Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frø til køkkenhaven  (Læst 4083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Frø til køkkenhaven
« Svar #30 Dato: 07 Februar , 2012, 22:36 »
Jeg har købt en del frø her :

http://www.zimtrade.dk/scripts/zimtrade.web/nwCatalog-dev.p?IdNoGrpSite=282732&IdNoPrj=9900261&IdNoCmp=1002818&SelSiteLng=45&SelSiteCur=DKK

Fiberdug er rigtig godt og bruge, men desværre sætter det også pænt fut i ukrudtet.

De første læggekartofler er også ved at komme frem i butikkerne  :D

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 08 Februar , 2012, 21:43 »
Godaften
Nu har jeg siddet her og læst denne tråd igennem og undre mig over en ting, jeg købte sidste år en del forskellige grønsagsfrø hos Lidl og jeg havde på ingen måde problemer med det, alt sammen kom fint og til trods for at det var mit første år som køkkenhave ejer:)

mvh jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #32 Dato: 08 Februar , 2012, 21:49 »
Der er da ikke nogen i denne tråd, der taler dårligt om Lidls frø  ???
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 08 Februar , 2012, 21:53 »
nej undskyld, jeg fik nok forklaret mig lidt dårligt, jeg mente bare om jeg havde været utrolig heldig med mine frø eller om det generalt er god frø som Lidl sælger.

mvh jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #34 Dato: 08 Februar , 2012, 21:57 »
Spænende tråd for en garvet køkkenhavemand som mig, jeg troede at Bakker og Zimtrade er lukket længe siden, hvems frø Zimtrade fører i dag?
Lidls frø er  sikkert  udmærket jeg har ikke prøvet  hvilken frøfirma er det som levere til Lidl? Som jeg skrev tidligere grønsagsfrø er "under" EU lov som garanterer en vis kvalitet.

Netto har  mange år, den eneste  i Danmark haft den bedste sort i grønne ærter, "Ondward".
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #35 Dato: 09 Februar , 2012, 06:49 »
Det eneste "problem" jeg ser med Lidl's frø er at der er et snævert udvalg, ellers er frøene sikker fine nok.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 09 Februar , 2012, 08:15 »
Spænende tråd for en garvet køkkenhavemand som mig, jeg troede at Bakker og Zimtrade er lukket længe siden, hvems frø Zimtrade fører i dag?
Lidls frø er  sikkert  udmærket jeg har ikke prøvet  hvilken frøfirma er det som levere til Lidl? Som jeg skrev tidligere grønsagsfrø er "under" EU lov som garanterer en vis kvalitet.

Netto har  mange år, den eneste  i Danmark haft den bedste sort i grønne ærter, "Ondward".

Bakker er heldigvis kommet på nettet for nogle år siden så det er nemmere at handle. :)

Jeg får også blomsterkataloget hvert år, men jeg køber aldrig blomster så .. ::)

Men jeg køber også frø andre steder vor jeg lige falder over noget jeg kan bruge og generelt har jeg aldrig haft problemer med spireevnen med noget af det. :)
Ved Bakker køber jeg alle de sjove og specielle ting som røde majs og lilla gulerødder osv.  ;D

Tror jeg skal prøve de ærter du nævner.  :D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #37 Dato: 09 Februar , 2012, 08:34 »
Det eneste "problem" jeg ser med Lidl's frø er at der er et snævert udvalg, ellers er frøene sikker fine nok.
Det er problem med samtlige supermarkeder og havecentre er snævert sortiment, hvis man vil have lidt variation  skal man til nettet og det betaler sig.
En rigtigt gammeldags frø/have butik er  Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund. De har mange forskellige frø firmaers sortiment  bla Thomson
& Morgan + nogle amerikanske (som ikke sender til Europa).http://lillafiskaregatanstradgardsbutik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix1.htm&wts.ACCESS=passthru&p=H
Deres endelig speciale er løg, hvis I har  godt med penge og trang til løgplante som naboen  ikke har ::) er det turen værd.
Lund er i øvrig meget  smukt by med meget fin botaniskhave. Turen værd
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2012, 21:24 Fra Tapani »
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #38 Dato: 09 Februar , 2012, 08:47 »
Voldsgaard - ah, så fortsår vi hinanden  ;)

Så længe frøene er friskt-indkøbte, så vil det meste spire. De fleste frø kan også bruges året efter, men nogle frø har en kort holdbarhed på en enkelt sæson - det gælder bla. pastinakfrø. Nogle frø har så langtidsholdbar spireevne, at man har dyrket frø fundet i faraoens gravkammer....

