Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: findes der stille haner?  (Læst 14690 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

chjerrild

• Gæst
findes der stille haner?
« Dato: 02 Oktober , 2008, 21:36 »
Min nabo er ikke særlig glad ved tanken om at jeg gerne vil have høns, men det hjalp da jeg lovede hende at der ikke fulgte en hane med. Men når sandheden skal frem vil jeg jo frygtelig gerne have en hane, når mine høns (som jeg får på mandag) har fået lidt flere måneder på bagen, og vi alle har vænnet os til hinanden :) :)
Min nabo synes de larmer... Og mit spørgsmål er om ikke det er muligt at finde haner der ikke galer hele tiden og højlydt?<P

Glæder mig til at høre fra jer.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: findes der stille haner?
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2008, 21:41 »
Bor i på landet eller i byen?.. Jeg syntes jeg har hørt nogle på forum før sige at der er nogle rarcer der har en dybbere galen, og derfor lyder det ikek så højt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2008, 21:48 »
Jeg har nok ialt 5 haner og jeg synes at silkehaner nok ikke galer så meget som Wyandot og blomsterhøns, jeg bor på en gård så det gener ingen.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2008, 21:51 »
Samme her også gård, men hvis man har valgt at bo på landet så hører landlige lyde altså bare med, sådan er det :D! Det siger vi altid hvis nogen klager over en hund der gør, en ko der brøler eller en hane der galer :P
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2008, 23:01 »
Store racer har generelt et dybere gal end de mindre, som kan tangere det skingre - og for mange ubehagelige ;) - især sure naboer!

Ellers er min oplevelse, at det handler meget om den enkelte hane og hvor gammel han er. Unge testosteronhaner er ofte ivrige.
Den hane jeg har haft gennem tiden var en tung race. Han galede hver 45. minut fra kl 6 til 23!! Min nabo synes han var komisk og hyggelig ;)

Det var hans første sommer, derefter galede han kun 3 dage om dagen...

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Oktober , 2008, 23:13 »
Synes jeg har en forholdsvis stor og tung hane, men der er ikke meget dybde i hans galen kl. 6.30 når han "skriger" sit godmorgen lige ind i mit øre  :o, når kyllerne skal ha morgen A38  ;D han ku da i det mindste vente til han er kommet UD  ::)
Heldigvis er hans teenagesøn ikke begyndt endnu  :D

Synes ikke jeg har hørt haner gale i bas, formålet er jo at blive hørt!  ;)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 02 Oktober , 2008, 23:16 »
Til gengæld kan en dybere galen høres meget længere væk end en skinger hane...Så det er lidt op og ned hvad der er mest støjende.

Men det kommer meget an på den enkelte hane hvor tit han galer..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

chjerrild

• Gæst
« Svar #7 Dato: 03 Oktober , 2008, 10:02 »
Jeg bor på landet. Men vil gerne holde mig gode venner med min nabo. Faderen til mine kyllinger, har jeg aldrig hørt gale. Han må siges at være stille.
Jeg havde forestillet mig at jeg ville låne en hane, og se hvordan det gik, måske med udsigt til at beholde ham ;) Så kan jeg jo se hvordan hun reagerer. Mit håb er at min nabo slet ikke lægger mærke til det. Vi har en have på 3000 kvm, så der er jo nok plads at boltre sig på for sådan en lille flok høns.

Men jeres bud er altså at en fredelig hane er en ældre en af slagsen...

