Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen  (Læst 11674 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen
« Svar #15 Dato: 16 Januar , 2012, 22:47 »
Nu er det også snart 2 døgn siden, at hønsene her fik advocado, og der er ingen der ser ud til at have nogle af de i linket beskrevne symptomer. Men det var jo heller ikke store mængder de fik, og der er trods alt 16 stk til at dele det. Så jeg går stærkt ud fra, at der ikke er sket nogen alvorlig skade denne gang  ;)

Men det er nu nok en ting jeg vil forsøge at undgå fremover. Som Henriette skriver:
... Men der er selvfølgelig ingen grund til at friste skæbnen...
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen
« Svar #16 Dato: 16 Januar , 2012, 22:55 »
Selvfølgelig skal man ikke panikke,og en smule gift kan alle vel tåle ;D,jeg ved ikke om der er forskel på hvad høns kan tåle i forhold til andre fugle,men hvorfor tage chancen.Mon ikke der var en dyrlæge der kan give en forklaring.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen
« Svar #17 Dato: 16 Januar , 2012, 22:59 »
Spurgte netop fordi emnet avocado og høns har været oppe før, men jeg har ikke hørt om nogen der faktisk har mistet høns af den årsag. Og jeg fodrede da jævnligt med salat, guacamole og salsa med avocado før i tiden. Og hønsene så ikke det mindste dårlige ud.  ::) ???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen
« Svar #18 Dato: 17 Januar , 2012, 06:52 »
Jeg har også givet mine høns avocado, inden jeg hørte, at det kunne være giftigt for dem (og ingen døde eller blev syge). I dag er første gang jeg ser et link, der rent faktisk skriver noget om det.
Jeg synes dog det er lidt pudsigt, at linket refererer til f.eks. mælkekirtlerne,
Citér
Nogle vil udvikle mælkekirtelbetændelse (mastitis). I så fald vil dyret have ondt i mælkekirtlerne, være trist og eventuelt have feber
når der står, at det er ekstremt giftigt for fugle, og at man antager det gælder for hunde og katte.

Jeg er ret sikker på at mine høns ikke har mælkekirtler  ;D

Der skal dog ikke herske tvivl om, at jeg ikke giver mine høns (eller katte) avocado.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen
« Svar #19 Dato: 17 Januar , 2012, 08:11 »
Jeg er ret sikker på at mine høns ikke har mælkekirtler  ;D



Det tænkte jeg også på   <H *f
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen
« Svar #20 Dato: 17 Januar , 2012, 19:13 »
er der nogen der ved hvilken mængde der skal til før der er persin nok til og slå hønsene ud af kurs, og om det forsvinder fra kroppen igen eller ophober sig?? Syns og kunne mindes et forsknings resultat om at kartofler indeholdt et stof som kunne få mennesker til og dø, men at man skulle spise et par hundrede kilo på ret kort tid for og indtage giftstoffer nok.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen
« Svar #21 Dato: 17 Januar , 2012, 19:31 »
Kartofler,tomater og peber,chili hører alle til natskyggefamilien,som indeholder solanin,som er en hel anden gift end persin.De nævnte ting indeholder så lidt at det nok er rigtig at der skal så enorme mængder til at det er umulig at konsumere /o
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Er der noget der er "forbudt" at give høns fra husholdningen
« Svar #22 Dato: 18 Februar , 2012, 12:49 »
Jeg får nogle gange selv alvorlig mavepine af avokado! Så jeg spiser det med forsigtighed...
Med venlig hilsen
Lene