Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det er utroligt....  (Læst 15937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
Det er utroligt....
« Dato: 04 Februar , 2012, 19:02 »
Jeg går og prøver lidt forskellige racer i år. Vil gerne have nogle høns som kan "bruges" til mere end pynt. Jeg har i lang tid været fascineret af bl.a arucanaerne, altså de sjove haleløse med tufter og de smukke grønne æg. I gul og gratis var der så en som sælger rugeæg.. Og jeg tænkte..hvorfor ikke prøve. De er jo ikke nemme at få fat i de arucanaer.. så.. vi tager chancen. Jeg fik en aftale i hus med en meget venlig mand, og han ville sende mig 12 æg. Nej det er ikke meget. Men det er jo også  bare en prøve indtil videre. Med 12 æg er jeg jo enormt heldig hvis jeg står med 6 æg som er befrugtet og rent faktisk kan ruges, når man tænker på hvor koldt det er, og at de skulle sendes med posten!! Dårlige odds.

Dagen kom hvor æggene skulle modtags.. Og sørme om de ikke kom præcis som aftalt. fint og sirligt pakket ned. Desværre havde posten været hård.. og der var derfor revet 2 æg. Hmmm.. meget dårlige odds for resten af æggene tænker jeg.

Idag kunne jeg så lyse. Det er tidligt.. vi er kun på 4 dagen.. Meeen.. jeg prøver... har nogle silkeæg med også, som har ligget i køleskabet og egentlig skulle videre til maven.. men vi kunne ligesågodt fylde maskinen. Der er liv i 2..  utroligt syntes jeg..

nå, tilbage til arucanaæggene. 10 postbankede, forfrosne æg.. og 10 små edderkopper. Hvad er chancen for det?
Næææ.. der kommer måske ikke 10 kyllinger.. men syntes alligevel det er utroligt at der indtil videre er 10 små liv?? eller er det bare mig?

Jeg ved godt alle i racefreaks og seriøse hønsevlere sidder derude nu og ryster på hovedet af mig.. Men jeg syntes alligevel det er lidt sjovt. og os useriøse skal der vel også være lidt plads til.. bare engang i mellem ;)

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
Sv: Det er utroligt....
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2012, 19:08 »
Jeg synes det lyder rigtig spændende! Jeg har selv leget med tanken om at få tilsendt æg, men der er bare så mange faktorer der gør mig usikker. Ja, og så skal hjemmebyggeren jo lige finpudses helt, inden jeg kommer kroner/øre-æg i den. Jeg er lige gået igang med 2. rugning, og regner med at nummer 3 og måske 4 også bliver "justeringsrugninger".

Nu så jeg lige at vi ikke bor så langt fra hinanden, så du må hellere invitere på en kop kaffe en dag, så jeg kan se hvordan og hvorledes det fungerer hos dig, og høre om dine postoplevelser -  fortsæt endelig opdateringerne.
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2012, 19:11 Fra R. F. Drabe »
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2012, 19:09 »
Det var alligevel fantastisk. Måske har jeg for lidt tiltro tl vores kære postvæsen. ;) Held og lykke med resten af tiden.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2012, 19:13 »
Jeg går og prøver lidt forskellige racer i år. Vil gerne have nogle høns som kan "bruges" til mere end pynt. Jeg har i lang tid været fascineret af bl.a arucanaerne, altså de sjove haleløse med tufter og de smukke grønne æg. I gul og gratis var der så en som sælger rugeæg.. Og jeg tænkte..hvorfor ikke prøve. De er jo ikke nemme at få fat i de arucanaer.. så.. vi tager chancen. Jeg fik en aftale i hus med en meget venlig mand, og han ville sende mig 12 æg. Nej det er ikke meget. Men det er jo også  bare en prøve indtil videre. Med 12 æg er jeg jo enormt heldig hvis jeg står med 6 æg som er befrugtet og rent faktisk kan ruges, når man tænker på hvor koldt det er, og at de skulle sendes med posten!! Dårlige odds.

Dagen kom hvor æggene skulle modtags.. Og sørme om de ikke kom præcis som aftalt. fint og sirligt pakket ned. Desværre havde posten været hård.. og der var derfor revet 2 æg. Hmmm.. meget dårlige odds for resten af æggene tænker jeg.

Idag kunne jeg så lyse. Det er tidligt.. vi er kun på 4 dagen.. Meeen.. jeg prøver... har nogle silkeæg med også, som har ligget i køleskabet og egentlig skulle videre til maven.. men vi kunne ligesågodt fylde maskinen. Der er liv i 2..  utroligt syntes jeg..

nå, tilbage til arucanaæggene. 10 postbankede, forfrosne æg.. og 10 små edderkopper. Hvad er chancen for det?
Næææ.. der kommer måske ikke 10 kyllinger.. men syntes alligevel det er utroligt at der indtil videre er 10 små liv?? eller er det bare mig?

Jeg ved godt alle i racefreaks og seriøse hønsevlere sidder derude nu og ryster på hovedet af mig.. Men jeg syntes alligevel det er lidt sjovt. og os useriøse skal der vel også være lidt plads til.. bare engang i mellem ;)

Nu ved jeg ikke hvad sådanne nogle æg står i, men jeg formoder de må være postforsendt som forsigtig til en pokkers dyr takst. Så må det være det kære væsen der er erstatningsansvarlig. Men 2 æg, det er måske også at gå i for små sko.

Jer useriøse - være plads til...! Jamen I skal være her og vi andre vi må være her. Det er jo netop Jer der sætter kolorit på et forum som dette, med til tider spøjse guldkorn.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2012, 19:19 »
Jeg synes det lyder rigtig spændende! Jeg har selv leget med tanken om at få tilsendt æg, men der er bare så mange faktorer der gør mig usikker. Ja, og så skal hjemmebyggeren jo lige finpudses helt, inden jeg kommer kroner/øre-æg i den. Jeg er lige gået igang med 2. rugning, og regner med at nummer 3 og måske 4 også bliver "justeringsrugninger".

Nu så jeg lige at vi ikke bor så langt fra hinanden, så du må hellere invitere på en kop kaffe en dag, så jeg kan se hvordan og hvorledes det fungerer hos dig, og høre om dine postoplevelser -  fortsæt endelig opdateringerne.

Uha! Jeg kan altså ikke gøre for det, men jeg får myrekryb når jeg høre ordet"justerings-udrugning"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2012, 19:25 »
Sikke en dejlig glad nyhed, Tine *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2012, 19:33 »
Hvor dejligt for dig, Tine!

Jeg har fået sendt mange æg med posten og i de fleste tilfælde med rigtig fint resultat /o Jeg håber du får mange araucanaer, de er så sjove!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2012, 19:37 »
FC-Søvind. Gode eller dårlige myrer?

Det bliver rigtig spændende af følge disse postudrugninger rundt om i det ganske land. Det er jo lige ved at der burde arrangeres store ægge-byttedag midtlands hvert forår.. ha ha ha
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2012, 19:38 »
Jeg har osse kun god erfaring med ganske almindelig pakkepostede æg  /o

Og så synes jeg det er et usædvanligt fint resultat, der er jo ikke så mange hormoner i luften lige nu, så 100% befrugtning + rystetur hjem til dig  ;D Skidegodt gået  /o

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2012, 20:28 »

Det bliver rigtig spændende af følge disse postudrugninger rundt om i det ganske land. Det er jo lige ved at der burde arrangeres store ægge-byttedag midtlands hvert forår.. ha ha ha
Hej  ;D

Det var da faktisk en rigtig god idé det med at lave en bytte rugeægs dag. Mon ikke en masse af forums medlemmer ville synes det var sjovt at mødes og bytte æg  ???.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #10 Dato: 04 Februar , 2012, 20:42 »

Desvære dårlige - De såkaldte justeringsudrugninger koster liv, alt for mange spildte liv, jeg kalder det uartig dyreforsøg. Snøft...!

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #11 Dato: 04 Februar , 2012, 20:46 »
R.F.Drabe Det er godt nok lidt af en udfordring at skrive sammen med dig i to debat forumer på en gang, vi kan ikke blive ved med at mødes på denne måde ha ha...

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2012, 20:57 »
Desvære dårlige - De såkaldte justeringsudrugninger koster liv, alt for mange spildte liv, jeg kalder det uartig dyreforsøg. Snøft...!

Frank, der er da ingen der siger at "justeringsrugninger" er dyrplageri. De færreste rugemaskine kører vel perfekt fra de tændes uden noget behov for justering. Jeg går og venter på en portion dyre æg og kører to prøverugninger inden de kommer, hvor jeg blandt andet skal finde ud af hvordan jeg skal indstille fugten i min nye maskine for at få det bedste resultat.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

pylle pylle

• Gæst
« Svar #13 Dato: 04 Februar , 2012, 21:05 »

Ha ha :D Du bliver slemt skuffet.. Jeg har ikke meget fancy pancy her hos mig.,. Et lille bitte hønsehus med en lille bitte gård.. og en lille bitte rugemaskine med plads til 20 æg.. alt for store drømme og alt for lidt plads..  og penge.. hi hi ;)

Men jeg har efterhånden fået sendt rugeæg et par gange.. en 10-15 gange, og ud af de gange har jeg både fået gode resultater og meget dårlige.. 2 gange har jeg oplevet at ingen æg har været befrugtet.. eller har de ihvertfald ikke klare postturen, Jeg har utroligt nok aldrig mistet æg under forsendelsen, og har kun 1 gang betalt for forsigtigfragt (fra meget fine høns) desværre kom der slet ingen kyller.. 

Denne gang her, har jeg bestilt 12 maranæg og 12 arucana. ingen i forsigtig fragt. Jeg mistede som skrevet 2 arucanaæg, som "bare" lige havde fået en flække i skallen, og 1 maranæg, som også lige var flækket. Jeg har forsøgt at lyse et maranæg.. men det er så svært at se igennem dem, så der må jeg vente til indholdet er noget større..

syntes stadig det er så usansynligt at der er liv i alle 10 arucanaæg.. lyser igen om en uges tid, og så skulle den jo være noget mere sikker..

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 04 Februar , 2012, 21:06 »
Jeg ved godt alle i racefreaks og seriøse hønsevlere sidder derude nu og ryster på hovedet af mig.. Men jeg syntes alligevel det er lidt sjovt. og os useriøse skal der vel også være lidt plads til.. bare engang i mellem.

Øhhh jeg tror nu nok at vi seriøse racefreaks, som vi så "pænt" bliver kaldt er i et stort undertal her på Forum. Så plads er der vist rigeligt af. ;) ;D

Held og lykke med æggene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub