Voldsgaard - ah, så fortsår vi hinanden
Så længe frøene er friskt-indkøbte, så vil det meste spire. De fleste frø kan også bruges året efter, men nogle frø har en kort holdbarhed på en enkelt sæson - det gælder bla. pastinakfrø. Nogle frø har så langtidsholdbar spireevne, at man har dyrket frø fundet i faraoens gravkammer....
Jeg er særligt interesseret i gamle kulturarvssorter, der er noget dybt fascinerende i at dyrke spidskål fra fra 1800-tallet

De gamle sorter er som regel rigtig gode i en økologisk køkkenhave, da de har vist deres værdi (dyrkning, høst osv) før sprøjtemidler og kunstgødning kom på banen. I dag er sorterne som regel udvalgt på industriens præmisser - fx. denne ært er smart for alle bælgene modner samtidig, eller denne tomat har en god transportfasthed. Vi kender det alle fra jordbær, det er ikke de mest velsmagende vi kan købe i butikken, men nærmere de sorter (den sort) der bedst holder til transport. Ikke nødvendigvis egenskaber, som en køkkenhavedyrker efterspørger - jeg går efter smag og sundhed (hos planterne.)
Jeg går gerne efter økologiske frø, da de har bevist deres værd uden sprøjtning. Desuden er det jo lidt af en kæphest for mig det med økologien, dog uden jeg er helt fundementalistisk. Det hænder da at jeg køber konventionelt dyrkede frø

Jeg gider ikke F1-frø, for jeg elsker selv at tage frø og det er vigtigt at de er frøfaste så jeg ikke dyrker i blinde.
Ej - nu synes jeg pludselig at der er alt for lang tid til man kan komme til at rode lidt i køkkenhaven. Jeg har tung lerjord, så det bliver som regel april førend jeg kan noget som helst. Men jeg har snydt og købt LED-plantelys, så chilierne er allerede tyvstartet