Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: første og sidste  (Læst 13620 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #15 Dato: 04 Februar , 2012, 21:08 »
Ja det vil jeg også sige.. 3 dage.. men prøv at læse om vandprøven.. så kan du jo prøve at vurdere om det evt. kunne forsøges.. Men vær helt sikker på hvad du gør, inden du gør det, så evt. kyller ikke dør af kulde.. Heller være helt sikker på metoden end prøve dig frem..

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: første og sidste
« Svar #16 Dato: 04 Februar , 2012, 21:16 »
Ved min sidste rugning var der en kylling der var blevet lige lovlig frisk.Den tumlede rundt med føleren til termostaten med det resultat at temperaturen gik i vejret.Heldigt jeg var hjemme og holdt øje med det hele.


Såe...når kyllerne blir så nysgerrige at de kravler op på svampen (til fugt), for at glo ud af  ruden til mig.Så er det på tide de kommer under lampen i stedet for.Og så er man jo nødt til at åbne.Gør det bare hurtigt og kort og tilfører mere fugt.Dvs...dypper svampen i lunt vand.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #17 Dato: 04 Februar , 2012, 21:32 »
Kære alle sammen. Jeg fornemmer det kunne blive en lidt overophedet debat. Så jeg vil slutlig præsenter jer for nogle fatc ang. udrugning.
Kyllinger der skal klække bliver ikke ansporet af de allerede udklækkede kyllinger, til at komme i gang med jobbet. At bryde ægget og mejsle sig hele vejen rundt er forprogrameret i kyllingen om den vil eller ej. (næsten lige som menskebørn, moderen bestemmer ikke hvornår fødslen går igang, mig bekendt da...)
At der så kan være ret stor forskel på brydningstidspunktet, beror bla. på hvornår kyllingefostret er fuld igang med udviklingen og sætter speed på, nogen tyvstarter, andre er lidt mere tilbageholdende. Se og sammenlign den lille røde " ederkop" fx efter en uge, der er faktisk forskel.

Mht. at ta kyllinger ud/åbne for maskinen under klækningen er altså yt. Til sammenligning en god skrukhøne fjerner sig også meget nødig under klækningen om end det så går dage over.

At pille kyllinger ud - ja alle har vel forsøgt det, jeg kan heller ikke sige mig fri. Men det er altså noget skidt, sjældent kommer der noget positivt ud af herligheden.

Til sidst og det er bestemt ikke for at imponere eller kloge sig, men jeg er næsten født ind udrugningsbranchen. Har arbejdet med det i ind til for ca 15 år siden.

 

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: første og sidste
« Svar #18 Dato: 04 Februar , 2012, 21:58 »
Kan altså ikke lade være med at tænke på, når folk siger at man skal undgå at åbne rugemaskinen;

"Hvad så ved naturlig udrugning?"

Jeg mener, hønen forlader jo reden, for det meste mindst 1 gang om dagen? Hvorfor kan det så have så katastrofale følger i en rugemaskine?
Ikke fordi jeg tror det er dumt at holde maskine lukket, undrede mig bare lidt ;)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

pylle pylle

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #19 Dato: 04 Februar , 2012, 22:09 »
er der ikke noget med at hønen slet ikke går af reden de sidste par dage, inden klæk?? Noget med at hun synker mere sammen over æggene for at svede dem mere og give dem mere fugt?? Jeg vil lige understrege at det er noget jeg bare mener at vide.. Jeg har intet dokumenteret bevis for det.. og jeg er bare en lille fjantet tante fra sydfyn..  ;D ;) ;D så jeg fralægger mig alt ansvar ved netop skrevne tekst!! :P

