Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanekam, skade eller syg?  (Læst 34467 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hanekam, skade eller syg?
« Dato: 13 November , 2010, 19:43 »
Min ene maranhane (7 måneder) har i en uges tid haft en sort/hvid plamage på sin kam. Plamagen er størst på den ene side, men er samme sted på modsatte side, blot mindre. Jeg synes plamagen er vokset lidt i løbet af ugen, men dette er dog usikkert. Han ser også ud til at være mørk/sort i spidserne af takkerne, hvorimod hans bror som jeg også har, har helt rød kam.

Har han været oppe at slås med sin bror, eller kan det være svamp, en infektion eller lign. han har fået i kammen?

Skal jeg bare lade være med at være sådan en pylre-høne/hane-mor?  ::) :D
« Senest Redigeret: 13 November , 2010, 20:04 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #1 Dato: 13 November , 2010, 19:50 »
Jeg har haft det samme en gang - men jeg fandt aldrig ud af hvad det var, og det blev ikke bedre - uanset hvad jeg gjorde. På et tidspunkt begyndte det at bløde fra det, men det var som om intet hjalp.
Til sidst skiftede jeg hanen ud...

Jeg ved godt at det er en trist historie at komme med, men det er nu engang sådan det var for mig. Men det bedste råd jeg kan gi' dig er at forsøge at gøre noget ved det, for jeg tror ikke at det bliver bedre af sig selv...

Jeg ser lige om jeg kan finde den tråd jeg startede den gang.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #2 Dato: 13 November , 2010, 19:51 »
Da jeg besluttede mig for at gøre noget så min hanes kam sådan her ud:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10955.0
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #3 Dato: 13 November , 2010, 21:00 »
Hej Morten

Ja, det lyder jo unægteligt meget som din australorps hane... Jeg synes min hanes plamage på kammen er blevet større den sidste uge, og jeg tror ærligt talt ikke, at det er fordi han har været i klammeri med nogen. Jeg undrer mig også over de små sorte pletter, som man især ser på det 3. billede. Gad vide hvad det er. ???

Håber nogen kan give et godt råd. Jeg giver ham gerne Lamisil, hvis det kan hjælpe, men er det svamp han har? Jeg har også salve med steroider mod kraftig eksem, samt antibiotika creme, men jeg vil ikke begynde at smøre med noget af dette, før jeg har en idé om, hvad der er galt med Fredes kam :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #4 Dato: 13 November , 2010, 21:08 »
Jeg kan huske at min hanes kam så ud næsten nøjagtig som din i begyndelsen... og som du ser i tråden var der ingen sikre bud på hvad det var.  /d

Hvis det dukker op hos mig igen ved jeg stadig ikke hvad jeg skal gøre, desværre...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #5 Dato: 13 November , 2010, 21:37 »
Ved ikke hvad årsagen er til dette 'udbrud' på hanekammen. Har ikke selv prøvet noget lignende. Men jeg har prøvet så mange andre angreb/infektioner på dyr som hunde, katte, heste og grise, hvor en behandling i opløbet har været særdeles effektiv med et dansk produceret naturprodukt.
Og nu bliver det sjovt.
Vi stiftede første gang bekendskab med dette produkt for 10-12 år siden, hvor det kunne købes i en lokal dyrehandel. For 2 år siden, da vi var løbet tør, ville vi så købe en ny flaske. Men vi kunne ikke finde nogen der forhandlede det. Vi søgte så på nettet efter producent etc, men kunne ikke finde nogen kontakt numre eller mail adresser. Vi søgte så lidt bredere og pludselig popper en hollandsk hjemmeside op som tilbyder produktet. Vi mailer dem og spørger om de har på lager, hvilket de bekræfter. De spørger så samtidig hvorfor vi skriver fra Danmark for at spørge til tilgængeligheden af et dansk produkt i Holland. Vi forklarer at vi ikke kan finde det i Danmark og ender med at købe en flaske fra Holland.

