Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerkræ udstilling  (Læst 3144 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
Fjerkræ udstilling
« Dato: 22 Januar , 2012, 13:33 »
I dag har jeg været på fjerkræ udstilling, for første gang, i Hundslund hallen.
Der var masser af flotte høns, og haner, men det bliver ikke noget jeg kommer til at dyrke. Nu er det jo selvfølgelig, primært en udstilling for opdrættere, for at kåre og præmiere. For set med mine øjne er det ikke intressant for det brede publikum, læs jævn kedelig.
Det skal siges at jeg ikke interesserer mig for nuancerne, som afgør om en høne får en præmie eller ej.

Det positive ved besøget, var at se nogle af de racer, som jeg har læst om her på forum, i virkeigheden.
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Fjerkræ udstilling
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2012, 14:02 »
jeg må nok gi dig ret poul. Det er sjovt og se de mange racer, men den store udstiller bliver jeg aldrig. Vil så dog tilføje at mine new hampshire mangler en del i farverne, og det irriterer mig så meget at jeg overvejer og få nogle bedre ??? Men stadig ikke til udstilling ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2012, 14:51 »
mine new hampshire mangler en del i farverne, og det irriterer mig så meget at jeg overvejer og få nogle bedre ??? Men stadig ikke til udstilling ;)

Jes, se der er jo alligevel en avler/opdrætter gemt i det, og det er rigtig fint, for så er du jo med til at bevare og vedlige holde en races standard.
Det behøver man strengt taget ikke udstille for, man skal blot sætte sig ind i standard krav og/eller besøge udstillinger og ved selvsyn se hvordan racen skal være. /o /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2012, 15:02 »
En udstilling er selvfølgelig en konkurrence mellem opdrættere og vurdering og sammenligning af racerne (især hvis der er flere udstillere af samme race).

Ligeledes er det i høj grad også et vindue ud til verdenen, hvor man kan se racerne live og komme i kontakt med andre hønsefolk og skabe dialog. Og lære kan vi alle til hver en tid.

Men selvfølgelig er det op til en selv om man gider det.

Jeg gider f.eks heller ikke se hverken fodbold, håndbold eller cykelløb hverken i tv eller live, for det er da noget af det kedeligste der findes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ncj

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2012, 15:11 »
Jeg har også været i Hundslund i dag,og jeg syntes det var en rigtig flot udstilling.Der var ihverttilfælde rigeligt at se på,både urdværge,duer og lokaludstilling for odder.Samtidig får man jo også snakket med nogle lidelsesfæller,og hilst på Finn og Marianne her fra forum.
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 16:37 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2012, 15:13 »
Jeg har været afsted på mine 4 første udstillinger de sidste 2 weekender kun for at kigge, og jeg har nydt det, lært lidt ved at læse kort, smilet af den forskellighed der er inden for fjerkræ-noget der slet ikke var i mit hoved for et år siden :)
Så  /o for det kæmpe arb. det må være at stable det på benene. Så har det været gratis, eller næsten gratis at komme ind.
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2012, 17:10 »
Hundslund er lidt speciel, fordi der er en større overvægt af dværge end ellers. Men eller så synes jeg at lige netop lokaludstillingerne er rigtig gode hvis man er ny i hønseverden. Her er tid og mulighed for at gå, kigge og snakke om de forskellige racer og få et indtryk af mange racer på samme sted.  Men ja, det kan også godt blive noget med bitak og dun på løb, og skæv hale etc..

Men rigtig rart at hilse på mange fra forum i dag.

overvægt af dværge i samme sætning!!! Det har jeg ikke prøvet før..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2012, 17:45 »
Mon ikke der (desværre) er en overvægt af dværge på alle udstillinger.

Men de er selvfølgelig også nemmere at huse især hvis man bor i byen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2012, 17:58 »
Jeg gider f.eks heller ikke se hverken fodbold, håndbold eller cykelløb hverken i tv eller live, for det er da noget af det kedeligste der findes.

Jævnfør "Tour de France"  *s
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 Januar , 2012, 18:04 »
Jeg var også i Hundslund, og det var rigtig hyggeligt. Nu er jeg heller ikke til dværge, men de var da godt nok søde, de fleste af dem. Og så mødte vi en gammel ven, som selv skulle have haft nogle høns med, og han kunne guide os med alt det, vi ikke vidste. Så var det også fint at se nogle i real life, som vi bare har læst om herinde. Jeg bliver heller aldrig til udstillinger, men det er fint at vide, hvad man skal se efter, når vi gerne vil avle gode dyr. Og så er det hyggeligt at hilse på Forumfolk også. Så helt klart nogle gode timer, og 25 kr var da latterligt billigt, men dejligt, stadig at kunne få gode oplevelser til en billig penge.

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #10 Dato: 22 Januar , 2012, 18:06 »
Poul: Jeg synes du har beskrevet din oplevelse temmelig interessant. Du skriver at den var kedelig - hvordan kedelig? Jeg går ud fra at du ikke gik derop, hvis ikke du havde interessen for høns?? Var det pga de bure de sad i, eller opstillingen, mangel på voliere eller? Og har du måske nogle ideer til hvordan det gøres mere spiseligt for det brede publikum og dig?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2012, 18:46 »
Det er meget forskelligt, hvordan vi ser på det at have dyr. Høns, for eksempel. Ja, målsætningen er vidt forskellig. Jeg kan godt forstå Poul. Selv var jeg på et tidspunkt medlem af Orpingtonklubben og tog på et par udstillinger med mine dyr. Jo, som Poul siger, var det interessant nok at se det hele og høre de "gode avlere" diskutere om de enkelte dyrs + eller minuser. Det som gjorde at jeg trak mig fra at ustille var den ensporethed, som raceavlen lægger vægt på. Det er udseendet som tæller. Hvad med nytteværdien? Hvor mange æg lægger præmihønen, hvor mange % er befrugtning i gennemsnit, hvor meget foder kræver en kylling af den eller den race for at producere et kg kød? Hvad med helbred, rugelyst, temprament og andet, som gør at dyrene er nemme, sjove og nyttige at eje?
Via avl til en bestemt standard (udseende), er nogle gået med lukkede øjne og resultatat er måske et dyr, som nærmer sig en bestemt standard, men er samtidig værdiløst ud fra nyttesynspunktet. Dyr, som hverken kan reproducere sig selv eller overleve uden særlige tiltag. Ja, hver sin lyst, ingen pegefinger fra mig. Men for ikke indviede, bliver udstilling et forum for meget trang gruppe, hvor alle skal kunne forstå (og accseptere) den samme vinkel på hønsehold.
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 22 Januar , 2012, 19:05 »
Jeg må tilstå at jeg er lidt enig med Poul her. Jeg har været til 3 udstillinger nu, og der er mange flotte høns, men for en hel nybegynder mangler jeg følgende nyttige ting på en fjerkræudstilling (det jeg savnede da jeg første gang var på udstilling):

Hvad betyder pointene? Hvad er kendetegnet ved hver race? Er hønsene på udstillingen til salg? Hvordan kommer jeg i kontakt med ejeren af de dyr der er udstillet? Hvordan starter jeg op med høns? Hvordan ser æggene ud fra de forskellige høns?

En stand med lidt klappehøns og nogle kyllinger ville være et godt tiltag - og/eller en bod med salg af hønseting. Lidt nyttig information og forklaring i kataloget til udstillingen ville også være en god ting. Jeg smed mit katalog fra Fuglebjerg lige i skraldespanden sidste år, da jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge det til.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 22 Januar , 2012, 19:14 »
Uden at vide om det altid gælder, så står der da i kataloget hvem der udstiller hvad, og der plejer da at være en udstillerliste med navn adresse og telefonliste, bagi, eller det er måske et tilfælde at jeg har haft sådan et par kataloger i hånden  ::)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Januar , 2012, 19:16 »

Haha..så enig  /o

Jeg kunne til gengæld rigtig godt tænke mig at prøve at komme til udstilling for at kigge og opleve, jeg var desværre forhindret til LU, men der er ikke meget af det hernede af, hvor jeg bor!?  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling