille madam blå  var upåkladeligt, jeg har den overdækket med en (hvad kalder man nu den dims man stter for vinduerne i bilen- solskærm?) og den  kørte stabil- hi hi første gang i laaang tid, der kom både kyllingerne og ællingerne ud af /o, den har jer lige vasket(var tændt indtil d. 10.02) så jeg mene at de dyre maskiner kan også holde temp. det burde de kunne(er der ikke termostat i dem?)

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2012, 17:51 »
Ej hvor sejt! Det troede jeg ikke om den. Jeg havde min stående på badeværelset, men der gik tooootal ged i den hver gang vi skulle i bad og måtte lufte ud. Jeg var ved at gå helt i opløsning...ja, altså ikke i badet forstås  ::) Nu står den i stuen op af en sydvendt mur...der kører den med 100% klækning godt og vel.
Måske gik jeg for meget op i temperaturen, havde jeg bare ladet den køre var det måske gået godt alligevel  ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2012, 18:02 »
Det er netop udsvingningerne som jeg tænker på og intet andet ;)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2012, 18:04 »
Jamen det kræver jo en dygtig termostat, og det burde der vel sidde på de store maskiner?

Lad os høre resultatet Mikkel, det er da vigtigt den virker...ellers må den indenfor, det blir din mor sikkert glad for  :D

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2012, 18:07 »
Der sidder en rigtig god termostat i, så det tror jeg også at den kan, men jeg ville bare lige høre andres mening om det :D

Jeg får aldrig lov at tage den indenfor, men sidste år havde vi en varmekanon stående i rummet, så temperaturen ikke faldet til under 8-10 grader, men hvis man kunne spare den væk, så ville det måske være meget godt :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Februar , 2012, 18:36 »
de svingningerne jeg har registreret var af størrelsen 0,2- 0,3 grad(dvs. fra 37,7- 38,0)  godt eller skidt- i må vurdere. Jeg var tilfreds  da resultet var ok(og forventningerne noget lavere)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Februar , 2012, 19:07 »
Min plejer at stå imellem 37,6-37,8 :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Februar , 2012, 23:33 »
Nu har den kørt med æg siden igår og varmet op et døgn forinden. Den havde lidt problemer med at komme op i temperatur, men umiddelbart er det eneste jeg kan se, som er forskellen i forbindelse med den lavere temperatur, at det tager noget længere tid at varme den op. Det tog den 10 timer at komme op på 37,8 igen, men den har så ligget stabil lige siden, så jeg skal bare sørge for at holde den lukket :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 16 Februar , 2012, 07:37 »
 :D Ja det er helt sikkert noget den ikke kan li så! Hvor må det være skønt med så pålidelig en maskine  /o