Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns  (Læst 74052 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #105 Dato: 20 Marts , 2012, 12:51 »
Det er lys for enden af tunnelen ;D:

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #106 Dato: 20 Marts , 2012, 14:22 »
Godt Tanja /o
Det betaler sig at blive ved /o /o /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #107 Dato: 20 Marts , 2012, 14:33 »
 <M godt gået Tanja /o

Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #108 Dato: 20 Marts , 2012, 19:10 »
Ja, jeg har endnu IKKE fået svar på de to breve jeg sendte om godkendelse af æg fra racehøns og urimelige regler omkring slagtning. Brevene sendte jeg midt i januar.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #109 Dato: 20 Marts , 2012, 21:42 »
Ja, jeg har endnu IKKE fået svar på de to breve jeg sendte om godkendelse af æg fra racehøns og urimelige regler omkring slagtning. Brevene sendte jeg midt i januar.
Jeg har heller ikke fået svar på mit, men med Finns hjælp og forslag, fik Jacob Jensen stillet ministeren §20 spørgsmål, som nu er blevet besvaret.

Godt kæmpet Finn, Marianne /o!!
Venlig hilsen Tanja

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #110 Dato: 20 Marts , 2012, 22:11 »
Det er lys for enden af tunnelen ;D:

Tillykke med denne første scoring i æggekampen, men husk at 'kampe' ofte ikke afgøres af en enkelt scoring.

Hvis industriproducenterne virkelig har så stor indflydelse (lobbyvirksomhed) på lovgivningen, som der tidligere er argumenteret for, så har de sikkert allerede hørt om disse 'private' tiltag og følger med i udviklingen, og vil påvirke de nye regler fra Fødevarestyrelsen. Ja måske bliver de ligefrem taget i samråd.

Men en scoring er en scoring, så i øjeblikket fører vi 1-0. /o /o

Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #111 Dato: 20 Marts , 2012, 23:33 »
Det er dog lidt bekymrende, at fødevareministeren skriver følgende:

"Jeg vil dog understrege, at jeg på ingen måde ønsker at kompromittere den salmonellakontrol, som fjerkræbranchen og myndighederne har arbejdet så hårdt for at etablere - og som har gjort Danmark til et af de lande i EU, der har den laveste salmonellaforekomst i æg."

Det er vist en kattelem på størrelse med en ladeport, hun har indsat her.
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #112 Dato: 21 Marts , 2012, 06:58 »
Den der lave salmonellaforekomst gælder jo ikke i vores EU-harmoniserede hverdag, hvor kontrollen af udenlandske æg er overladt til andre landes myndigheder og de danske myndigheder ikke MÅ kontrollere om importerede æg indeholder salmonella. Det er kun tilladt med stikprøvekontrol

Om kontrol af importerede æg fra Polen skriver ministeren i et svar, som Tanja linker til længere oppe

I henhold til de generelle principper for kontrollen med animalske produkter på Det
Indre Marked er det oprindelseslandets myndigheder, som har ansvaret for, at
produkterne overholder EU-reglerne. Bestemmelseslandets myndigheder kan foretage
ikke-diskriminerende stikprøvekontrol til kontrol af dette og kan følge op overfor
Overtrædelser med skærpet kontrol. Det er i strid med principperne for Det Indre Marked
at gennemføre systematisk offentlig kontrol i bestemmelseslandet
.

I Polen har 6.3% af besætningerne salmonella... men alligevel importeres der mange æg. I 2010 blev der importeret 1300 tons æg fra
Polen. Det sætter jo tingene lidt i perspektiv.

Men det er da trods alt et fremskridt, at vi nu får lov til at sælge æg. (Selvom jeg godtnok har svært ved at se hvorfor det skal vare så længe..)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #113 Dato: 21 Marts , 2012, 23:31 »
Men det er da trods alt et fremskridt, at vi nu får lov til at sælge æg. (Selvom jeg godtnok har svært ved at se hvorfor det skal vare så længe..)

Jeg har mine bange anelser om hvad de ændrede regler kan indeholde af 'gode ideer' for fortsat effektivt at blokere for 'privat' salg af æg, men da jeg ikke kan være sikker på hvem (hvilke interesser) der læser med her, vil jeg helst undlade at publicere dem her og dermed viderebringe ideer til folk der måtte have andre interesser end os 'private' hønseholdere. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #114 Dato: 22 Marts , 2012, 07:12 »
Jeg har mine bange anelser om hvad de ændrede regler kan indeholde af 'gode ideer' for fortsat effektivt at blokere for 'privat' salg af æg, men da jeg ikke kan være sikker på hvem (hvilke interesser) der læser med her, vil jeg helst undlade at publicere dem her og dermed viderebringe ideer til folk der måtte have andre interesser end os 'private' hønseholdere. 
Jeg har også bange anelser, men det er da en start hvis det bliver lovliggjort. Hold da op hvor har jeg hevet mig i håret, når jeg har læst tråde med hønseejeres kamp for at få lov til at sælge æg. Det er gak-gak, især når man tænker på de polske æg, som Finn (/Jens P, eller hvad han hedder i dag *f) har skrevet om længere oppe.
Venlig hilsen Tanja

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #115 Dato: 22 Marts , 2012, 11:04 »
Måske burde man spørge ministeren hvilket forhold hun har til de strenge kontroller af havehøns, når man frit importerer æg fra produktioner i polen som er noget suspekte.
og hvad der blev af de æg der forlod DK for så at returnerer via 3 land.
De må da meget gerne gøre rede for forretningsgangen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #116 Dato: 22 Marts , 2012, 11:52 »
Måske burde man spørge ministeren hvilket forhold hun har til de strenge kontroller af havehøns, når man frit importerer æg fra produktioner i polen som er noget suspekte.
og hvad der blev af de æg der forlod DK for så at returnerer via 3 land.
De må da meget gerne gøre rede for forretningsgangen
Ina, du kan læse svarerne her:

http://www.ft.dk/samling/20111/spoergsmaal/S2539/index.htm#dok

http://www.ft.dk/samling/20111/spoergsmaal/S2540/index.htm#dok

http://www.ft.dk/samling/20111/spoergsmaal/S2543/index.htm#dok

Venlig hilsen Tanja

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #117 Dato: 22 Marts , 2012, 13:16 »
det er da, undskyld mit sprog, noget tynd pis at danmark ikke kan få lov og kontrollere hvad der skal inden for landets grænser af fødevarer, så længe det stammer fra eu. Det er dog noget af det mest forfærdelige jeg har hørt om eu til dato. Det gir da ingen mening overhovedet :o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #118 Dato: 22 Marts , 2012, 21:01 »
Ja, jeg er desværre meget skeptisk, det kan måske godt være at vi får "lov" til at sælge fra andre høns end industri høns, men jeg tror at det så bliver for dyrt og besværligt.

Som det er nu skal x-antal æg sendes ind hvert kvartal og undersøges for salmonella.

Jeg ved ikke hvad det koster, men hvis det f.eks kommer til at koste 500-600 kr. pr. gang hvem er så egentlig interesseret i at sælge eller enddog forære æg væk. ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #119 Dato: 23 Marts , 2012, 07:24 »
Lene, der må jeg sige, at jeg desværre er bange for, at du får ret, men lad os dog håbe, at der vil blive en bagatelgrænse af en slags. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk