Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål ang. chabo hane  (Læst 2558 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
Spørgsmål ang. chabo hane
« Dato: 26 Januar , 2012, 11:49 »
Heej alle folk derude.
Håber virkelig en eller anden kan svare på mit spørgsmål.
Jeg har en lille flok chaboer, 1 hane og 4 høns.

Hanen har fået noget underligt mørkerødt noget på sin kam. Den anden dag var det en plamage på den ene side af kammen, men idag er der også noget på den anden side af kammen, og noget på den ene hagelap også.

Er ret bekymret for hvad det kan være? Vi gættede den anden dag på at han måske kunne ha slået sig, men nu hvor der er så meget, så er jeg blevet lidt bekymret.

Har hørt at han nemt kan få frost i kam og hagelapper, men eftersom de har hønsehus inde i vores stald, og der er pt. 5 grader ved dem, så kan det jo ikke rigtig være derfor.

Håber nogen kan hjælpe mig??

Anja Østedgaard

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål ang. chabo hane
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2012, 13:05 »
Jeg har lagt billeder ind på min blog, så i kan se hvordan han ser ud :(
frkoestedgaard.blogspot.com
Anja Østedgaard

Offline Helen Ørndorf

• Administrator
  • Sej gammel høne
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2012, 21:43 »
Det ligner sår, kan en af dine høner har måske haft fat i ham? Eller han har prøvet at angribe noget på den anden sige af hegnet? Hvordan går det med ham i dag?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2012, 07:34 »
Hej Anja,

Min den ene maranhane startede også med små sorte sårplamager i kammen sidste efterår. Det blev værre og værre, og det viste sig at være dårlig blodcirkulation i kammen, så der gik efterhånden koldbrand i den pga. frostvejret. Jeg smurte med både antibiotikasalve og rigtig meget vaseline, og det reddede hanen, men kammen er i dag rigtig grim, da alle takker er faldet af.

Jeg oprettede en tråd dengang, den er her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12948.0

Ring evt. til Bjarne Rasmussen, dyrlæge, Hårlev Dyreklinik. Han har forstand på fjerkræ og er meget flink til at rådgive over telefonen. Pøj pøj med din hane.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2012, 00:20 »
Tak for jeres svar! Jeg fik rådet, at jeg skal smøre plamagerne med kopattesalve, og det har jeg nu gjort 2 gange, og der er allerede tydelige forbedringer, så det er skønt at se..  Håber dog ikke at hans kam tager samme udvikling som på billedet ovenover :(
Anja Østedgaard