Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lav vokal høns og græs på taget  (Læst 20676 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mango2705

• Gæst
Sv: Lav vokal høns og græs på taget
« Svar #15 Dato: 07 Februar , 2012, 14:08 »
Wyandotter (æglæggere/kødhøns) lægger godt med æg (lysebrun til mørkebrun). De er meget rolige og nemme at gøre helt tamme. ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #16 Dato: 07 Februar , 2012, 14:22 »
Barneveldere. Fredelige ret tunge høns der lægger godt mørke æg. Jeg får fint med æg nu selv om det er hundekoldt. Der er ekstra lys i hønsehuset morgen og aften, men ikke ekstra varme.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 07 Februar , 2012, 14:39 »
Wyandotter (æglæggere/kødhøns) lægger godt med æg (lysebrun til mørkebrun). De er meget rolige og nemme at gøre helt tamme. ;)

Helt enig  /o (De store )
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #18 Dato: 07 Februar , 2012, 14:44 »
Hej Janni,

Velkommen til forum ;). Nu ved jeg jo at du ikke er sååå glad for putterne hjemme hos os, så jeg tænker nogle store rolige orpington, farverolles, brahma eller kochin. De to sidste har fjer på fusserne, og det er der flere med en smule "hønsefobi" der godt kan lide (har hørt fra flere at det er benene og kløerne der er væmmelige). Nå ja, og så vil en befjeret høne jo matche Romeo ;D.

Åh, så ikke lige det med de brune æg. Maran som vi har lægger fine chokoladeæg, de flyver heller ikke, har fjer på fødderne... Meeeen... De ELSKER at gøre ALLE på Undløse Overdrev opmærksomme når de har lægt et ææææææææææææg. ::) :D
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2012, 14:48 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #19 Dato: 07 Februar , 2012, 14:48 »
jaa skal vi prøve alle at råbe brahma i kor /o /o

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 07 Februar , 2012, 14:49 »
Brune æg skal du nok havde fat i enten Maran, Barnevelder eller Welsumer.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #21 Dato: 07 Februar , 2012, 14:53 »
jeg synes ideen med græs på taget lyder genial /o Nu skriver du at det skal hæves ca 50cm så du kan sidde på knæ og rengøre Pga dårlig ryg. Hvorfor ikke hæve noget mere så du kan stå op og skrabe det direkte ned i en trillebør?? Samtidig kommer taget osse højere op og hønsene vil være mere tilbøjelige til og la det være. Hønseracen du efterlyser kunne sagtens være new hampshire. Rolige ikke så højlydte og lægger lysebrune æg. Desuden giver de en god kyllingesteg og lægger ret pænt med æg. Jeg har siden solen kom frem igen fået ca 4æg om dagen fra vores 6 høner, og de har ikke lys andet end solen
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 07 Februar , 2012, 14:56 »
Hej Tanja

Tænkte og håbede du kom på banen herinde :)

Jeg er vild med de små dværg høns I har og de sydamerikanske som jeg har opgivet at stave til  ;D

Maranerne er skønne, men Nøøøj de larmer  :o  

De sydamerikanske synes jeg ikke siger så meget, derfor tænkte jeg der måtte være forskel på hønseracernes brug af vokal  ;D

Hæ hæ, så må jeg hellere finde to hønseracer hvis de skal matche mine heste  :D

Tak for alle jeres forslag - jeg googler for livet løs hver gang jeg hører om en ny race :)

Jes - grunden til højden var bla. så hønsene kunne komme op på taget via rampen som også skulle være græsbelagt. Min lille idé om spændende miljø for hønsene at udforske - om den holder er jo så spørgsmålet  ;D

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #23 Dato: 07 Februar , 2012, 15:04 »
så må rampen jo bare laves længere ;) og avt med et eller andet system så der kunne lukkes af for hønsene i perioder så græsset kunne komme sig igen
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 07 Februar , 2012, 15:15 »
Hæ hæ, jeg kan allerede se min mands ansigts udtryk for mig  ;D 

Ideen er noteret Jes - tak  /o

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #25 Dato: 07 Februar , 2012, 15:27 »
Orpington ;D Ok måske nok lidt store, men tilgengæld helt utrolig stille og rolige. Det er heller ikke de mest skrabende høns; mine kan have græsplæne i deres hønsegård uden at 'ødelægge' det (tænker på dit projekt græs på taget). Lægger pænt mange æg (også om vinteren med lidt lys /o) og er også en god kødrace. Skallen er sart lysebrun (såeee brun er den jo nok ikke  ::)).
De har selvfølgelig ikke fjer på fødderne, men de er jo dejlig runde og 'fluffede'. Vi har også naboer på begge sider og den ene hadede vores wyandotter (store og dværg) for deres larm. Orperne lægger han dårligt mærke til.
KH
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #26 Dato: 07 Februar , 2012, 16:02 »
Jeg er vild med de små dværg høns I har og de sydamerikanske som jeg har opgivet at stave til  ;D

Maranerne er skønne, men Nøøøj de larmer  :o  
Araucana ;D. Men pas på, for de er frække, meget, meget frække. De kan nu også godt bekendtgøre når de har lagt et æg, men det er mest dem der går sammen med de store maraner ::). De små dværge er simpelthen skønne *p men der er jo ikke meget kød og æg over dem. Måske dværgmaran, som Marianne Vedel skriver? Ellers er der også brahma, wyandotter, kochin, orpington m.fl. i dværg, som vil passe godt til en have.

Hvis du vil, kan du låne min "Den store hønsebog" af Jørgen Liljesøe. Der er supergod gennemgang af de fleste racer, alt om hønsegård, foder, kyllinger, slagt osv. Du siger bare til.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 07 Februar , 2012, 16:12 »
Araucana ;D. Men pas på, for de er frække, meget, meget frække. De kan nu også godt bekendtgøre når de har lagt et æg, men det er mest dem der går sammen med de store maraner ::). De små dværge er simpelthen skønne *p men der er jo ikke meget kød og æg over dem. Måske dværgmaran, som Marianne Vedel skriver? Ellers er der også brahma, wyandotter, kochin, orpington m.fl. i dværg, som vil passe godt til en have.

Hvis du vil, kan du låne min "Den store hønsebog" af Jørgen Liljesøe. Der er supergod gennemgang af de fleste racer, alt om hønsegård, foder, kyllinger, slagt osv. Du siger bare til.

Haha, total godt billede  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 07 Februar , 2012, 16:15 »
De er bare skønne skønne Araucanaerne og dværgene :)

Dværgene gik dog helt amok igår sammen med Maranerne - hold da fest de fik holdt stemmeprøver  ;D

Jeg tror jeg må ud på en fjerkræ udstilling og se lidt forskelligt - ellers får jeg vist svært ved at beslutte mig.

Takker mange gange for tilbuddet om bogen Tanja, det vil jeg helt sikkert gerne :)

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #29 Dato: 07 Februar , 2012, 17:19 »
Maranæg:

Blandede æg:

Sjove æg:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk