Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Scalarer i havesø  (Læst 4375 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

• Gæst
Sv: Scalarer i havesø
« Svar #30 Dato: 12 Februar , 2012, 00:11 »
Hvor har jeg, sagt det kunne det? Du kan da selv finde et billede på Google af en fisk, sværere er det heller ikke.
Til Martin
Faktisk voldte det mig lidt problemer og google Skalaren. Dels kendte jeg ikke arten af navn, dels synes jeg ikke det var muligt og finde helt velligende fotos. I øvrigt er jeg nybegynder med pc´er og skal lige lære funktionerne, men det bliver bedre for hver dag.
Det er da rigtig du blot bad om et foto, men underforstået ville du vel helst ha´ haft foto af Skalarene i søen, Ikke...! Sådan læste jeg dit indlæg, men det må jeg jo ha´ misforstået.

Til andre
Det er korrekt antaget jeg over ca en uge akklimatisere mine Skalare ned til ca 15 grader, så svare det nogenlunde til temperaturen i havesøer omkring april måned.
Søen er ikke større end ca. 12-15 m2, med variabel vanddybder fra 0,2 - 1.0 meter.
Jeg ser ofte at mine Skalara går til overfladen og napper en mundfuld luft, men også en myg o.lign. Om natten søger de ned mod bunden, muligvis i skjul for fjender. Dette gør de ikke i akvariet.

Det hele startede en sommer for 4 år siden, hvor jeg kom hjem fra job. Akvariet var sprunget itu, omkring en halv time forinden vil jeg mene. Alle fisk undtagen mine Skalare var døde. Nok var de sølle, men der var liv i alle 6 Skalare.
Og i mangel af bedre smed jeg dem ud i havesøen. der var de til oktober samme år. Sådan hænger sagen sammen og længere er den ikke. Siden har jeg hver år haft Skalare i havesøen.
Ps. Og jeg skal nok huske billeder til alle tvivlerne.

PPS. Erik fandt det helt korrekte billede af mine Skalare. En Black Marble Hybrid Skalare. Så det var ikke som først antaget Guld Koi Skalare.    
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2012, 05:52 Fra Marianne Vedel »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #31 Dato: 12 Februar , 2012, 05:59 »
Jeg har delt emnet fra Lenes salgsannonce, ændret overskrift og flyttet det til "Hyggesnak"
Jeg vil benytte lejligheden til at understrege, at tonen flere steder i denne tråd ikke er i orden!
Vi har i den senere tid haft en del tråde, hvor tonen er blevet meget ubehagelig.
Det er ikke acceptabelt.
Hvis man ønsker at ytre sig på Dansk Fjerkræ Forum, skal det ske på en høflig og venlig måde.
Jeg vil i øvrigt henvise til forums regler:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=7

Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 12 Februar , 2012, 09:49 »
Hos os er akvaristen (som ikke er mig) dybt fascineret, noget skeptisk - for vi kender scalaren, som lidt sart. Måske en kombination af held og gunstige forhold hos dig, Frank?
Men et er sikkert, det må være SÅ fedt for scalererne... Tænk at kunne få en hel sø at plaske i!

karina dj

• Gæst
« Svar #33 Dato: 12 Februar , 2012, 15:15 »
Jeg bli'r simpelt hen så ked af at se den måde hvorpå nogle af jer har skrevet i denne tråd. Hvis det var mig der sad i Franks bukser var jeg blevet så vred, såret og skuffet over tonen og mistilliden... selv med forbehold for, at jeg måtte ha' misforstået hensigten. Efter hvad jeg ved af, har Frank ikke været medlem så længe...så sikken en velkomst at få  /d

Jeg skal sikkert holde kæft her... men jeg har en medfødt fejl... det kan jeg ikke, når jeg føler et medmenneske bliver uretfærdigt behandlet! Osse selvom mit medmenneske er stor nok til at tale selv!

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #34 Dato: 12 Februar , 2012, 15:22 »
Nu tror jeg nok det vil være en meget god idè at overlade til Moderatorerne hvad der er " passende " og ikke er. Det er jo netop derfor de er der  /o

karina dj

• Gæst
« Svar #35 Dato: 12 Februar , 2012, 15:25 »
Netop, de har jo været inde over allerede et par indlæg længere oppe... hvilket jeg synes var en rigtig god ide!

