Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: snavset æg...  (Læst 6406 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hebber

• Passiv bruger
Sv: snavset æg...
« Svar #15 Dato: 24 Januar , 2012, 17:57 »
Hvor lang tid kan de holde sig når de er blevet vasket?

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 25 Januar , 2012, 00:00 »
Hvor lang tid kan de holde sig når de er blevet vasket?

Ikke ret længe da porene i æggene lukkes til ved vask.

Hvor længe er holdbarheden egentlig for æg, man samler ind og opbevarer i køleskabet?

Det er nok svært at give et entydigt svar på.
I gamle dage samledes æg sensommer/efterår, som blev stillet til opbevaring i stadsstuen (på gårdene) for så at blive brugt til julebagningen. Temperaturen i stadsstuen var formentlig gennem hele opbevaringsperioden højere end hvad den er i et køleskab i dag. MEN, det skal så også lige med ind i regnestykket, at folk ikke levede så sterilt dengang, som mange mennesker gør i dag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 25 Januar , 2012, 07:53 »
Ydermere kan man risikere, at der presses snavs/bakterier ind i ægget gennem porerne, når man skrubber/gnider på ægget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 25 Januar , 2012, 08:47 »
Jeg vil da mene, at forsigtig gnid med et fugtigt køkkenrulle eller en fugtig klud ikke skader. Jeg gider da heller ikke have æg med lorterester på i køleskabet.. Til gengæld skraber jeg det snavsede af med en kniv, hvis det er til rugeæg, men er det spise æg, så er jeg ikke sky for at fjerne det beskidte..og jeg er da ikke død af det endnu  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 25 Januar , 2012, 09:50 »
jeg har læst at man kan vaske rugeæg i Vikon S- har aldrig prøvet det men har også set i en rugeri at manden sad med spand vand(eller hvad han nu havde) og nedsank æggene en efter en  inden han lagde dem på bakkerne til rugemaskien
gør man det måske ikke mere?
personligt  vasker jeg æggene lige inden de skal bruges og rugeæg bliver kun skrabet det værste af.
erdet meget slemt bliver de ike brugt som rugeæg.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 25 Januar , 2012, 09:59 »
Ja, man dypper dem, men man må ikke gnide på dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk