Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ? til de seriøse...  (Læst 9522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
? til de seriøse...
« Dato: 06 Februar , 2012, 14:11 »
Som i måske har læst, har jeg fundet et sted jeg kan købe rugeæg af stor hvid Wyandotte.
Men...de får ingen æg endnu.Avleren giver ikke æglægningspiller om vinteren .Hvorfor ?
Har hønsene ikke bedst af at få pillerne året rundt ? Og blir de ikke for fede uden dem ?
Er der nogen speciel grund til ikke at give udstillingshøns piller om vinteren ? Ud over at spare selvfølgelig.

VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: ? til de seriøse...
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2012, 14:14 »
Det er nogle gode spørgsmål du stiller. Jeg tror han vil spare på foderudgifterne. Spørgsmålet er så, om du skal købe rugeæg hos ham, hvis de ikke bliver fodret ordentligt.. ??? Du kan jo spørge om hvad de så får. Korn alene er ikke nok efter min mening, og især ikke i denne kulde.
Mvh Marianne

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2012, 14:25 »
Ja det er også det jeg tænker på.Der skal jo helst være godt med liv i de rugeæg.Sidder faktisk og kommer i tvivl om hvad jeg skal.
Måske kontakte nogle i sønderjylland.Der skulle være flere der har dem dernede.Og jeg skal en tur ned til min datter i uge 7.Så kunne man jo lige køre omkring.

Bob bob...
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2012, 15:50 »
Det er vel ogsaa en risiko at koebe ruge-aeg for tiden, med alle de minus-grader i har haft?

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2012, 16:16 »
Ja det er der sikkert også.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2012, 17:10 »
Ja det er også det jeg tænker på.Der skal jo helst være godt med liv i de rugeæg.Sidder faktisk og kommer i tvivl om hvad jeg skal.
Måske kontakte nogle i sønderjylland.Der skulle være flere der har dem dernede.Og jeg skal en tur ned til min datter i uge 7.Så kunne man jo lige køre omkring.

Bob bob...

Har du snakket med Wyandotklubben? De kan nok hjælpe, måske også give et hint om, hvad avleren står for  ;)
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2012, 17:36 »
Der er jo nogen der sværger til denne form for fodring. Både indenfor høns men især også ved gæs og ænder.
Det er en mere naturlig måde at fodre på, og på denne måde kan man ofte få højere befrugtning og stærkere dyr da man "pludselig" giver dem en høj andel af diverse vitaminer, mineraler og især protein.
Nogen mener faktisk at det giver bedre (og flere) rugeæg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2012, 19:21 »
Marianne ..ja det er den vej jeg har fundet dem :)

Danny det lyder bare underligt i mine ører.Først er de fede .Går der ikke mega lang tid før fedtet har
fortaget sig i bunden af hønen så æggene kan passere?

Personligt ville jeg også være træt af at fodre på høns og ingen æg få.

Og hvad mon der er sundest for hønen...
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Februar , 2012, 21:37 »
Jeg ved ikke hvorfor du tror at de bliver fede hvis de ikke får æglægnings foder... Men det er ihvertfald ikke tilfældet. Så nej, de bliver ikke fede af den årsag.

Det er hvede og majs der feder mest. Men hvis man fodre lidt restriktivt eller supplere op, med andre kornsorter, så bør der ikke være problemer med fede høns.

Iøvrigt så forbrænder høns (og andre dyr) mere energi om vinteren plus at de har væsentlig færre timer at æde i, så teoretisk set er det ikke om vinteren at man skal være mest bekymret for at få fede høns.

Danny
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2012, 21:41 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #9 Dato: 06 Februar , 2012, 21:50 »
Jeg har aldrig og kommer heller aldrig til at bruge æglægningsfoder. Eller det passer ikke helt, købte en sæk en gang, de havnede i kompostbunken, for hønsene gad squtte æde dem.
Og jeg ved ikke om jeg får færrer æg en andre, men min den ene unghøne er begyndt at ligge æg her i december og hun er endda af stor race. De har fået rigtig meget majs fordi de stod i rå mængder på marken efter høst. Nu er majs væk og de får blanding af byg og hvede, og så forskelligt godt fra køkkenet. de har adgang til en stor hønsegård med en masse træer så der er masser af løv og sager de kan gå og rode i (når det ikke er frossen)
Jeg har altid god befrugtnings % på mine rugeæg.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 06 Februar , 2012, 23:04 »
Jeg ved ikke hvorfor du tror at de bliver fede hvis de ikke får æglægnings foder... Men det er ihvertfald ikke tilfældet. Så nej, de bliver ikke fede af den årsag.

Det er hvede og majs der feder mest. Men hvis man fodre lidt restriktivt eller supplere op, med andre kornsorter, så bør der ikke være problemer med fede høns.

Jeg er helt på linie med Danny her. Jeg bruger dog lidt æglægningsfoder i min foderblanding. Hovedbestandelen er korn, hvor mindst 50 pct er andet end hvede og majs. Det er her valset havre og byg. Og så lige et skvat undulatblanding.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Februar , 2012, 05:59 »
Der kan man se... Troede ærligt talt at høns skulle/burde have en form for kraftfoder for at trives optimalt, uanset årstid. Jeg fortsætter uændret, for det trives mine høns fint med - dog foretrækker de jo kornet, som på alle årstider.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2012, 08:59 »
Angående æglægsningspiller(tilskudsfoder), så bruger jeg det til mine racehøns. Og jeg fodre med ½ af dem og ½ af korn ( blanding af hvede, byg og havre).

De "gamle" dyr får denne blanding hele året og de unge dyr begynder at få november/december. Endvidere får mine slagtehaner også en del tilskudsfoder, da der er meget mere protein i det end i f.eks voksefoder og protein skal de have for at sætte kød.

HVIS man så udstiller, så er det fordel at hønerne kun lige er startet med at lægge æg og ikke har lagt æg i flere måneder.
For for mange æg giver en løsere fjerdragt, men ingen æglægning giver små og blegere hoveddele.

Men igen efter at alle udstillingerne er overstået (de allersidste i starten af januar) så skal dyrene i "arbejdstøjet" og den nye sæson kyllinger, skal sættes over.
Er det de store racer eller de langhalede racer, så skal dette helst ske allerede i januar/februar, for at hanerne kan blive klar til udstilling.

Men igen, man kan fodre som man vil og spørger man 10 hønsefolk, så kan man få 10 forskellige "opskrifter".

Jeg har min og den synes jeg at det fungere optimalt, så det hele fungere (æglægning og opvækst) til mine høns.

Men igen kraftfoder er dyrt, men det vil jeg ikke spare på, for det giver ikke det bedste resultat for mine dyr.

« Senest Redigeret: 07 Februar , 2012, 09:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2012, 09:03 »
Angående spørgsmålet i øverste tråd om opdrætteren som IKKE giver tilskudsfoder nu, så ved jeg ikke hvad grunden er til det.

Måske er det for at spare penge, eller måske behøver Wyandotter ikke så lang opvækst som f.eks Brahma for at blive klar til udstilling.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2012, 10:30 »
Måske er det for at spare penge, eller måske behøver Wyandotter ikke så lang opvækst som f.eks Brahma for at blive klar til udstilling.

Her i januar fik jeg at vide vedr. min store hane fra februar sidste år, at han ikke var færdig i halen. Så jo, de er et årstid undervejs for hanernes vedkommende. Derfor er mit hold til næste år klækket her i januar, så skulle de gerne blive en anelse mere færdige ;)
Mvh Marianne