For at det ikke skal blive for langt - i Danmark blev det solgt som 'Dyrlægens natur creme' eller noget lignende.
I Holland hedder det 'PiLi desinfecterende NATUUR CRÈME' med et par danske flag og tilføjelsen 'geproduceerd in Danemarken'. Netbutikken hvor vi købte en flaske sidst hedder 'Jordens Hippo B.V.' Kan du ikke finde den på nettet så sig til så skal jeg prøve at finde yderligere oplysninger. Måske jeg har en gammel mail eller kvittering.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #6 Dato: 14 November , 2010, 00:05 »
Når vi nu er i gang med produkter der i hvert fald ikk kan skade men ofte kurerer de underligste ting ...så prøv at duppe med molkosan ..kan købes i matas .... er også supergodt at gurle hals i ved halsbetændelse ..... få en underlige mave i balance osv  ;)

Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #7 Dato: 14 November , 2010, 13:34 »
Det kunne nu godt ligne en svampeinfektion, af en art, uden at jeg kan komme det nærmere, men hvis det var min hane ville jeg lægge ud med noget uskyldigt som atamon
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #8 Dato: 14 November , 2010, 13:44 »
Hej Erik, Søs og Ina

Tak for jeres svar. Jeg vil helst have stillet en diagnose på hanen, før jeg kaster mig ud i en behandling. Måske bliver jeg nødt til at ringe til dyrlægen og forhøre mig ad? Jeg er bange for at det er kræft pga. de mærkelige sorte pletter, men jeg har virkelig ingen anelse.

Min første tanke var egentlig også svamp, men jeg ved det som sagt ikke. Måske skulle jeg alligevel prøve med lidt atamon eller lamisil creme.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #9 Dato: 14 November , 2010, 13:57 »
Den tager ikke skade af at få atamon....det kan jo være første skridt og dukan jo stadig snakke med dyrlægen!! Det er ikke en skade, den h ar fået efter hug fra én af de andre , hvor der er gået noget betændelse i??
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #10 Dato: 14 November , 2010, 14:02 »
Den tager ikke skade af at få atamon....det kan jo være første skridt og dukan jo stadig snakke med dyrlægen!! Det er ikke en skade, den h ar fået efter hug fra én af de andre , hvor der er gået noget betændelse i??
Hej Trine

Nej, jeg tror ikke det kommer af et hak, for plamagen er større på den ene side, end på den anden side. Nu har jeg ikke rørt ved andre hanekamme før, men denne her er meget, meget tyk midt på. Jeg skulle måske lige snuppe hans bror, og mærke om det er sådan det skal være.

Jeg har vidst ikke noget Atamon hjemme - det ligger nok i en af mine 70 flyttekasser der står til opmagasinereing på 13. måned - men jeg tror jeg har noget gammelt lamisil creme et sted i gemmerne. Jeg prøver med det til at begynde med.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #11 Dato: 14 November , 2010, 17:59 »
Det er ikke sikkert at det er så slemt igen. Mine to voksne haner var oppe at slås. De fik begge nogle sår på kammen og de ser lidt ud i stil med dit der ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #12 Dato: 14 November , 2010, 18:15 »
Det er ikke sikkert at det er så slemt igen. Mine to voksne haner var oppe at slås. De fik begge nogle sår på kammen og de ser lidt ud i stil med dit der ;)
Jeg håber ikke at det er noget, der ikke kan helbredes. Nu har jeg smurt noget svampedræbende på kammen, så må vi se hvordan det går. Han har i lang tid slået meget med hovedet, som om noget generer, men har har også ekstremt lange hagelapper, så jeg tror måske, at det er derfor - de hænger jo og dingler "over det hele" :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #13 Dato: 15 November , 2010, 17:32 »
Så har jeg smurt med svampedræbende creme 2 gange: I går og for 10 minutter siden. Jeg synes såret/plamagen ser bedre ud i dag, men nu må vi se hvad der sker i løbet af ugen. Godt at Frede er en godmodig hane, og tålmodigt lader mig smøre ham ind /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #14 Dato: 15 November , 2010, 21:08 »
Jeg krydser fingre!  *k
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.