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 03 Oktober , 2008, 10:12 »
Jeg kan godt forstå at du gerne vil holde dig gode venner med din nabo, men du bor jo på landet, og der må man regne med at der er mange dyrlyde det høre jo til, du kunne jo give din nabo en bakke æg i ny og næ så bliver hun nok også glade for dine høns.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 03 Oktober , 2008, 12:31 »
Nu har jeg i ca. 15-16 år haft høns, og jeg har haft forskellige haner, men altid vendt tilbage til min orpington, der generelt er en fredelig fætter.
Ham jeg har nu siger slet ikke noget for han er lige kommet og kun 5 mdr. gammel, så han holder lav profil, men hans forgænger og flere før ham, galede om morgenen sammen med naboens hane, 3-4 gange, og så hørte jeg dem ikke igen før hønsenen fik besked på at gå i seng, og det må enhver nabo kunne holde til.
Du kan jo total mørklæge dit hønsehus, så er der en chance for at han ikke råber op før han kommer ud, og hvis det er muligt, så have dit hønsehus modsat naboen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Oktober , 2008, 23:01 »
Jeg har boet forskellige steder i mit liv og haft høns og haner. Jeg gjorde mig de samme tanker med hensyn til Hanegal som du gør dig.
Hver gang besluttede jeg mig at få Hanen med den indstilling at hvis det var et problem for en nabo, så ville jeg skaffe mig af med den.
Sagen er at folk vænner sig til lyden, på samme måde som man også lige skal vænne sig til solsorten, et tog i nærheden, eller en hund der gør indimellem.
Jeg har aldrig haft problemer med det. I starten bemærker folk det, men senere syntes de fleste det er ret hyggeligt. Det er de tilbagemeldinger jeg har fået.
Jeg bor jo som du kan se i samme lille by som du gør og jeg har 5 naboer rundt om mit hus. Alle syntes bare det er hyggeligt. De kommer enda med guf i form af madrester frugt m.m.
Jeg har silkehøns nu og er lige kommet af med 3 små galende haner, så nu har jeg kun en igen. Dette gav heller ikke anledning til problemer.
Så mit råd er at du da skal forsøge dig, og der er da flere i Jystrup der har Haner kan jeg høre.
Hilsen Maja

Offline Liv

• Bruger
« Svar #11 Dato: 06 Oktober , 2008, 08:44 »
Jeg havde en dværgwyandot hane, der havde en sjov lys forkølet galen, han galede ikke meget, men skulle lige gale med, når nabohanernene galede i løbet af dagen. Det lød faktisk ret sjovt, lidt ligesom når hunde begynder at gø, fordi andre hunde begynder på det. Det gør hundende også her i området.

Jeg bor i en lille landsby, hvor der er en del nytilflyttere, men ingen har endnu klaget over galende haner, men måske er det fordi det er mange af os "gamle" i byen, der holder høns? Vi kom jo først.  ;)

Mine høns var lukket inde om natten, men de andre haner i området begynder at gale meget tidligt om morgenen. Men som det blev nævnt tidligere i denne tråd, så er det måske de første 14 dage at man hører hanerne og så høre man den ikke længere.

Du kunne gøre det, at holde dem inde om natten og først slippe dem ud lige før du køre på arbejde om morgenen. I weekenden kunne du vente med at lukke dem ud til lidt op på formiddagen, så ville din hane ikke forstyrre nogle i deres søvn. Den form, ville give lidt flere klatter i hønsehuset og hønsehuset må heller ikke være for småt. Og hvis du placerede hønsehuset modsat naboen, så kan hun vidst ikke have noget at klage over!   ::)
Venlig hilsen
Liv

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 Oktober , 2008, 11:31 »
Jeg synes jeg kan mindes en lignende tråd, for længe siden. Og der blav da vist nævnt en hane af japansk race som ikke galede eller var utrolig lav når den gjorde. Eller er jeg helt galt på den ?

Mine Serama haner galer ikke ret højt, men det ligger i den skingre ende når de gør. Men man siger Serama kun galer 1/3 så højt som andre racer, højt er det ihvertfald ikke men kan da nok høres 50-100 meter væk.

Desværre ville jeg ikke anbefale Serama at gå løs uden overdækning, da mange af dem er så små at de er let bytte for små rovfugle og selv huskatte kan blive fristet.

chjerrild

• Gæst
« Svar #13 Dato: 07 Oktober , 2008, 08:32 »
Kære Maja og alle andre.

Hyggeligt at have en fra Forum i sin hjemby  :)

Jeg tænker at jeg anskaffer mig en og ser det an. Og som det bliver foreslået, går det ikke, må jeg skaffe mig af med ham igen.

Med hensyn til racen ser jeg hvad der dukker op, for jeg bør vel heller ikke blande racerne???

Kærlig hilsen
Christina

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Oktober , 2008, 08:46 »
hej christina
i din underskrift skriver du 4,0 dværghøns mener du ikke 0,4 jesper
« Senest Redigeret: 07 Oktober , 2008, 08:49 Fra jesper »
jesper
en hønsehunds kryds