Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mød mine vinterpensionærer  (Læst 2924 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Mød mine vinterpensionærer
« Dato: 05 Februar , 2012, 18:25 »
Vi har dem i haven hele året, men om vinteren fodrer vi med valset havre og grøn kalv:
Rådyrene
Selvfølgelig skulle kattene kikke med, og det endte med at rådyrene syntes, der var for meget uro. Men de ved godt, vi står 3-4 m fra dem, og vi har tit øjenkontakt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline todda

• Bruger
Sv: Mød mine vinterpensionærer
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2012, 18:45 »
dejlige billeder,men gnaver de ikke haveplanterne i stykker?
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2012, 18:46 »
Næ, det har vi ikke problemer med, men vores have er heller ikke sådan en "pæn" have ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2012, 19:59 »
Jeg gad godt at de var i min baghave lidt mere end de er. Vi ser dem sjældent.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2012, 20:15 »
for os som har "fine" have kalder dem for stylterotter  ;D ;D

men de er da søde
de klarer let et hegn 180 og er umuligt at holde ude af en have hvis de har fundet ud af der er kræs indenfor
Har en haveveninde som bor   i odense som har et stort problem med disse stylterotter
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2012, 20:24 »
Marianne: hvad er "grøn kalv"??? Vi fodrer dem også i vores "skov" i et stort betonrør.
Forrige vinter havde vi en, der stod inde i haven og spiste af den store rhodondrendon. Den blomstrede nu ligeså fint som den plejer. Og sidste år, lidt længere fremme pååret, var der en der fødte mellem vores egen lille grusvej og "skoven" vi fulgte det hele fra stuevinduet. HYGGELIGT.

Offline ncj

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2012, 21:32 »
Ja,underlig nok,rhododendron og azalier er temmelig giftige, men rådyrene nipper gladelig af dem,særlig de japanske dværgazalier ???
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Dine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2012, 22:00 »
fodrer i dem bare?? vi bor "midt på en mark" men de følger tit vores læhegn. tror du de ville komme mere hvis vi fodrer dem. og i så fald med hvad ??  ???

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2012, 22:01 »
Selvom der er lidt minusser ved rådyr i haven er det nu skønt at kunne betragte dem på så nært hold.
Vi har dem også i haven med jævne mellemrum, men det er mest om morgenen eller hen under aften. De holder sig gerne lidt på afstand når hundene er ude.
Største minus synes jeg er, at man skal påregne at der er flere flåter i haven, hvis der er rådyr. At dyrene nipper lidt smågrene på diverse vækster kan jeg godt leve med. Det skader sjældent buske eller træer. Jeg har dog været nødt til at beskytte stammerne på flere små frugttræer, da bukkene er slemme til at bruge dem til at 'feje' gevir på. Og det tåler små træer ikke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2012, 22:47 »
Det er så hyggeligt med rådyr. Vi har tre stk som følger en fast rute i kanten af vores have og den opgrænsende mark hver morgen og hver aften. Jeg har nu aldrig lagt foder ud af frygt for at tiltrække rotter uden stylter.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2012, 22:51 »
Hvor er det et dejligt syn Marianne, tak fordi du deler.
Hø er også rigtig godt til rådyr og harer.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2012, 06:00 »
Hvis man vælger at fodre rådyr, må man ikke fodre for kraftigt, for så får de dårlig mave. Jeg fodrer med ca. 3-4 dele valset havre, 1 del grøn kalv (det kalder de det hos Land og Fritid) og 1 del grønt piller.
Forkælelsesmad er lidt æbler.
Roer og hø har vi også brugt sidste år.
Jeg lægger det ud hver morgen, ikke for meget, men så det bliver spist op i løbet af dagen.
Det er også vigtigt at man fodrer fra før det bliver rigtig koldt og selvfølgelig må man ikke stoppe før det bliver forår igen.
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2012, 06:02 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorthe.c

• Passiv bruger
  • Man bliver hele tiden klogere (forhåbentlig)
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2012, 10:00 »
Hej Marianne

Hvor er de bare søde. Vi havde dem også sidste år i haven, og de nåede at barbere vores tuja hæk godt og grundigt for neden, men skidt med det. Vi gav dem flækkede majs og det kunne de rigtig godt lide, jeg havde læst de på en eller anden natur hjemmeside. Problemet med hjortene i haven var bare at de sked alle steder der der var bare små sorte "lakrids bomber" alle steder og det var lidt af et arbejde at få dem fjernet om foråret. Hjortene er ikke kommet i år men mon ikke de gør.
0.5 australopser
0.2 Aucarnaer
0.2 Brahma
3 katte
1 papegøje

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Februar , 2012, 10:56 »
Sikke nogle hyggelige gæster i har /o

Nu glæder jeg mig bare endnu mere til vi får solgt vores hus, så vi kan få et nedlagt landbrug med masser af høns og en stor indhegning med dådyr ;D....det bliver SÅ skønt!

Nogen der vil købe et hus??

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 06 Februar , 2012, 11:23 »
Ja, er der nogen, der vil købe et hus med rådyr i haven?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk