Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: easystrø som redemateriale med skruk og æg ligenu  (Læst 4152 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
easystrø som redemateriale med skruk og æg ligenu
« Dato: 05 Februar , 2012, 10:20 »
  ???

Hej.

Jeg har et par bekymringer.

jeg har nu haft en skruk liggende på æg 8 dage i hendes redekasse(kattebakke med låg)
Jeg forsøgte om jeg kunne isolere hende fra de andre ved at flytte kassen med høne og æg ind i vores garage som er frostfri- men det gik ikke. Hun blev helt forvirret og ville ikke ligge på reden.
Så besluttede jeg efter nogle timer at stille reden ind i hønsehuset igen og vupti så lå hun ligeså tilfreds på sine æg igen::)
Nu er det bare sådan, at jeg ikke fik gennemtænkt det ordentligt tror jeg - derfor ligger hun og æggene på et tykt lag easystrø i kassen.(isolerer og varmer tænkte jeg)
Jeg er så efterfølgende kommet til at tænke på om det er et problem, da easystrø jo suger rigtig meget fugt og det er jo også derfor, jeg bruger det som strøelse i hønsehuset.
Bliver det svært at opretholde en ordentlig fugtighed omkring æggene og er der i så fald noget jeg kan gøre for at afhjælpe dette???

Jeg skal have lyst æg i dag eller i morgen, så er også lidt spændt på om der overhovedet er liv.
Samtidig er det jo viiiildt koldt udenfor - så bare det i sig selv kan vel også godt give lidt problemer undervejs eller hvad mener I??

Det er 7 silkeæg og 1 orpingtonæg, der ligger under hende. Skrukken er en gul orpington.
Håber at blive lidt klogere endnu en gang, for synes virkelig at jeg lærer meget om høns m.v. ved at være her på dette skønne forum :)

Vh Pernille

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: easystrø som redemateriale med skruk og æg ligenu
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2012, 10:26 »
Jeg er bestemt ikke ekspert i det dér rugning, så du får bare lige en lille mening herfra ;) Jeg tror ikke, at easy strø suger helt vildt i forhold til så meget andet af den slags bundstrøelse, så bunden er der nok ikke noget galt med, selvom jeg selv foretrækker easystrø som bund og halm som redemateriale.

Om det overhovedet bliver til noget i denne kulde, må tiden vise... Men da du allerede har forsøgt at flytte hende nu, og den ikke gik, kan du jo flytte hende plus kyllinger, når de er kommet ud, med mindre at vejret er nogenlunde mildt til den tid  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2012, 10:29 »
Jeg har flyttet skrukker, ved at lægge dem i en kattetransportkasse, og jeg har ladet den været lukket bortset fra en kort periode i løbet af dagen, hvor hun kunne komme ud i hønsehuset, som jeg så lukkede i det tidsrum.
Efter en uges tid har jeg fjernet lågen på kattetransportkassen, og ladet hende styre selv.
Idé?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2012, 10:30 »
Hej.

Tak for svar. Ok. Jamen jeg håber du har ret i det med easystrø.
Ja, jeg har også helt klart tænkt at flytte mor og kyllinger, lige så snart de er klækket- hvis altså de bliver til noget i det vejr her. :-\

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2012, 10:39 »
Jeg har flyttet skrukker, ved at lægge dem i en kattetransportkasse, og jeg har ladet den været lukket bortset fra en kort periode i løbet af dagen, hvor hun kunne komme ud i hønsehuset, som jeg så lukkede i det tidsrum.
Efter en uges tid har jeg fjernet lågen på kattetransportkassen, og ladet hende styre selv.
Idé?

Det lyder smart Marianne, men tror du det vil gå at forsøge at flytte hende over i en anden kasse NU og ind et sted hvor der er lidt varmere?
Har bare læst at hvis man forsøger at flytte en skruk skal det helst være i starten af rugeperioden....Men jeg har ikke prøvet det før, så det er ikke for at klogeåge i noget  :) Tak for idéen.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2012, 10:57 »
Når hun ikke har mulighed for at gå væk fra æggene, vil hun lægge sig på dem. Jeg har brugt metoden, når en "smart" skruk har valgt at lægge sig i haven, hvor hun jo nemt kan blive taget af en ræv, det har sommetider været en uge inde i rugeprocessen inden jeg har kunnet finde reden.
Men selvfølgelig har jeg holdt øje med, at hun ikke er gået bananas i tranportkassen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2012, 14:13 »
Hmmm.. ok. Det vil jeg prøve - det der med at lukke kassen af.
Det må kunne lade sig gøre at lukke den kasse af med net som hun allerede ligger i og så prøve at flytte hende ind i vores garage i aften, når det er mørkt. Så kan hun jo komme ud den ene gang om dagen, når vi kommer hjem fra arbejde og alligevel tænder lys derude.
Ville ønske jeg havde prøvet at spærre kassen af den første gang jeg flyttede hende- men jeg prøver så lige een gang til.

Jeg har en lille løbegård lavet af paller i garagen som også er beregnet til når vi en dag får kyllinger. Ligenu ligger der dog et pindsvin og overvintrer i en flaminogkasse i den ene ende af løbegården- men pindsvinedelen kan jeg spærre af uden problemer.

Det ku bare være så rart at få hende væk fra hønsehuset og ind hvor jeg lidt bedre kan holde øje med hende :o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2012, 14:34 »
Det lyder da som en god plan /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2012, 20:51 »
Jeg har flyttet skrukker i kattetoiletteruden problemer, jeg gjorde det om aftenen, og jeg har ikke spærret hende inde, men hvis hun er helt fra den ville jeg også sætte net for.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk