Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rengøring af jord???  (Læst 7476 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
Rengøring af jord???
« Dato: 22 Januar , 2012, 12:06 »
Gennem de sidste 6 mdr. eller deromkring har jeg måtte aflive 2 af mine høns pga. sygdom og en lå pludselig død en morgen. De to jeg måtte aflive havde forskellige symptomer, den ene gik rundt med lukkede øjne og hang med hovedet, tilsidst gik den i cirkler, den anden vaklede rundt og kunne til sidst ikke rejse sig (formentlig mareks - det har jeg tidligere haft). Den der pludselig døde havde hængt lidt med hovedet 14 dage før, men blev så frisk igen - troede jeg... ::)
Nu går der en derned og nyser!!!  :'(
Jeg har bestilt det halve af America's produkter med vitaminer, kombimix og det hele. Derudover får de masser af hvidløg, bynke og aloe vera. Jeg har også prøvet med kamillete i stedet for vand, men det er ikke faldet i helt god jord!
Hønsehuset og inventar er blevet rengjort med virkon S og der er strøet stalosan. Nu tænker jeg om man kan rense jorden på en eller anden vis? Hvis der nu er bakterier eller vira i jorden? Jeg har læst noget om kalk hydrat - er det det samme som man bruger til at kalke hønsehuse med? Hvordan med hønsene, hvor længe skal de være ude af gården efter kalkningen (af jorden)? Jeg må hellere lige sige, at vi har almindelig jord i gården, som er overdækket på 2/3.
Kan man i øvrigt kalke træhuse?
I eftermiddag vil jeg gå ned og undersøge, om der kan være træk i huset, men det tvivler jeg på, jeg har jo haft høns i det hus i 3 år uden problemer.
Har I andre ideer til hvad jeg kan gøre for at hønsene ikke bliver syge? Jeg er som det måske kan læses mellem linierne RET desperat, så HJÆÆÆÆLP!!!
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
Sv: Rengøring af jord???
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2012, 12:32 »
jorden kan jeg ikke hjælpe dig med, jeg skifter min ud af og til sådan i et spadestiks dybde og smidder så nyt flis og blade ind...
ang. kalkning af træhus, det kan du sagtens :)

pøj pøj m. hønseriet - sygdom er noget SKIDT! :(
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2012, 14:52 »
Føler med dig. Når det hele går op i røg og sygdom bliver man bare så ked. Hønsehold skal være en fornøjelse, ikke en byrde. Jeg havde Orpington nogle år tilbage. Det gik fint i starten og æg og kyllinger tilføjede glæde, både udenfor og på bordet. Indkøb af nogle ungdyr til blodfornyelse satte en brat stopper for glæden. De nye dyr begyndte hurtigt at hoste, nogle døde. Jeg prøvede at isolere dem, har god plads, men det så ud som at dette var luftbåren virus. Dyrelægen kom og tog en kylling med til obduktion. Ikke Fugleinfluense, sagde han. Efter at have kæmpet med at holde hønsene friske (du beskriver metoderne fint) opgav jeg og slagtede hele flokken. To år stod huset uden dyr, indtil jeg fik mine islandske. Siden da har jeg ikke havt et eneste sygt dyr. 7-9-13. Konklusion: Opgive i en tid og begynde forfra, eventuelt med en hårdfør race.
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Helen Ørndorf

• Administrator
  • Sej gammel høne
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2012, 21:48 »
Da jeg havde Mareks Disease i mine hollanske dværge, støvsugede jeg hønsetråden, da vira satte sig i støvet. Jeg vandende hønsegårde med en Virkon S opløsning, det var et slid og kun en af de angrebne haner overlevede. Det lykkedes mig at avle mig ud af problemet gennem flere års indsats.

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2012, 12:37 »
Ja, det lyder som et stort slid, men jeg er næsten klar på hvad som helst. At se sine høns syne hen en efter en er bestemt heller ikke sjovt, og 2 års pause lyder næsten ubærligt.
Jeg har overvejet, at bygge en ny hønsegård et andet sted på matriklen, men Mareks'en er jo nok over det hele... eller?
Jeg tror, jeg vil prøve mig med at vande jorden med Virkon S og måske trykrense tråden.
Tak for tippet  /o
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2012, 14:28 »
Hej  ;D

Hvis du kun har en enkelt høne eller et par stykker tilbage. Kunne du jo overveje at aflive dem. Så kunne du jo rengøre alt og lade det stå tomt et par måneder før du starter igen.
Du kan også bruge Atamon til at vande med i hønsegården. Det desinficerer jo, selv om det ikke skader dine høns. Og så er det billigt og kan købes i de fleste supermarkeder.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2012, 14:46 »
Atamon virker på skimmelsvampe og på nogle få bakterier. Ikke på Mareks, der er et virus.
Vi har haft Mareks for nogle år siden. Hos Maran-hønnikerne. Ikke hos Araucanaerne som de gik sammen med. Er der ikke noget med fodbefjering og Mareks? Så måske kunne det hjælpe at skifte race. Jeg går ud fra at det er dine Sabelpoot, dert er gået ud over, ikke?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2012, 15:20 »
Atamon virker på skimmelsvampe og på nogle få bakterier. Ikke på Mareks, der er et virus.
Vi har haft Mareks for nogle år siden. Hos Maran-hønnikerne. Ikke hos Araucanaerne som de gik sammen med. Er der ikke noget med fodbefjering og Mareks? Så måske kunne det hjælpe at skifte race. Jeg går ud fra at det er dine Sabelpoot, dert er gået ud over, ikke?

Hej  ;D

Hvis du læser artiklen om Mareks, bliver der også anbefalet at Desinficere. Og det med " nogle få bakterier " har du noget dokumentation på det  ???

Og så vil jeg lige tilføje, at man skal ikke begynde at bruge en højtryksrenser på kyllingetråden. det vil sprede virus endnu mere. En støvsugning vil være meget mere effektiv til at samle støvet. Og så kan det jo efterfølgende fjernes.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2012, 15:26 »
Hej  ;D

Hvis du læser artiklen om Mareks, bliver der også anbefalet at Desinficere. Og det med " nogle få bakterier " har du noget dokumentation på det  ???

Og så vil jeg lige tilføje, at man skal ikke begynde at bruge en højtryksrenser på kyllingetråden. det vil sprede virus endnu mere. En støvsugning vil være meget mere effektiv til at samle støvet. Og så kan det jo efterfølgende fjernes.
Ja, bl.a.:
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Atamon er et produkt til konservering af føde- og drikkevarer. Det aktive stof i produktet, natriumbenzoat (E-nummer E-211), hæmmer væksten af skimmel- og gærsvampe og nogle bakterier, men virker bedst i sure omgivelser (f.eks. syltetøj eller saft). Natriumbenzoat fremstilles syntetisk, men findes naturligt i f.eks trane- og tyttebær.[1] Atamon blev i 1938 registreret som varemærke af Tørsleffs Husmoder Service og ejes i dag af Haugen-Gruppen.

Atamon anvendes i f.eks. syltetøj. Når syltetøjet er færdigkogt, tilføjes en passende mængde Atamon, hvilket sørger for at syltetøjet holder længere. Man kan også skylle syltetøjsglas og lignende i Atamon inden syltetøjet hældes i.

Under 2. verdenskrig med dens varemangel blev Atamon meget nyttig. Med konserveringsstoffet kunne marmelade også holde sig med mindre end 50% sukker. Det annonceredes med slagord som "Atamon i Glas og Krukker / sparer baade Gas og Sukker".

I marmeladen, juicen eller hvad der konserveres med Atamon, dissocierer Atamon til benzoesyre og natriumion. Benzoesyre virker ved at stoffet i den lave pH i det konserverede materiale, er protoneret og dermed upolært. Det kan vandre over gærsvampenes cellemembran, ved diffusion, her deprotonere stoffet. Hvis pH i cellen sænkes til 5 eller mindre, herved hæmmes fosfofructokinase med 95% og cellens glukosestofskifte går næsten i stå. Cellen kan herved ikke længere vokse og dele sig.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2012, 15:36 »
Hej igen  ;D

Der står jo så heller ikke " få " Og det kan så også bruges til meget andet end det lige fremgår af den atikel.

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2012, 15:38 »
...Og så vil jeg lige tilføje, at man skal ikke begynde at bruge en højtryksrenser på kyllingetråden. det vil sprede virus endnu mere. En støvsugning vil være meget mere effektiv til at samle støvet. Og så kan det jo efterfølgende fjernes.

Uha ja, det kan jeg da godt se, tænkte bare at det var smart med noget Virkon S i, men kan godt se, at måske det ikke alt bliver dræbt og så måske ender i haven, hvor de også går... Vi må tage støvsugeren en dag hvor det er lidt mere tørt i vejret.

Jeg har desinficeret huset flere gange og kalket, men selve gården har jeg ikke helt vidst hvad jeg skulle stille op med. Nu tænkte jeg, at jeg ville tage det hele på en gang - en gang til!

...Jeg går ud fra at det er dine Sabelpoot, dert er gået ud over, ikke?

Det var et kuld sabelpoot, der startede det hele, men året efter gik det også ud over en enkel kylling fra et kuld wyandoter. Jeg er herefter stoppet med at lade hønsene gå med kyllinger.
Her i efteråret ramte det så en voksen wyandothøne, der ikke er klækket her. De to andre døde tror jeg døde af andre ting, hvad aner jeg bare ikke.
Jeg har 3 høns tilbage og synes det er synd, at aflive dem, hvis de ellers er sunde og raske, så hellere gøre alt for at give dem sunde omgivelser
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2012, 17:54 »
Har du en ukrudtsbrænder, den plejer jeg at bruge når jeg gør rent om foråret. Så får det hele lige en tur med den.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2012, 19:14 »
Hej igen  ;D

Der står jo så heller ikke " få " Og det kan så også bruges til meget andet end det lige fremgår af den atikel.

Det er sådan set underordnet, hvor mange bakterier, Atamon virker eller ikke virker på, når vi taler virus, ikke? I øvrigt kan jeg som hjemmesygeplejerske forsikre dig om at jeg har set adskillige forsøg på ar kurere alverdens dårligdomme med Atamon da det jo er billigt, lettilgængeligt og "et godt husråd". Det virker bare ikke.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner