Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det er utroligt....  (Læst 15984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
Sv: Det er utroligt....
« Svar #30 Dato: 05 Februar , 2012, 21:38 »
jamen det har jeg.. Kørte lidt sur i det omkring arvelighedslæren.. det er lidt tungt stof.. men punkterne er jo ok beskrevet.. syntes dog ikke jeg lige faldt over det med A-fejl og fejl.. må vist lige have gang i hæftet igen,.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 06 Februar , 2012, 08:57 »
det er der faktisk ikke.. dværgsilkerne er bare ikke en populær race her på fyn.. jo som nuttekæledyr!.. det var jo også derfor jeg selv fik dem.. Men syntes det kunne være lidt sjovt at prøve.. især efter jeg så Mariannes Wyandotter og sebrigth på sidste udstilling.. lidt sjovt er det altså..

Problemet er også at jeg nok er lidt for perfektionistisk. Jeg vil have noget ordentigt inden jeg skal prøve.. og spørgsmålet er så.. hvor ordentligt kan man få dyret?? Det syntes jeg er svært at få til at balancere.  Lige nu har den ene høne for store hageflapper.. og hanens kam er ikke helt fin.. Hans kam er også meget rød, men det må den så åbenbart godt være, når det er røde dværgsilker?? ja.. der er lidt for mange ting omkring det endnu!

Men som jeg sagde til dig - det er en rigtig god 'øvelse' at starte med at udstille de dyr du selv synes er bedst på en lokal udstilling. Få dem bedømt - og lær af det der står på bedømmelseskortene. Du kan jo også møde op til en hønsedag med nogle af dine dyr - eller få en af klubbens erfarne folk ud til dig (i Nyborg har vi f.eks. flere dommere blandt medlemmerne). Det vil de hellere end gerne, og de er flinke og det er alletiders at trække på deres erfaring. Hvis ikke du vil det, vil jeg da også gerne komme forbi en dag med standarden (hvis ikke du har den), så kan vi jo se hvad vi kan kigge os frem til sammen  ;)
Mvh Marianne

pylle pylle

• Gæst
« Svar #32 Dato: 06 Februar , 2012, 12:29 »
Ej Marianne.. hvor er det bare et superflot tilbud.. det vil jeg meget gerne sige ja tak til. Så giver jeg kaffen /o

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 06 Februar , 2012, 12:38 »
Det lyder hyggeligt, Tine  :) Jeg er jo på ingen måde ekspert, men mon ikke vi kan finde ud af lidt sammen alligevel. Skal vi ikke vente til frosten ikke bider så hårdt længere? Du siger bare til...
Mvh Marianne

pylle pylle

• Gæst
« Svar #34 Dato: 06 Februar , 2012, 14:02 »
jo det syntes jeg.. vi får jo bare frostskader i fingrene.. Vi snakkes ved om det /o ;)

pylle pylle

• Gæst
« Svar #35 Dato: 07 Februar , 2012, 21:33 »
Så er der ryddet ud af ubefrugtede æg og status blev:

af 4 dv. silkeæg - 1 befrugtet
af 10 arucanaæg - 9 befrugtet
af 11 maranæg - 3 befrugtet.

håber der kommer kyller af dem alle.. /o

karina dj

• Gæst
« Svar #36 Dato: 07 Februar , 2012, 22:01 »
Held og lykke med klækningen  /o

pylle pylle

• Gæst
« Svar #37 Dato: 21 Februar , 2012, 08:38 »
og det fortsætter med at være utroligt.. denne gang til den negative side.. for ingen af æggene er klækket.. det er idag dag 21. Der er intet tegn på liv fra nogen af dem.. der er 3 maran, 9 araucana og 1  silkeæg..  Syntes altid man kan høre lidt pippen, og måske se et æg bevæge sig eller lign.. men intet sker der.. Jeg tror de er døde allesammen.. jeg har det på fornemmelsen.. håber min fornemmelse snyder mig.. men.. tror det desværre..

lyste æggene dag 18, og alle var færdigudviklede.. eller ægget var fyldt helt op, og det var en fin stor loftlomme.. så kan det være maskinen der er noget galt med?? eller.. har jeg bare været uheldig?? eller, rettere kyllingerne??

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #38 Dato: 21 Februar , 2012, 09:02 »
Ja det er sgu ærgerligt.

Og alt har været i orden : varme og fugten ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #39 Dato: 21 Februar , 2012, 09:08 »
Hvis din maskine ikke viser det der er de faktiske forhold, feks at temp er for lav, så kan de lade vente på sig, ligesom de klækker en dag eller to før, hvis den er for høj...

Og så er det måske muligt at dine æg ha fået lidt kulde, det trækker også i den gale ende, jeg ville give dem til dag 23-24 uden at pille
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

pylle pylle

• Gæst
« Svar #40 Dato: 21 Februar , 2012, 09:13 »
det er en r-com 20.. Jeg målte temp efter en dags kørsel uden æg, og der passede den ok. Målte et par gange over dagen. Fugten har jeg ikke kunne måle.. Men den tager vand osv som fordamper ok.

Maskinen står inde på et værelse her i huset.. og den har ikke været udsat for de store temperatur sving..

Syntes virkeligt det er ærgeligt.. der var alligevel rugeæg for 300 kr. Havde lige glædet mig sådan..  :'(

Men jeg lader den stå som du skriver Ina,, så må vi se..

karina dj

• Gæst
« Svar #41 Dato: 21 Februar , 2012, 09:15 »
Ej øv Tine, det lyder jo ikke så positivt... men lad tvivlen komme Ina til gode  ??? eller hvad det nu hedder  ;)

Så får du lige et par af dem her  *k *k *k

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #42 Dato: 21 Februar , 2012, 09:23 »
uhh jeg håber virkelig det virker, for det er jo guldæg, du har lagt i maskinen. 23 kr /stk.  :o

For en anden gang skyld, så læg aldrig de bedste æg i maskinen på årets første rugning, man ved aldrig hvad der kommer ud af det, og så bliver man knap så ked af det når det går galt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #43 Dato: 21 Februar , 2012, 09:55 »
Mit første hold er fra den 29. januar og de æg var så samlet inden det blev så f....... koldt, disse æg begyndte at klække på 20. dagen og resten kom fint på 21. dagen.

Det næste hold æg er ved at klække nu var jo så samlet mens det var meget koldt. Og de er først kommet ud på 21. og 22. dagen.

Maskinen er den samme og har kørt ens begge gange. Men æggene har så ikke været helt af samme slags, så måske er det også det.

for de lette racer er nogengange hurtigere ude end de svære racer-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

pylle pylle

• Gæst
« Svar #44 Dato: 21 Februar , 2012, 09:57 »
jo men det er så også prisen når de ubefrugtede blev taget fra..