Jeg er særligt interesseret i gamle kulturarvssorter, der er noget dybt fascinerende i at dyrke spidskål fra fra 1800-tallet  ;) De gamle sorter er som regel rigtig gode i en økologisk køkkenhave, da de har vist deres værdi (dyrkning, høst osv) før sprøjtemidler og kunstgødning kom på banen. I dag er sorterne som regel udvalgt på industriens præmisser - fx. denne ært er smart for alle bælgene modner samtidig, eller denne tomat har en god transportfasthed. Vi kender det alle fra jordbær, det er ikke de mest velsmagende vi kan købe i butikken, men nærmere de sorter (den sort) der bedst holder til transport. Ikke nødvendigvis egenskaber, som en køkkenhavedyrker efterspørger - jeg  går efter smag og sundhed (hos planterne.)

Jeg går gerne efter økologiske frø, da de har bevist deres værd uden sprøjtning. Desuden er det jo lidt af en kæphest for mig det med økologien, dog uden jeg er helt fundementalistisk. Det hænder da at jeg køber konventionelt dyrkede frø  ;) Jeg gider ikke F1-frø, for jeg elsker selv at tage frø og det er vigtigt at de er frøfaste så jeg ikke dyrker i blinde.

Ej - nu synes jeg pludselig at der er alt for lang tid til man kan komme til at rode lidt i køkkenhaven. Jeg har tung lerjord, så det bliver som regel april førend jeg kan noget som helst. Men jeg har snydt og købt LED-plantelys, så chilierne er allerede tyvstartet  ;D

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #39 Dato: 09 Februar , 2012, 09:09 »
Jeg har lagt kartoffel i spire, jeg den slags kriminel at jeg bruger mine egne læggekartoffel ::)
Resten af forkultivering må vente til sidst i februar.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Dorthe.c

• Passiv bruger
  • Man bliver hele tiden klogere (forhåbentlig)
« Svar #40 Dato: 09 Februar , 2012, 18:41 »
Jeg har de sidste par år købt frø hos http://www.kerneliv.dk/da/ med rigtig gode resultater. De er hurtige til at sende frøene og du får små plantepinde med hvor du kan skrive hvad der er du har sået i rækkerne samt en vejledning om hvornår de forskellige frø skal såes. De kan bestemt godt anbefales og de er rimelige i pris. Jeg har også købt hos Camilla Plums og har desværre også den samme dårlige erfaring som andre med at der er meget der ikke vil spire.
0.5 australopser
0.2 Aucarnaer
0.2 Brahma
3 katte
1 papegøje

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 09 Februar , 2012, 19:59 »
Det ser godt ud det de har der Dorthe. Der tror jeg at jeg vil bestille fra i år, det virker som nogle gode produkter :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 10 Februar , 2012, 12:42 »
Jeg har flere gange købt frø hos froebutikken.dk og hver gang har det været en succes og en mægtig fornøjelse  :D

Ligesom Louise går jeg også op i at dyrke økologisk og forsøger så vidt muligt at købe økologiske frø eller når det er muligt, selv høste frø. Jeg har rigtig svært ved at styre mig med hensyn til indkøb af frø og især tomatfrø har jeg en forfærdelig svaghed for, når vi når her hen til februar-marts måned og jeg mærker, at det kribler i fingrene efter at komme igang i haven og drivhuset igen  <A I år har jeg altså besluttet, at jeg skal have brugt nogle af de mange, mange forskellige tomatfrø, jeg har indkøbt og selv samlet ...

... og nu vil jeg gå ud i mit bryggers og så chili - såjorden har stået til omvarmning i den sidste uges tid ... Ahhh, jord under neglene  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Dorthe.c

• Passiv bruger
  • Man bliver hele tiden klogere (forhåbentlig)
« Svar #43 Dato: 10 Februar , 2012, 19:51 »
Mikkel det kan jeg godt forstå, jeg har ihvertfald været glad for alle de frø jeg har købt hos dem. I år har jeg der købt ekstra mange forskellige grøntkåls frø og de bliver bare plantet allemulige steder også i blomsterbedet - de søde hønseputter skal jo have noget grønt til næste vinter.

Hvor bliver det bare dejligt at komme igang med at så lidt i vindueskarmen  er ved at være godt træt af frost og kulde, nu må der bare jord under neglene ;D
0.5 australopser
0.2 Aucarnaer
0.2 Brahma
3 katte
1 papegøje

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 10 Februar , 2012, 21:11 »
der er en forening der hedder frøsamlerne og mange af de frø kan du så år efter år de er ikke hybrydrier
knus randi
enten pastinakker eller persillerødder spirrer bedst hvis de er fra 2011 ;D