Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Befrugtede æg  (Læst 5561 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Knap

• Bruger
Befrugtede æg
« Dato: 16 Januar , 2012, 18:19 »
Vi har lige en diskution herhjemme: Når der i et udslået æg er en rød prik, er ægget så befrugtet?

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Befrugtede æg
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2012, 18:21 »
Det har vist ikke noget med befrugtningen at gøre. prøver lige om jeg kan finde en gammel tråd det står i.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2012, 18:35 »
Lone, det er et lille blodkar, der går på tværs at stigma, som er den "revne" blommen stødes ud gennem, så kommer der en lille blodplet, det har intet med befrugtning at gøre.

Her er der et blodkar, der krydser stigma:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2012, 19:22 »
TAK  /o Vores kyller, som vel nu er høns, har lagt æg en mdrs. tid. De er meget mindre end de andre æg, men i dag så Henrik så den der bette blodplet. Vi er nemlig i tvivl, hvornår vi kan begynde at samle deres æg til udrugning.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2012, 19:50 »
Hvad for en race er det? Ca 3 mdr henne i æglægning vil jeg tro, men når æggene er lidt større :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2012, 19:57 »
Det er kobberfarvede maraner

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 Januar , 2012, 20:07 »
Når det er høns af stor race, venter jeg gerne med udrugning indtil æggene er af en pæn str. og str.-mæssigt passer til hvad standardvægten på rugeæg fra pågældende race foreskriver. Unghøner plejer at lægger æg af pæn str. når de er næsten 1 år selv, ellers må man vente til de er 2 år inden der tagers rugeæg.

Ved dværge har det ingen betydning at det er små æg, det er bare fint.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2012, 20:09 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2012, 20:12 »
Der står i skandinavisk fjerkræ standart at de skal veje 55 gram som mindstevægt og idealvægten 61 gram.  ;)
Mvh Bettina.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2012, 20:13 »
Tak for svar. Så er det da godt, vi har et par gamle også.

Offline todda

• Bruger
« Svar #9 Dato: 16 Januar , 2012, 23:37 »
hvad sker der egentlig,hvis rugeæggene er (meget)mindre.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 Januar , 2012, 23:40 »
Jeg tænker at der så nok ikke er så stor chance for at de er befrugtede. Men jeg ved det ikke. Sidste år havde vi næste 100 % befrugtning, med de æg, vi tog fra, og det var jo fedt.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 17 Januar , 2012, 09:10 »
Efter æglægningspause (vinter/fældning) starter hønsene tit op med mindre æg, der gradvist bliver større hen ad sæsonen. Unge høns lægger også mindre æg end ældre høns. Jo større æg (inden for rimelighedens grænser, og selvfølgelig ikke æg med flere blommer) giver større og stærkere kyllinger. Mindre æg kan sagtens være befrugtede, men jeg tror at grunden til mindstevægt på rugeæg er lavet for at sikre at kyllingerne vil have størst chance for at leve op til racernes størrelse og mindstevægt senere i livet. Men her må klogere folk på banen... jeg har selv bare prøvet at overholde mindstevægten på rugeæg, men har da ruget på lidt mindre æg, hvis de havde god farve og maskinen lige skulle fyldes helt op. Det gav fine kyllinger alligevel.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)