Offline Lund

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 12 Februar , 2012, 16:03 »
Mon det er vinterkulden , eller fordi week-enden snart er ovre at vi har , en efter min mening , underlig tone i div. indlæg.Jeg har i den korte tid jeg har været bruger af DFF,ikke oplevet noget der bare ligner.
Venlig hilsen , Lund.
1,5 Danske Landhøns.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 12 Februar , 2012, 16:05 »
Nu kan det jo også være der er flere grader af sarthed hos scalarer som hos andre arter - det kan jo være at netop dem Frank har, tåler mere end de 'traditionelle' scalarer. Jeg har også haft forskellige slags scalarer i 'et tidligere liv' og nogle af dem tålte meget lidt, nogle andre jeg havde tålte uden problemer et længerevarende strømsvigt med temperaturer ned under alm. stuetemperatur i et par dage - det var da vi boede i Grønland (så det var heldigvis om sommeren...), og de havde jo også tålt at blive fragtet dertil, hvilket nok ikke er muligt, hvis der skal holdes en konstant temperatur på 24-28 grader hele tiden.

Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 12 Februar , 2012, 16:06 »
Mon det er vinterkulden , eller fordi week-enden snart er ovre at vi har , en efter min mening , underlig tone i div. indlæg.Jeg har i den korte tid jeg har været bruger af DFF,ikke oplevet noget der bare ligner.

Jeg tror vi trænger til noget forårssol og at bruge kræfterne på vores kræ og haver i stedet for på nettet  ;)
Mvh Marianne

Offline susanne n

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 12 Februar , 2012, 16:17 »
Jeg bli'r simpelt hen så ked af at se den måde hvorpå nogle af jer har skrevet i denne tråd. Hvis det var mig der sad i Franks bukser var jeg blevet så vred, såret og skuffet over tonen og mistilliden... selv med forbehold for, at jeg måtte ha' misforstået hensigten. Efter hvad jeg ved af, har Frank ikke været medlem så længe...så sikken en velkomst at få  /d

Jeg skal sikkert holde kæft her... men jeg har en medfødt fejl... det kan jeg ikke, når jeg føler et medmenneske bliver uretfærdigt behandlet! Osse selvom mit medmenneske er stor nok til at tale selv!
@Karina  /o

Ikke fordi jeg vil blande mig men kan ikke lade være her

jeg kan godt forstå han er trukket sig han kommer her ind som ny medlem med en masse ny viden vi alle har brug for som han sådan set får at vide det er løgn det han skriver i denne tråd

når han så får noget censureret oven i er der så noget at sige til at han forlader forum

der i mod syntes jeg det var bedre at pille dem ned som ikke kan finde tonen her inde i stedet for at skyde nye medlemmer ned de får jo ikke en chance :)

Offline Lund

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 12 Februar , 2012, 16:30 »
 /o /o
Venlig hilsen , Lund.
1,5 Danske Landhøns.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 12 Februar , 2012, 16:39 »
@Karina  /o

Ikke fordi jeg vil blande mig men kan ikke lade være her

jeg kan godt forstå han er trukket sig han kommer her ind som ny medlem med en masse ny viden vi alle har brug for som han sådan set får at vide det er løgn det han skriver i denne tråd

når han så får noget censureret oven i er der så noget at sige til at han forlader forum

der i mod syntes jeg det var bedre at pille dem ned som ikke kan finde tonen her inde i stedet for at skyde nye medlemmer ned de får jo ikke en chance :)

Vil så lige indskyde, at det heller ikke er særlig sjovt for gamle medlemmer, at blive hånet, som jeg blev for nogle dage siden.
Tonen herinde har ændret sig markant. Det kan være moderator skal til at bruge "mundkurven" på visse medlemmer, indtil andre tiltag måske viser sig.
Det kan ikke være rigtigt at folk melder sig ud af forum eller sidder og har det elendigt fordi nogle ikke kan finde ud af at tale ordenligt.  Det kan i ikke være bekendt...

Offline Lund

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 12 Februar , 2012, 16:45 »
 /o /o /o
Venlig hilsen , Lund.
1,5 Danske Landhøns.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #43 Dato: 12 Februar , 2012, 18:03 »
Fedt, så har Frank meldt sig ud /d /d ku dem som har svaret i så nedladende tonefald som det er tilfældet ikke tænke sig om endnu en gang før de svarer på samme måde? For det er godtnok dårlig stil  :'( /d
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline KEW

• Bruger
« Svar #44 Dato: 12 Februar , 2012, 19:38 »
Yderst kedelig drejning dette emne har taget... :-\
Jeg har dog som tidligere akvarist hørt om div. Historier med tropefisk i havedamme.
Eller tåbelige idioter som sætter sete fisk eller skildpadder ud i naturen hvilket i ny og næ kommer frem i avisen hvor man har fundet sumpskildpadder i søer herhjemme OG DE HAR OVERLEVET DANSK VINTER!

Så hvorfor kan scala så ikke være i en havedam om sommeren.
Min tvivl kommer når man skal fange fiskene uden at ødelægge deres finner, men er åbenbart ikke noget problem.
Syntes manden skulle avle på dem da det giver stærkere arter
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.