Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spiser katte kyllinger ?  (Læst 11112 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
Spiser katte kyllinger ?
« Dato: 18 Januar , 2012, 17:15 »
Kom lige til at tænke på om kyllingerne kan være i fred for katten, eller om vi skal have sat hegn op.....
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Dimsen

• Passiv bruger
Sv: Spiser katte kyllinger ?
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2012, 17:18 »
Mine katte plejer at være bedøvende ligeglad med at der er kyllinger lige foran næsen på dem.

Men tror da gerne en fremmed kat, ville smage idt på dem, hvis de kom forbi.
Venligst Stella.

Silkehøner i blandede farver.
0.1 skæghøne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2012, 17:19 »
Ja, hvis katten har lært at de hører med til familien.

Alle mine katte, som jeg i tidernes morgen har haft, har aldrig rørt så meget som en lille bitte kylling.

Tilgengæld har jeg haft besøg af fremmede katte, som har taget gæslinger og kyllinger.  >:( /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2012, 17:20 »
Jeg tror det er det samme som at spørge om de spiser mus... ihvertfald i nogle tilfælde. Det er forskelligt om katten har tendens til det. Men går kyllingerne sammen med moderen skal hun helt sikkert nok modsætte sig eventuelle forsøg :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2012, 17:25 »
Har haft en kat som ryddede en kyllingemoder, som jeg ikke havde dækket ordentligt af  :'(

Så jeg tør ikke stole på kattene før kyllingerne har en vis størrelse.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 18 Januar , 2012, 17:26 »
Så længe kyllingerne er helt små, skal deres mor nok passe på dem og jage evt. katte væk, men når de bliver lidt ældre og tør gå længere væk fra deres mor, er de mere udsatte, især overfor fremmede katte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik R.

• Passiv bruger
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2012, 17:26 »
Nu kan jeg se at du "kun" har dværge, men vi har Maraner og 3 katte (og en staldkat fra naboen, som kun bor i staldbygningerne)
Jeg er helt sikker på, at kattene har haft "ørerne i maskinen" i form af hanerne har sat dem på plads.
Kattenes adfærd over for de løsgående havehøns er, at de går i en stor bue uden om hønsene og kyllinger - uanset om det kun skulle være en enkelt.
Men kattene fanger stadig mus på matriklen, så de har ikke glemt at jage og spise mus.

Så her er kattene bange for hønsene.

Henrik

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #7 Dato: 18 Januar , 2012, 18:31 »
Hjemme hos os rører misserne ikke kyllingerne men sidste ommer kom et par små kyllinger på afveje. De fik forvildet sig ud gennem hækken og haps! så sad en af vore egne katte med kyllingerne i munden.
Egentligt logisk da kyllingerne nu ikke længere var på "hjemmebane" og derfor kunne/måtte spises :-\
Men ellers har ingen af mïne katte rørt nogen af mine kyllinger, hverken når de har gået rundt inde i huset på gulvet, kravlet rundt oven på dem eller rendt "forvirret" rundt i hønsegården uden skruk.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

pylle pylle

• Gæst
« Svar #8 Dato: 18 Januar , 2012, 18:52 »
både jeg og mine mor har mistet "store" dværg silkerhøns til katte.. så ja.. de tager altså også udvoksede dværghøns..  /d

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Januar , 2012, 19:33 »
 :-[ uha, jeg ved ikke om det gjorde mig mere tryg ! Vores kat har aldrig rørt hønsene. Men kyllingerne skal være i stalden hvor katten bor  :o. Jeg må vist holde godt øje og håbe hønemor er katteskrap . Jeg vil da helst undgå at lukke dem helt inde for så mister hønemor jo også sin frihed !
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline hanefar76

• Passiv bruger
  • livet er ikke det værste man har når man har høns
« Svar #10 Dato: 18 Januar , 2012, 19:40 »
jeg ville ikke have tiltro til det med katten
sommeren 2010 havde vi en skruk der gik med kyllinger der gik i en indhegning og havde vi ikke været der på det givne tidspunkt så havde vi nok været en kylling eller to mindre  :-[
men nu skete der heldigvis ingenting og vi fik dem i lukket indhegning istedet for  /o
ejer af
1,3 maran i sort kobber
1,5 Arucana i perlegrå
2,2 moderne engelsk kamphøns
1,3 børn
samt en rigtig dejlig kone af norsk race
medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk

• Bruger
« Svar #11 Dato: 18 Januar , 2012, 19:45 »
Nu har jeg altid haft mine katte på skødet mens jeg har haft en kylling i hånden og med det samme reageret hvis katten har gjort udfald mod kyllingen, så det kan da godt være derfor at mine ikke rører dem. De har simpelthen lært at de ikke må.
Mand og 3 børn

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Januar , 2012, 21:06 »
Kan du ikke lukke af med noget net i stalden, der hvor kyllingerne er??  Vores katte får slet ikke lov til at komme ud i stalden til høns og kaniner. De ville æde rub og stub  :o

• Bruger
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2012, 22:36 »
Tjaaa ::) ;D
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2012, 22:49 »
@ Jean

Tak for billeder af velopdragne katte.

Her har vi heller aldrig haft problemer med kattene ift vore kyllinger. Og nogle af kattene krydser med jævne mellemrum hønsegården.

Når der kommer kyllinger fra maskinen viser jeg gerne kattene hvad det er der sker. Og 'belærer' dem at kyllingerne er mine, og ikke til leg. Og det virker. Når kyllingerne er nogenlunde tørre bliver de sat i et fuglebur ved siden af maskinen. Kattene kan så let som ingenting komme til fugleburet, men gør det normalt ikke. Enkelte gange har en af dem været oppe og kigge på de små dunbolde, men har ikke oplevet at de har vist 'jagtinteresse'.

Mvh
Erik Andersen