Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: første og sidste  (Læst 13619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
første og sidste
« Dato: 04 Februar , 2012, 19:55 »
hejsa har brug for hjælp min første kylling er klækket her til morgen ved kl 0800 har 34 æg i maskinen nu har jeg fået 6 kyllinger hvornår skal man regne med der ikke klækker flere nogen der kan hjælpe?
og de kyllinger der er kommer flytter man dem fordi de jogger og kravler jo rund på de andre æg

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2012, 20:00 »
Åben for guds skyld ikke for maskinen under klækningen, ha tålmodighed og atter tålmodighed. Er kyll. ok og maskinen veltrimmet skal det nok gå.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: første og sidste
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2012, 20:03 »
Åben for guds skyld ikke for maskinen under klækningen, ha tålmodighed og atter tålmodighed. Er kyll. ok og maskinen veltrimmet skal det nok gå.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: første og sidste
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2012, 20:04 »
Åben for guds skyld ikke for maskinen under klækningen, ha tålmodighed og atter tålmodighed. Er kyll. ok og maskinen veltrimmet skal det nok gå.
hvad går der galt ved lige og lukke op?

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2012, 20:06 »
Hej  ;D

Du skal jo lade kyllingerne blive i maskinen et døgn efter de er klækket. Så de kan blive tørre  /o Imorgen kan du så flytte dem der er klækket idag. Og se om der er flere på vej. Eventuelt hjælpe dem der ikke selv kan komme ud igennem skallen.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: første og sidste
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2012, 20:12 »
Hej  ;D

Du skal jo lade kyllingerne blive i maskinen et døgn efter de er klækket. Så de kan blive tørre  /o Imorgen kan du så flytte dem der er klækket idag. Og se om der er flere på vej. Eventuelt hjælpe dem der ikke selv kan komme ud igennem skallen.
flytte i morgen siger du dem der ikke kan komme ud er det dem som endnu er i æggene i morgen så dem som er i æggene endnu i morgen dem hjælper jeg ud er det sådan jeg skal forstå det og hvordan hjælper jeg er det ved bare og klække skallen eller kun lave et lille hul

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2012, 20:21 »
hvad går der galt ved lige og lukke op?

Det bliver en gang fastklistret moras og jeg må fastholde du må ikke åbne, heller ikke for at flytte kyllinger, de kan sagtens klare sig 2-3 døgn, de er jo fra naturens side forsynet med en god madpakke.
Og det der med at pille kyllinger ud af ægskallen, så skal man delme vide hvad man har med at gøre, ellers forbløder ret nemt.
Jeg forstår du er nybegynder, så lyt til mit allerbedste råd, endnu engang ha tålmodighed.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: første og sidste
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2012, 20:28 »
Hej  ;D

Du skal jo lade kyllingerne blive i maskinen et døgn efter de er klækket. Så de kan blive tørre  /o Imorgen kan du så flytte dem der er klækket idag. Og se om der er flere på vej. Eventuelt hjælpe dem der ikke selv kan komme ud igennem skallen.
fc søvind skriver du ikke må opne rugemaskinen så ved ikke rigtig hvordan jeg flytter kyllinger i morgen ? men på et tidspunkt  så skal jeg jo opne maskinen så mon ikke jeg skal opne i morgen aften flytte kyllinger og så lukke de andre forsiktig op se hvad der sker

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2012, 20:39 »
Du kan nu godt åbne imorgen aften og flytte de tørre kyllinger. Du skal bare sørge for at der er rigtig varmt i det rum som din rugemaskine står når du åbner. Jeg selv har en gasovn stående i nærheden af rugemaskinen så jeg kan varme rummet op inden jeg åbner maskinen.

De kyllinger du skal hjælpe imorgen. Er dem der har fået hul på ægget, men som ikke ser ud til at komme videre. Her kan man forsigtigt pille lidt mere skal af ved næbet af kyllingen. Nogle gange kan det også være nødvendigt at hjælpe den ud af den hvide hinde hvis den er meget sej. Men det er også kun meget lidt af gangen. Og gerne med flere timers mellem rum.

Håber det går uden at du er nød til at hjælpe. Det er jo langt det sjoveste når det kører af sig selv  /o

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: første og sidste
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2012, 20:42 »
Når de klækkede begynder at spille for meget bold med de resterende æg så kan du sætte dem over under varmelampen i stedet. Grunden til at mange skriver du ikke skal åbne er at fugtigheden, som er så nødvendig for at kyllerne kan komme ud af æggene, den forsvinder.

HVIS du så åbner skal du skynde dig at oversprøjte æggene med lunkent vand (bare med en vandforstøver, de skal jo heller ikke drukne. ;)  ) og så skynde dig at lukke igen så der ikke forsvinder for meget fugtighed eller varme fra rugemaskinen.
Hvis der er en eller flere kyllinger der render rundt og pipper i rugemaskinen, skulle det anspore resten til at komme ud af æggene, så det gør ikke noget hvis de er deri et stykke tid efter de er klækket.

Det her med at hjælpe kyllerne ud af ægget, kan være noget farligt noget. Jeg så at Thorleif har beskrevet i bloggen om hvad han har haft held med.

