Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vand dybfrossen  (Læst 3575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
vand dybfrossen
« Dato: 04 Februar , 2012, 17:41 »
jeg kan ikke lige finde den tråd hvor (jeg tror det er wanda) der har vist hvordan man omdanner en balje til hjælp med at holde vandet frostfri!!

lige nu render jeg 2-3 gange om dagen og skifter vand ved hønsene da det fryser..og det samme gælder hos mine ænder...

overvejer lige nu meget kraftigt at flytte ænderne ind i stalden og muligvis også hønsene
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: vand dybfrossen
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2012, 17:47 »
Jeg har lige spurgt Jean om det samme, og jeg tror nok at "opskriften" er: En balje, sand i bunden, hul i siden af baljen, en ledning igennem hullet, en fatning på, en pære som lægges på sandet, et stykke træ skåret i passende størrelse med hul i midten så varmen kan gå opad.

Min søde mand har lavet en lidt anderledes model i dag: En aluminiumsgryde foret med rockwool, en pære sat ned i gryden, fikseret med ståltråd så den ikke rører rockwoolen, en træskive hen over gryden med hul i midten, en foderskål i beton ovenpå, som nu er fyldt med vand - OG DET ER FROSTFRIT *y.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: vand dybfrossen
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2012, 18:05 »
Her er "mit" billede. Tyv-sjålet ide og billede fra Leif /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: vand dybfrossen
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2012, 18:06 »
Jean har lagt et billede ind af en hjemmlavet varmeplade her.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=22994.msg209351#msg209351

Ja der var du sku hurtigst Jean :)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: vand dybfrossen
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2012, 18:07 »
Der var vi næsten lige hurtige ;D

Tænker om vi skal have den ned i "Filer"?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline crj100

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: vand dybfrossen
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2012, 18:50 »
Vil lige pointere, at viste model har problemer med frosten...... :o

Jeg lavede forleden modellen med et hul ca 5 cm mindre diameter end vandautomaten. Det holder sådan nærmest vandet i automaten frostfrit, men med den hårde frost fryser vandet i selve drikkeringen, da denne jo ikke får varmen nede fra hullet.

Så i dag udvidede jeg diameteren, så vandautomaten "hænger" helt nede i hullet. Dvs at drikkeringen også får adgang til varmen nedefra. Så må vi se i morgen om denne model klarer endnu en -15 nat bedre end første version  ;)

Det skal dog bemærkes, at jeg pt brugen en 11 watt sparepære, og måske skal der mere "knald" på i disse kolde dage.
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: vand dybfrossen
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2012, 18:58 »
Jeg tænker også på om jeg skal sætte en pære i med større styrke.....Jeg er så heldig at min "balje" er af metal så den kan godt klare en større styrke.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: vand dybfrossen
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2012, 19:01 »
Hej  ;D

Det skal lige siges at en "sparepære" næsten ingen varme giver. En glødepære afgiver langt mere varme. Men da de er ved at udgå kan det jo snart blive svært at finde en.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: vand dybfrossen
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2012, 20:13 »
tak det var lige den jeg ledte efter..synes at den løsning skal sættes ned i filer så man kan finde den :-)

gad vide om jeg kan lave et træ låg med hul i så bunden af (den gryde jeg har vand i lige nu) kan stå lige over pæren... uhmmm  tænke tænke ellers må jeg ud og have mig en varme lampe mere
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: vand dybfrossen
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2012, 22:52 »
ja bare pas på , med strøm og vand er jo lidt en coktail !k

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: vand dybfrossen
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2012, 06:16 »
Jeg har lige fået varmeplader i alle mine rum, sikke en lettelse, at kunne gå over i hønsehuset i går morges og finde vand og ikke is. Og sikke en lettelse at slippe for at slæbe 7 vandautomater ind og ud morgen og aften, jeg har nemlig haft mine vandautomater stående i bryggerset om natten.
Min ledning skal ganske vist krydse en grusvej, men vi har flækket en haveslange på langs, og lagt ledningen i den.
Ledningen er selvfølgelig af den udendørs slags. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: vand dybfrossen
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2012, 06:40 »
Tillykke med dine varmeplader Marianne. Små, enkle og lette plader, og så virker de bare altid.

Jeg har tre til mit ganske lille hønehold, og det er rart ikke at skulle gå og bekymre sig, om der nu er vand til dyrene..for mit vedkommende ..de tre steder, de plejer at have vandstationer ;)

Tænk sig, at man kan blive så glad for en varmeplade ;D En rigtig god investering.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2012, 07:38 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: vand dybfrossen
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2012, 06:49 »
Tænker at man måske også godt kunne bruge et varmelegme til at akvarier - de er vand-sikker og det eneste man skal er at finde et aflangt plastbøtte og så søger for at der altid er vand som dækker det. jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: vand dybfrossen
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2012, 07:02 »
Ja, men lige netop det med at varmelegemer til akvarier SKAL være dækket af vand giver netop en stor usikkerhed synes jeg.
Mht. de hjemmelavede er jeg lidt bekymret for om der kan være en lille risiko for brand, eller overgang så HPFI-relæet slår fra. Hos mig ville det være katastrofalt netop nu, hvor rugemaskinen står og summer med "guld-æggene" fra Frankrig. :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: vand dybfrossen
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2012, 07:07 »
ja - det kan jeg godt se - men måske man kunne have en spand med varmen i og så en plexiglas plade med huller i - så kan man jo se hvornår man skal fylde mere vand på spanden - En spand på måske 10L vand - en plade med huller som vandet kan komme op af - så der altid lige ligger 5 cm vand til hønsene - bare en tanke. jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?