Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fede høns  (Læst 7952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
Fede høns
« Dato: 16 Januar , 2012, 11:41 »
Har fundet ud af at mine høns er for fede og det nok er derfor de ikke har givet æg i månedsvis. Jeg slagtede hanen og vurderede ud fra et, dog ringe erfaringsgrundlag, at den var fed. Havde fedt omkring hjertet og ved åbningen. Den var 7-8 mdr. Jeg har fodret med tilskudsfoder som skal blandes med 2 dele korn. Skal jeg give dem rent tilskudsfoder  ad libitum og så et par håndfulde korn (hvede og byg) om dagen istedet således de får meget mere tilskudsfoder end korn, eller hvordan skal man ellers gribe det an. Jeg har pt 3 wyandot dværg høner men henter i dag 3 hybridhøns ekstra, fordi jeg vil have nogle æg asap.

Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Fede høns
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2012, 11:48 »
Har fundet ud af at mine høns er for fede og det nok er derfor de ikke har givet æg i månedsvis. Jeg slagtede hanen og vurderede ud fra et, dog ringe erfaringsgrundlag, at den var fed. Havde fedt omkring hjertet og ved åbningen. Den var 7-8 mdr. Jeg har fodret med tilskudsfoder som skal blandes med 2 dele korn. Skal jeg give dem rent tilskudsfoder  ad libitum og så et par håndfulde korn (hvede og byg) om dagen istedet således de får meget mere tilskudsfoder end korn, eller hvordan skal man ellers gribe det an. Jeg har pt 3 wyandot dværg høner men henter i dag 3 hybridhøns ekstra, fordi jeg vil have nogle æg asap.

Jeg kender intet til wyandotter, men det er faktisk naturligt for alle racer at være mere fede om vinteren end om sommeren. Det er en slags energilager, de kan tære på hvis klimaet hindrer dem i at komme ud og søge føde i en periode. Med hensyn til de manglende æg, så må vi nok have lidt flere oplysninger, før vi kan hjælpe.
Går de frit eller i hønsegård? Hvordan er deres kamfarve? Er de færdige med at fælde? Har de lys i noget af den mørke tid i døgnet? Hvor længe har de været i ægge-strejke?
Hvis du skal have hybrid-høns skal du i hvert fald ikke rationere foderet. De omdanner næsten alt, de spiser, til æg. Intet foder - ingen æg og svage høns. Men jeg tror nu heller ikke at det er overfodring, der er dit problem....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2012, 11:54 »
Jeg var lige ved at skrive, men kunne se, Kirsten (Ankerine) netop har spurgt om de afgørende ting (eller rigtig mange af dem) /o
Det er sådan at høns, der ikke lægger æg, sjældent skyldes fedme. Det er ofte andre ting der er skyld i de manglende æg.
Men fedme er blot så nem en ting at give skylden ???  - selvom det selvfølgelig i enkelte tilfælde kan være synderen.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2012, 11:55 »
Hov, ser lige dit profilbillede: en berner sennen?
Min venindes danske landhøns lagde heller ingen æg i en laaaang periode trods fin kamfarve og af og til en afslørende "jeg har lagt et ææææææg"-lyd. Min veninde susede en dag ud, da lyden kom - for at finde ægget - og så sine tre bernere stå og slikke sig om munden. Tydeligvis rutinerede æggetyve ::) ikke engang lidt skaller var tilbage ;D.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2012, 11:59 »
Hø hø  Berner sennen der spiser æg. Det kender jeg også. Vor Hovaward ynder også at nuppe et æg, hvis jeg lige har lagt et jeg har samlet og skal ordne noget andet, inden vi går ind fra stalden ::)
Og sjovt nok, så er Berner Sennen og Hovaward rigtig meget i familie med hinanen. I Østrig (og deromkring ;D) var det een og samme stamme indtil for 100 til 150 år siden. Men så opdelte man dem, da man i en egn pludselig havde dem med hvidt i hovedet og i en anden egn dem uden.
Og sådan blev en race pludselig til 2.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2012, 12:15 »
- og begge racer med genetik for ægge-kriminalitet? :o.
@Michael Flinker - hold øje med din hund!
Men tilbage til æglægning om vinteren, så er der jo mange høns, der holder en lang pause i den mørke tid for så at indhente årsproduktionen om foråret.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Januar , 2012, 12:21 »
Næsten ligesom hos mennesker..er man for tyk=ingen børn..Underligt at jeg har kunnet få 4 børn   ;D
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2012, 21:52 »
I er meget sjove med jeres kommentarer om min hund ....meeeeen jeg har i en længere periode haft hønsene i hønsegården for at udelukke at de lagde æggene i haven eller at Mille snuppede dem. Jeg har dog set hende snuppe dem et par gange hvor jeg lige havde lagt dem på græsset mens jeg samlede æg. Den ene gang afleverede hun det pænt igen da jeg sagde nej og hun havde det helt inde i munden hvor jeg bare kunne se på hende at der var noget galt. Nå tilbage til det vigtige. Jeg giver dem lys om morgenen fra kl. 6 - 9. Jeg ved at der ikke er en æggetyv for det ville jeg have opdaget, jeg har set grundigt efter. De tre unge høner har aldrig givet æg på trods af de har haft rød kam længe og de er ca 8 mdr. Jeg havde tidligere 4 andre høner som også var holdt med æglægning inden de blev slagtet. Hønsene virker ikke syge. Jeg tænker ud fra udelukkelses metoden at jeg har fodret dem forkert. Jeg vil ihvertfald prøve med mindre korn for at se om hybriderne vil fortsætte æglægningen hos mig og om de så vil smitte mine dotter.
PS.
Er der nogle erfaringer med hvordan Isa brown vil opføre sig overfor mine dværg dotter jeg synes de var meget dominerende fra starten, ihvertfald var dotterne underdanige. Håber de opfører sig ordentligt jeg vil jo gerne beholde mine dværge til at ruge kyllinger til foråret (bielefelder så er de få avlere i kongeriget informeret om det  /o)
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2012, 07:25 »
Du skal bare ha' nogen brakler.De lægger næsten ligeså mange æg som hybriderne, men de er meget pænere :D