Prøv at tjekke de sidste dage i hans "udrugnings-blog"
http://fjerkrae.dk/blog/?p=448
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

pylle pylle

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #10 Dato: 04 Februar , 2012, 20:44 »
Du kan sagtens åbne og tage de kyller ud som er klækket. Bare du gør det hurtigt. Jeg tager altid de kyller ud som er klækket.. Men lad gerne den sidste klækkede blive så lang tid som muligt.. maks 24 timer.. Den kalder og motivere de andre kyller til at komme kæmpe. Hvis der ikke er kommet flere kyller i morgen aften, ville jeg personligt give dem vandprøven. Så kan du se om der er liv i dem. Men der er lige så mange meninger om vandprøven som der er mennesker på forum. Jeg bruger den selv, hvis jeg er i tvivl om der er liv i de sidste æg..

Har du haft lyst æggene??

at hjælpe kyllingerne på vej, skal gøres meget forsigtigt.. mange dør fordi man kommer til at ødeligge de små blodåre som kyllingen er omgivet af. Mange mener man skal lade være at gøre det overhovedet, fordi at hvis kyllingen ikke er stærk nok til at komme til verden, så er den ikke stærk nok til at klare verden.  Eller syntes nogen at det "skader" kyllingens imunforsvar, ligsom f.eks der menes et kejsersnit ikke er det "bedste" for et lille barn. Men der er jo så også nogen der mener det er bedre end at kyllingen dør..

Jeg hjælper kyller på vej, hvis jeg har chancen.. Men man skal være meget forsigtig. Og man kan ikke kun tage lidt af skallen og så sige, så kan den resten selv.. for det kan den ikke. Skallen tørre ind og sætter sig fast i kyllingen, og ja.. generelt er det farligt arbejde.. Jeg vil ikke anbefale det hvis du ikke har set nogen gøre det før.


Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: første og sidste
« Svar #11 Dato: 04 Februar , 2012, 20:45 »
Undskyld mig, men er det ikke lidt hysterisk at sige "åben for guds skyld ikke" ???

Når kyllinger klækker her i huset, tager jeg dem ud af maskinen og op under varmelampen når de er tørre i dunene og nogenlunde oppe på benene.
Der sker ikke noget ved at fjerne dem fra klækkeren eller rugemaskinen, men man skal blot tænke på, at jo flere gange man åbner for maskinen, jo mere svinger den i temperatur og fugt og det kan besværliggøre arbejdet for kyllingerne når de skal gennem skallen.
Nogen gange får det også de andre kyllinger inde i æggene til at komme igang med at bryde deres skal, når nogle af de andre tramper rundt oven på dem.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: første og sidste
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2012, 20:50 »
Du kan sagtens åbne og tage de kyller ud som er klækket. Bare du gør det hurtigt. Jeg tager altid de kyller ud som er klækket.. Men lad gerne den sidste klækkede blive så lang tid som muligt.. maks 24 timer.. Den kalder og motivere de andre kyller til at komme kæmpe. Hvis der ikke er kommet flere kyller i morgen aften, ville jeg personligt give dem vandprøven. Så kan du se om der er liv i dem. Men der er lige så mange meninger om vandprøven som der er mennesker på forum. Jeg bruger den selv, hvis jeg er i tvivl om der er liv i de sidste æg..

Har du haft lyst æggene??

at hjælpe kyllingerne på vej, skal gøres meget forsigtigt.. mange dør fordi man kommer til at ødeligge de små blodåre som kyllingen er omgivet af. Mange mener man skal lade være at gøre det overhovedet, fordi at hvis kyllingen ikke er stærk nok til at komme til verden, så er den ikke stærk nok til at klare verden.  Eller syntes nogen at det "skader" kyllingens imunforsvar, ligsom f.eks der menes et kejsersnit ikke er det "bedste" for et lille barn. Men der er jo så også nogen der mener det er bedre end at kyllingen dør..

Jeg hjælper kyller på vej, hvis jeg har chancen.. Men man skal være meget forsigtig. Og man kan ikke kun tage lidt af skallen og så sige, så kan den resten selv.. for det kan den ikke. Skallen tørre ind og sætter sig fast i kyllingen, og ja.. generelt er det farligt arbejde.. Jeg vil ikke anbefale det hvis du ikke har set nogen gøre det før.


1000 tak for hjælpen synes det er fedt med det her forum der kommer lidt råd og så kan man jo soter lidt i det men nu vil jeg vente og se til i morgen hvordan det ser ud men hvor lang tid kan det tage fra den første kommer ud og til den sidste gør?snakker vi ca et døgn

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #13 Dato: 04 Februar , 2012, 20:56 »
Hej igen  ;D

Har haft klækninger hvor der var 3 dages forskel på første og sidste kylling  :o Men det hører dog til sjældenhederne.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: første og sidste
« Svar #14 Dato: 04 Februar , 2012, 21:06 »
Hej igen  ;D

Har haft klækninger hvor der var 3 dages forskel på første og sidste kylling  :o Men det hører dog til sjældenhederne.
nu har jeg både brahma og dorking det ser ud til dorking halter lidt  men kan jo være der kommer lidt mere skub i det i morgen håber