Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sker der noget??  (Læst 9372 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

• Gæst
Sv: Sker der noget??
« Svar #15 Dato: 05 Februar , 2012, 10:33 »
Hvis du har en rugemaskine, der er termostatstyret, vil den jo kompensere for den varme kyllingerne afgiver.

Det er helt korrekt, men jeg må fastholde at der bør tages højde for varmeindekset, som det jo er det kroppen reagerer på. Og det gør en termostatstyring ikke.

Et eks. til forståelse af varmeindekset.

Om jeg ved hårdt arbejde fx. skal kløve/save 30m3 skovbrænde en varm sommerdag her hjemme i Danmark og der er 30 celsiusgrader, så får jeg sved på panden, men jeg klare det sikkert nok.

Skal jeg fx. udføre det samme job i en fugtig sydamrikansk jungle også ved 30 celsius grader, men hvor luftfugtigheden er betydliger højere, så tror jeg ikke jeg klare jobbet, tværtimod er der risiko for overophedning, med kollaps tilfølge. Da varmen her føles langt højere end den reelt er, netop pga. den høje luftfugtighed.

Så varmeindekset bør der absolut tages højde for, hvilket nogle altså overser.

"sikken dejlig en dag det er idag, det så hvidt derude"

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #16 Dato: 06 Februar , 2012, 08:02 »
Ja så er der godt nok liv i rugemaskinen :D
Der var 14 befrugtede æg, 13 store Maran og 1 stor wyandot.
Der er klækket 12 kyllinger <L
Den sidste af dem der er klækket, har jeg imod mine principper, hjulptet lidt på vej. Da den siden først på aftenen i går havde lavet et hul lidt større end en 1 krone. Men der var dog ikke sket mere natten over. Jeg pillede lidt skal af rundt om ægget, imens jeg jævnligt sprayede lidt lunken vand på hinden. Der bristede ingen blodkar fra hinden og kyllingen kom let ud af ægget.

Nu er der så to æg tilbage, med meget pippende kyllinger inden i, de havde lavet stjerner i æggene. Dem forsøgte jeg også at "hjælpe" lidt, der kunne jeg dog hurtigt se svage blodtegn fra hinden af. Så de blev hurtigt lagt tilbage igen, men jeg syntes jo snart at de skal ud af deres æg ???

Jeg har ikke haft åbnet rugemaskinen førend her til morgen.
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 06 Februar , 2012, 08:27 »
Superflot resultat  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #18 Dato: 06 Februar , 2012, 08:34 »
Tak Ina, det er dejligt med de små   <I
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2012, 09:27 Fra Majbrit »

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #19 Dato: 06 Februar , 2012, 09:38 »
Så er kylling nummer 13 kommet til verden, ved egen hjælp /o
Og lur mig om ikke kylling nummer 14, kommer indenfor de næste par timer. Den er ihvertfald aktivt igang med at bryde ud af ægget :)

Der er nogle spørgsmål jeg går og pussler lidt med i mit hoved!!

1. Klækkedagen for kyllinger under normale omstændigheder er dag 21. Men selve klækningen kan godt strække sig hen over dag 21,22 og dag 23, og stadig være en normal klækning, ikke ??

2. Hvis en kylling har svært ved at komme ud af ægget. Er det så noget der kan skyldes arvelige forhold eller er det udelukkende omgivelserne som temp og fugt der er afgørende ??

3. Hvis kyllingerne klækker under en skruk, kan hun så finde på at "hjælpe/hakke" i ægget. Dette spørgsmål er opstået udfra observation af høns. De kan finde på at hakke på en evt plet der afviger i farven, fx en knast på en træplade. Så kan de finde på at hakke hvor kyllingen har lavet en stjerne i ægget, og derved hjælpe lidt til klækningen ??

thorleif

• Gæst
« Svar #20 Dato: 06 Februar , 2012, 10:00 »
Veldigt fint resultat.
1) Det kan det godt vaere, en slig lille detalj som HVOR i maskinen aegget laag, kan spilde ind. Temperaturen kan have vaert lidt lavere ved det/de aeg.
2) Oftest er det de udvendige forhold under rugningen der afgoer om et foster klaekker "daarligt", og ofte behoever hjelp. Udvelgelsen/sorteringen begynder foerst naar kyllingen er vogsen og begynder at laegge aeg.
3) Hun kan gerne hjaelpe til, nogen hoener er flinkere end andre. De fledste hoener vil lave et luftehuld hvids det behoeves, ikke alle hoener har forstand paa at hjelpe ved selve klaekningen.

Det er faktisk ganske enkelt at se naar et aeg behoever hjelp, det enkleste er aa se hvornaar det er for tidligt at hjelpe til. Hvis du lyser aegget, saa er luftlommen det nemmeste at se. Lige under det laveste punkt af lommen ligger det der er tilbage af blommen, kyllingens madpakke. Hvids du lyser aegget hver 2.den time, vil du se at den forsvinder, naar den er vaek, kan du vente 4 timer, saa er det som oftest trygt at hjelpe den ud aaf skaldet, hvis det ser ud som om den ikke kommer ud selv.

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #21 Dato: 06 Februar , 2012, 10:09 »
Tusind tak for svaret Thorleif   /o
Dejligt at der er mange som gerne vil dele ud at deres erfaringer <E

thorleif

• Gæst
« Svar #22 Dato: 06 Februar , 2012, 10:17 »
En anden ting, naar du har saa god klaekning, saa ikke flyt maskinen til noget andet sted. En maskin vil opfoere sig helt anderledes i et annet rum, du har tydeligt fundet et godt sted.  Behold det slig!