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: første og sidste
« Svar #20 Dato: 04 Februar , 2012, 22:13 »
Heh, okay så  ;D
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: første og sidste
« Svar #21 Dato: 04 Februar , 2012, 22:50 »
min høne har lige ruget 7 kyllinger ud.2 æg var tilbage efter 2 dages forløb.så kom "pilleinstinktet" op i mig.det ene æg var der hul brudt igennem og det andet helt,kyllingen med hul klarede det fint,men der hvor der ikke var hul,gik det knapt så godt.Åbnede for kyllingerne i en periode af ca 6 timer.Æggene var simpelthen ikki færdig ruget,så 3 dages forskel,kan der åbenbart godt være selv ved skruk.det skal siges at jeg var bange for at skrukken ville forlade æggene efter 2 dage.Nu går min ene let skrævende  og handikappede kylling i fladrugeren,den havde det med at vælte, så den har også været meget oppe i hænder,for at styrke balansen
ps for hver time der går- nu 10 timer ser pjevset ud til at komme sig. ::) :-\
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: første og sidste
« Svar #22 Dato: 04 Februar , 2012, 22:53 »
er der ikke noget med at hønen slet ikke går af reden de sidste par dage, inden klæk?? Noget med at hun synker mere sammen over æggene for at svede dem mere og give dem mere fugt?? Jeg vil lige understrege at det er noget jeg bare mener at vide.. Jeg har intet dokumenteret bevis for det.. og jeg er bare en lille fjantet tante fra sydfyn..  ;D ;) ;D så jeg fralægger mig alt ansvar ved netop skrevne tekst!! :P

Bingo.. pylle pylle <M
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2012, 23:41 Fra FC-Søvind »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: første og sidste
« Svar #23 Dato: 05 Februar , 2012, 06:20 »
Jeg mener, hønen forlader jo reden, for det meste mindst 1 gang om dagen? Hvorfor kan det så have så katastrofale følger i en rugemaskine?
Tine har fuldstændig ret i at skrukke ikke forlader reden under klækningen, det er kun de første ca. 18 dage, hun er en tur af reden hver dag. Men i øvrigt et godt spørgsmål Lærke :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: første og sidste
« Svar #24 Dato: 05 Februar , 2012, 16:58 »
Men til gengæld kan den/de første kylling(er) godt finde på at kigge udenfor inden hønen opgiver rugningen og går af reden, så det er vel ikke et argument for ikke at åbne rugemaskinen?  ;)

Tror ikke på der er et helt nøjagtig facit på det her. Læser man igennem forum kan man få et overblik over sådan nogenlunde hvad mange har haft held med. Det synes jeg er en god retningslinie.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: første og sidste
« Svar #25 Dato: 05 Februar , 2012, 17:28 »
Problemet ved at åbne for rugemaskinen er, at der tabes fugt, hver gang man åbner, og fugten er vigtig for klækningen. Der tabes ikke fugt under hønen ved at nogle kyllinger piler ind og ud under hende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: første og sidste
« Svar #26 Dato: 23 Februar , 2012, 17:19 »
Problemet ved at åbne for rugemaskinen er, at der tabes fugt, hver gang man åbner, og fugten er vigtig for klækningen. Der tabes ikke fugt under hønen ved at nogle kyllinger piler ind og ud under hende.
vi skriver meget om fugt og  temp de sidste 3 dage skal vi hæve fugten til ca 65% ikke hvordan klare hønen det hvor kommer fugten fra de sidste 3 dage???

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: første og sidste
« Svar #27 Dato: 23 Februar , 2012, 18:40 »
Når den første kylling klækker bliver fugtigheden højere under hønen da den er våd :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: første og sidste
« Svar #28 Dato: 23 Februar , 2012, 18:54 »
Når den første kylling klækker bliver fugtigheden højere under hønen da den er våd :)
ok men vis den første kan komme ud uden fugtigheden stiger så kan de andre da også  kan de ikke ??? nu ikke fordi jeg vil lave om på noget kunne bare ikke forstå hvordan hønen fik  fugtigheden op  ::)

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: første og sidste
« Svar #29 Dato: 23 Februar , 2012, 18:57 »
Vil mene at det er de stærkeste som kommer først og det hjælper så resten. Men ved det ikke.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.