Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sker der noget??  (Læst 9371 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbrit

• Bruger
Sker der noget??
« Dato: 05 Februar , 2012, 00:13 »
I går, lørdag kl 21.00, var det 21 dage siden jeg lagde 24 rugeæg i min rugemaskine.
Lørdag kl 09.00 var der stjerner i 2-3 æg, så jeg tænkte at der var godt gang i klækningen....
Men nu her over 12 timer senere er der egentlig ikke sket så meget mere. Godt nok er der kommet lidt flere stjerner i løbet af dagen og enkelte stjerne er blevet lidt større. Jeg har hørt enkelte pip. Men jeg må indrømme at jeg er ved at være lidt bekymret ???
Syntes at jeg har været tålmodig, men måske ikke nok?? Vil bare så gerne at det går som det skal :-[
Er der nogle som kan fortælle mig om det er ok at der er gået så mange timer "kun" med stjerner i æggene??
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Sker der noget??
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2012, 00:18 »
Ja, det kan godt tage tid... Hvis du prøver at prikke forsigtigt til et æg, vil det sikkert pippe. Giv dem lidt tid endnu. Har du fugtigheden i orden?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2012, 00:21 »
Jeg har kørt med 45 % frem til dag 18 og herefter 65%....og for få timer siden har jeg hævet den til 68%...Jeg har kun haft løftet låget på rugemaskinen 1 gang i dag :-\

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2012, 00:42 »
Jeg har kørt med 45 % frem til dag 18 og herefter 65%....og for få timer siden har jeg hævet den til 68%...Jeg har kun haft løftet låget på rugemaskinen 1 gang i dag :-\

Og lige så om end endnu vigtiger, hvad med temp.?

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2012, 00:46 »
Temperaturen ligger på 37,5-37,6 grader.
Det er en motorruger...

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2012, 00:56 »
Hej  ;D

Ved middagstid er der nok kommet den første ud  /o nogle gange tager det bare lang tid. Der er jo ikke 2 rugninger der går helt ens  :o

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2012, 00:58 »
Temperaturen ligger på 37,5-37,6 grader.
Det er en motorruger...

Uha, det er for højt. Celsius grader, lidt svær at styre, havde været bedre om måleenheden var i Fahrenheit, mere finfølende.
Men sænk troligt til 36,5 grader.
Husk kyll. også producer varme, hvad mange glemmer at tage højde for.

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2012, 01:02 »
Hej  ;D

Ved middagstid er der nok kommet den første ud  /o nogle gange tager det bare lang tid. Der er jo ikke 2 rugninger der går helt ens  :o

Det er selvfølgelig rigtigt ;)
Nu hvor det er 3. gang jeg har æg i maskinen, så troede jeg at jeg var ved at have styr på det....
Men jeg havde ikke tænkt på at rugningerne kunne variere i forløbene /o
Der er stjerner i yderligere 2 æg :)

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2012, 01:06 »
Uha, det er for højt. Celsius grader, lidt svær at styre, havde været bedre om måleenheden var i Fahrenheit, mere finfølende.
Men sænk troligt til 36,5 grader.
Husk kyll. også producer varme, hvad mange glemmer at tage højde for.

Jeg har sat temp. på 37,5 efter brugsanvisningen der fulgte med maskinen. Men jeg har bemærket at den somtider står på de 37,6, formentlig efter at den lige har "kaldt" på mere varme.
Er det ikke forsent at sænke temperaturen nu, hvor vi er over dag 21?

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2012, 01:13 »
Jeg har sat temp. på 37,5 efter brugsanvisningen der fulgte med maskinen. Men jeg har bemærket at den somtider står på de 37,6, formentlig efter at den lige har "kaldt" på mere varme.
Er det ikke forsent at sænke temperaturen nu, hvor vi er over dag 21?

Bedre sent end aldrig...

PS. Hvis du konstant under hele rugeforløbet har kørt med 37,5 grader, så er det alm anderkendt og anvendt praksis at man sænker klækketemp.
For ringe der intet står omkring dette i vejledningen. (det er nok snare en vildledning).

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2012, 01:18 »
Bedre sent end aldrig...

PS. Hvis du konstant under hele rugeforløbet har kørt med 37,5 grader, så er det alm anderkendt og anvendt praksis at man sænker klækketemp.
For ringe der intet står omkring dette i vejledningen. (det er nok snare en vildledning).

Tak for hjæpen /o
Det er altid dejligt at lære noget nyt :) ....håber bare ikke at det går ud over de små :-\

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2012, 01:36 »
Tak for hjæpen /o
Det er altid dejligt at lære noget nyt :) ....håber bare ikke at det går ud over de små :-\

PPS. Har bemærket du omtaler rugetiden i 21 dage. Det er nødvendigvis ikke 21 døgn. Idet en del hobbyruger overser at 21 døgn er, 21 dage og 21 nætter.
Dvs. en del hobbyruger i praksis "glemmer" et halvt døgn og starter klækkeprocessen et halvt døgn for tidligt. Fx. med at hæve fugtigheden.
Med øget fugtighed følger øget varme indeks, dvs. kyll. føler og reagerer på,det er vamere end det reelt måles til. (nærmest det samme princip som når vi fryser af h til derude når det blæser selv om temp. reelt kun er fx. minus 2 grader) Håber du forstår.

Med ønske om god held til dig og dine små.   

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2012, 06:53 »
Hvis du har en rugemaskine, der er termostatstyret, vil den jo kompensere for den varme kyllingerne afgiver.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2012, 08:49 »
Jeg er ikke så teknisk, men jeg tror at den er termostat styret. Det er en octagon 20 advance ex, hvor der er digital indstilling til fx temp og fugt.....så den kalder på varme ved behov.

Så er det måske ok at jeg ikke har pillet ved temperaturen ???

Der er kommet 3 kyller fra kl 05-08.30, alle ser trætte men fine ud ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2012, 10:23 »
Det lyder da til, at den styrer temperaturen digitalt. Jeg kender ikke lige den.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk