Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vand dybfrossen  (Læst 7324 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: vand dybfrossen
« Svar #30 Dato: 07 Februar , 2012, 14:10 »
Vi har selv heste og har fået en "opskrift" på udendørs vandbaljer der kan holdes frostfrie selv her hvor det fryser mest.

Der er to slags.
Ene kræver strøm, bruger ca. for 100 kr. om måneden.
Den anden bliver ikke helt frostfri, men islaget er så tyndt at hestene selv kan slå hul på.

Har det interesse, så skriv, så skal jeg gerne videre give opskriften :)

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 07 Februar , 2012, 14:40 »
Den vil jeg gerne kende  :)
Mvh Marianne

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 07 Februar , 2012, 15:01 »
Den uden strøm er to baljer af forskellig størrelse - f.eks. 90 og 120 l.

Den store skærer man bunden ud på, og sætter den lille ned i. Hulrummet fores med halm eller lignende.

Den med strøm er med varmekabler købt f.eks. hos P.Lindberg, isolerede og med termosikring indbygget.
Et kar på f.eks. 120 l. pakkes med plastik omkring. Varmekablerne lægges omkring karret og tapes fast. Lidt a la som man lægger gulvvarme slange.
Omkring karret bygges en kasse, hvor der sættes afstands klodser fra kar og ud til kassens side.
Nu fyldes der skum i hulrummet, som derefter skal have lov at tørre.
Når det er tørret, fyldes bunden også og plade sættes på bunden.

Nu kan det hele vendes og baljen kan tages ud ved behov, da plastikken holdes fast af skummet.

Jeg har en mail med billeder og nærmere vejledning jeg evt. kan sende.

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #33 Dato: 07 Februar , 2012, 17:07 »
Mine virker helt OK
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 07 Februar , 2012, 17:20 »
Den uden strøm er to baljer af forskellig størrelse - f.eks. 90 og 120 l.

Den store skærer man bunden ud på, og sætter den lille ned i. Hulrummet fores med halm eller lignende.

Den med strøm er med varmekabler købt f.eks. hos P.Lindberg, isolerede og med termosikring indbygget.
Et kar på f.eks. 120 l. pakkes med plastik omkring. Varmekablerne lægges omkring karret og tapes fast. Lidt a la som man lægger gulvvarme slange.
Omkring karret bygges en kasse, hvor der sættes afstands klodser fra kar og ud til kassens side.
Nu fyldes der skum i hulrummet, som derefter skal have lov at tørre.
Når det er tørret, fyldes bunden også og plade sættes på bunden.

Nu kan det hele vendes og baljen kan tages ud ved behov, da plastikken holdes fast af skummet.

Jeg har en mail med billeder og nærmere vejledning jeg evt. kan sende.

Med venlig hilsen
Janni

Du må meget gerne sende en mail med billeder til mig.
Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #35 Dato: 07 Februar , 2012, 20:36 »
Det med sukker i vandet virker fint her, det fryser om natten, men jeg giver dem en frisk spand om morgenen og den har holdt hele dagen idag.
Havde 4 faxekondi i glasflasker i garagen, den der var light er sprunget, og der er ingen dråber kun is. De 3 andre er der slet ikke is i.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #36 Dato: 27 Januar , 2013, 18:51 »
Dejligt at se at den hjemmelavet udgave virker.

Jeg har dog opgraderet min vandbeholder til en 12 liters så skal have lavet en ny "varmeplade". Har også været ude for at vandet i drikkekanten fryser eller at vandet i selvebeholderen fryser så jeg gik igang med at undersøge tingene igen.

Der er hjemkøbt et termostatstyret varmekabel jeg skal have sat fast rundt om beholderen og så skal jeg have fundet enten en underskål til en urtepotte eller et gammelt stål fad der er en smule større en bunden af vandbeholderen. På den måde skulle jeg gerne kunne holde vandet frostfrit.

Har dog også tænkt denne kunne være sjov at prøve at lave: http://youtu.be/7f5NP1qGRCk http://youtu.be/f5RiaBmP3cE

« Senest Redigeret: 27 Januar , 2013, 19:01 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #37 Dato: 27 Januar , 2013, 19:01 »
hvor meget sukker og måske salt mon der skal i vandet for at det klarer - 3-4 grader,  for den kom lige under 0 i mit hønsehus, håber ikk at få brug for det i år.

• Bruger
« Svar #38 Dato: 27 Januar , 2013, 19:59 »
Er der nogen andre der har Leif-modellen og som vil dele erfaringer?
Mand og 3 børn

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #39 Dato: 27 Januar , 2013, 23:02 »
jeg tror også jeg ender ud med at købe en varmeplade fra america.

men hvis den ikke kan holde et drikketårn fri fra frost (har bla. det med dobbelt cyllinder på 7 liter)

hvad bruger i så, bare en skål?

det med hestevandet bruger jeg også, eller ikke i år, men sidste år.

jeg skærer dog ikke hul i den større balje, men forer med halm i bunden på den store så de bliver lige høje i toppen når jeg sætter den lille oveni. så sætter jeg den lille i, og stopper alt det halm jeg kan i det luftrum der er mellem de to baljer.

eneste minus her er at der ryger vand/sne i halmen. men man kan lave en "krave" så det ikke kan lade sig gøre rundt i kanten. så kan man nemt også fæstne de to tønder sammen. det nemme er at man kan flytte baljerne sammen, så det fungerer som 1.

ps. harald nyborg har netop nu tilbud på spande og de større baljer  ;) fik jeg lige set da jeg var der i går. jeg brugte selv den største runde og den der er et nummer mindre.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
« Svar #40 Dato: 28 Januar , 2013, 09:06 »
Jeg har købt en vandvarmer til akvarium som er en pind lagt ned i hønsenes vandtrug (må dog ikke løbe tør for vand, så obs. at der fordamper lidt) Det fungerer fint og den koster kun 100kr.
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

• Bruger
« Svar #41 Dato: 28 Januar , 2013, 16:23 »
Har et eksperiment kørende lige nu med en stor spand vand, - 10-12 l, og et 25 w akvarielegme.
Det hele står i fryseren, -18 grader, og har stået der siden i går aftes. Vandet er IKKE frosent til overhovedet!
Varmelegmet er indstillet på det laveste den kan nemlig 17 grader.
Det er et varmelegme som kan kan ligge helt nede i vandet så behøver ikke tænke på om det bliver utæt eller noget andet.
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #42 Dato: 28 Januar , 2013, 16:40 »
Er der nogen andre der har Leif-modellen og som vil dele erfaringer?

Ved de Orpington´er der går hos min søn, står der en anordning som med el-pære i, da han ikke har frostfri hønsehus som jeg har. Jeg ved den virker fint, selv ved hård frost.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #43 Dato: 28 Januar , 2013, 16:48 »
Tak for reklamen , Jean.Du er til at regne med hver vinter når vandproblemerne opstår.
Rudy : En anordning med en el-pære ? Jeg tænkte lige : Han hænger en tændt el-pære ned i en spand vand ??Men det gør han da forhåbentlig ikke  *g *g
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #44 Dato: 28 Januar , 2013, 16:53 »
Tak for reklamen , Jean.Du er til at regne med hver vinter når vandproblemerne opstår.
Rudy : En anordning med en el-pære ? Jeg tænkte lige : Han hænger en tændt el-pære ned i en spand vand ??Men det gør han da forhåbentlig ikke  *g *g

Nej :)  i princip som den du har vist /o  nemlig formidabel system ;)