Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen  (Læst 14879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Mogensen

• Passiv bruger
Yeahh, så fik vi endelig vores første høns. I går hentede vi 4 flotte New Hampshire høns
og de skal så lige gå i det rummelige hønsehus til i overmorgen inden de kommer ud i haven.
I al denne informationssøgning op til med hvilke racer, hvad for noget foder osv. osv, er der
smuttet et punkt.
Er der noget fra husholdningen de ikke må få eller ikke kan tåle.
Tusind tak for de input jeg har fået herinde ang. racer.
Vi starter ud med de 4 og så vil vi senere i foråret have en Orpington Hane og 2 Orpingtonhøns.
0,4 New Hampshire
1.0 Maran
0,1 Kat
1 fantastisk kone
2 søde piger
1 dejlig dreng

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2012, 19:05 »
Nej, Peter, ka hønsene li maden, så er det skam helt fint /o
Men hvis foderværdi ikke er optimalt, og det udgør en stor andel af daglig fodring, så er det ikke så sikkert der kommer æg ud at det /d

Tillykke med hønsene ;)
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2012, 19:21 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2012, 19:16 »
Dog er det ikke så godt at give dem æggeskaller, for så KAN de finde på at spise de æg de lægger inden i når at samle dem ind  :-\
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline ncj

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2012, 19:27 »
Fugle dør af avocado,der er et stof, som hverken kat eller fugle kan tåle,så det vil jeg fraråde /d
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2012, 19:35 »
ved du hvad det stof hedder??

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2012, 19:51 »
Det med advocado havde jeg da aldrig hørt før, men ifølge denne side http://www.spoergdyrlaegen.dk/ressourcer/forgiftningskatalog/avocadoforgiftning-hund-kat så er den god nok.

Vores høns fik en rest guacamole den anden dag. Håber da ikke de lægger sig med benene i vejret :-\
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 Januar , 2012, 19:57 »
hold da op. Det anede jeg ikke. Troe da mine høns har fået avocado flere gange, og jeg plejer altid at smide skrald på komposten, og her kan de vilde fugle jo let tage det. Godt link!!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2012, 20:03 »
Lad nu være med at gå i panik. Vi er mange der har prøvet at give vores høns avocado uden at hønsene er faldet døde om af den grund. Men der er selvfølgelig ingen grund til at friste skæbnen, så når man ved det er der ingen grund til at fodre dem med det, men jeg har da givet dem det masser af gange uden at der er sket noget. Emnet har været oppe at vende før, så jeg gør det ikke mere, men er altså ikke spor panisk med det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2012, 20:53 »
hold da op. Det anede jeg ikke. Troe da mine høns har fået avocado flere gange, og jeg plejer altid at smide skrald på komposten, og her kan de vilde fugle jo let tage det. Godt link!!

Uhh, det har jeg da også gjort flere gange, det der med en rest af guacamole  :o Men jeg gør det nu gerne igen, der sker jo ikke noget ved det..ihvertfald ikke endnu.. Jeg fandt også ud af, at efter en rum tid med vagtlerne i drivhuset, at de ikke kunne tåle kartoffelplanter og tomatplanter..og dem har de spist lystigt af, ja selv kyllingerne, og ingen er da døde af den grund  ::)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 16 Januar , 2012, 20:55 »
Jeg vil blot tilføje at høns også sagtens kan tåle meget stærk mad som chili. De har ikke de receptorer som vi har, så de kan ikke mærke at chilien er stærk. Mine høns og mine undulater elsker chili :D. Ellers så æder mine høns stort set alt - ikke meget går til spilde, og det er dejligt.

Og tillykke med hønsene forresten. Dem bliver du/I helt sikkert glade for. <I
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ncj

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 Januar , 2012, 21:05 »
For ca. 15år siden havde jeg heller aldrig hørt om at avocado skulle være giftige for fugle,jeg smed en god portion lidt for bløde avocadoer end til en flok på 20kanariefugle,efter et par dage var 8 fugle døde.Jeg fik dem dog ikke opduceret,men da jeg læste mig frem til at de indeholdt et stof som hed persin og var giftig for fugle gik jeg selvfølgelig ud fra at det var det.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2012, 21:17 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Zoro

• Gæst
« Svar #11 Dato: 16 Januar , 2012, 21:24 »
For ca. 15år siden havde jeg heller aldrig hørt om at avocado skulle være giftige for fugle,jeg smed en god portion lidt for bløde avocadoer end til en flok på 20kanariefugle,efter et par dage var 8 fugle døde.Jeg fik dem dog ikke opduceret,men da jeg læste mig frem til at de indeholdt et stof som hed persin og var giftig for fugle gik jeg selvfølgelig ud fra at det var det.

@ ncj.

Hej ncj.

" Jo " den er god nok " Avocado " er giftigt for fugle ( Persin ), jeg mistede selv et par Amazon papegøjer på grund af Avocado, som fik det blandet, sammen med andet forskelligt frugt.

Hilsen fra Jørn.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 16 Januar , 2012, 21:44 »
Er der nogen der har mistet høns pga avocado?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #13 Dato: 16 Januar , 2012, 22:15 »
Er der nogen der har mistet høns pga avocado?

Ih altså drilleforum, det blå er ikke et citat men jeg kan ikke få det ud af boksen <A (men forum jeg elsker dig stadig)

Ja det kunne være spændende at vide, der er jo lidt foreskel på dem indvendigt, papegøjer har ingen blindtarm hvor høns jo har 2. Kunne det mon gøre en forskel ???, men vil altså ikke teste det :P

Jeg fiksede lige dit citat :D
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2012, 06:42 Fra Marianne Vedel »
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 16 Januar , 2012, 22:18 »
 ??? ??? jeg har aldrig mistet høns pga. avocado, men nu er det også ret store høns (Orpington) måske mindre dværge kunne være udsatte, nu der høres om fugle der er døde.