Angående æglægsningspiller(tilskudsfoder), så bruger jeg det til mine racehøns. Og jeg fodre med ½ af dem og ½ af korn ( blanding af hvede, byg og havre).
De "gamle" dyr får denne blanding hele året og de unge dyr begynder at få november/december. Endvidere får mine slagtehaner også en del tilskudsfoder, da der er meget mere protein i det end i f.eks voksefoder og protein skal de have for at sætte kød.
HVIS man så udstiller, så er det fordel at hønerne kun lige er startet med at lægge æg og ikke har lagt æg i flere måneder.
For for mange æg giver en løsere fjerdragt, men ingen æglægning giver små og blegere hoveddele.
Men igen efter at alle udstillingerne er overstået (de allersidste i starten af januar) så skal dyrene i "arbejdstøjet" og den nye sæson kyllinger, skal sættes over.
Er det de store racer eller de langhalede racer, så skal dette helst ske allerede i januar/februar, for at hanerne kan blive klar til udstilling.
Men igen, man kan fodre som man vil og spørger man 10 hønsefolk, så kan man få 10 forskellige "opskrifter".
Jeg har min og den synes jeg at det fungere optimalt, så det hele fungere (æglægning og opvækst) til mine høns.
Men igen kraftfoder er dyrt, men det vil jeg ikke spare på, for det giver ikke det bedste resultat for mine dyr.