Tror, ligesom Rudy og Ankerine, ikke det er fodringen, det er galt med.Det lyder fornuftigt og hanens fedtlag lyder heller ikke direkte kriminelt. Rigtig mange høns lægger meget få æg på denne årstid. Hvor gamle er hønerne? Flere af vores unge høns nåede ikke at starte æglægning "før mørket kom", og jeg tænker, de venter lidt endnu.

.. og hunden ser jo dejlig ud. Min berner holder også meget af æg.. men det gør den foxpekingesiskepudelterrier altså også :D

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2012, 08:04 »
Hvis du påtænker at anskaffe dig et par unge isaèr til din nuværende flok, så kan jeg ikke forestille mig, der skulle opstå problemer. I dit tilfælde vil isaène være de nye...og så har de ikke så travlt med at se ned på høns, som ikke ligner dem selv ;)

Mht manglene æg så glæd dig til foråret i stedet for at bekymre dig om fede høns, æggetyve, sygdom m.m. Høns er levende væsener, som tilpasser sig årstiderne og ikke maskiner,man kan programmere til at gøre, som vi vil.

Jeg har bl. a. en skøn og meget karismatisk isa på 3,5 år. Hun ligner en ung hønnike og er supersund, men hun kunne da ikke drømme om at tænke på mine æggeønsker her om vinteren...og det halve kg hun hver vinter tager på i vægt...er naturligt sul til at modtå kulden...når hun synes,at oveskuddet til at lægge æg igen melder sig, så taber hun sig igen.

Jeg lukker mine høns ud kl. 7 om morgenen i disse mørke måneder, fordi jeg kan høre, at de er klar til at stå op og gerne vil ud...på det tidspunkt er det stadig mørkt og derfor har de lys i hønsegården om morgenen.

De eneste, som lægger vinteræg her, er en isa på 9 mdr. samt en kæmpestor, ekstrem madglad og overvægtig faverolles...så deeet ;) - men jeg er slet ikke i tvivl om, at om få måneder så får alle lyst  til at lægge æg igen.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2012, 16:50 »
Der kan være mange årsager til at de ikke lægger æg, de kære puttehøner  ;D
Jeg har fundet frem til....efter næste 5 måneder uden æg.....at mine høns foretrækker hø som redemateriale !
De stoppede næsten med det samme produktionen da jeg skiftede strøelse i huset og rederne i august og til trods for, at de fik æglægningsfoder og masser af lys, kom der i løbet af 5 mdr kun 4 æg........ I ALT  >:(
I fredags skiftede jeg strøelsen i redekasserne ud med hø...tadaa.... søndag hentede jeg to æg, mandag fire og i dag fem flotte æg  /o /o /o

Lige en hurtig opdatering ! her 1 ½ uge efter at jeg lagde hø i rederne, er vi allerede oppe på 8 æg dagligt  /o
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2012, 20:59 Fra Vipse »
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Januar , 2012, 17:32 »
Det kommer helt bag på mig at ting som forkert redemateriale kan have betydning for æglægning...men et faktum er ihvertfald at jeg ikke har haft hø i min redekasse i lang tid og jeg lagde hø i to af mine tre redekasser igår, og der lå et æg fra de nyindkøbte hybrider i hver (den ene kasse med tag den anden uden). Den sidste redekasse med spåner var ikke benyttet.
Isaerne er blevet taget rigtig fint imod af wyandotterne og de går fint imellem hinanden. Wyandotterne er meget mere aktive og fødesøgende idag end tidligere nok fordi isaerne jo er meget aktive i deres søgen efter føde.
Jeg har en forhåbning om at Isaerne viser vejen for dotterne så de alle lægger æg og ellers er jeg godt tilfreds med at Isaerne vil give æg. Så kommer dotterne til foråret til at arbejde lidt for føden som udrugere af nogle andre høns som kan blive til en god steg eller afløser for Isaerne.
Jeg glæder mig til at jeg kan åbne for hønsegården så de kan komme rundt i hele haven. Jeg venter dog lige lidt indtil jeg er sikker på de ved hvor de bor. :)

PS: Min hund snuppede det ene æg da jeg uforsigtigt havde lagt dem begge på trappestenen. Godt den kun tog det ene. ;D
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2012, 17:38 Fra Michael Flinker »
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Januar , 2012, 16:28 »
Jeg synes, jeg har de stik-modsatte problemer med mine hønniker. Jeg vejede dem for lidt siden og de veje cirka 100-150 g for lidt i forhold til standarten... Er det normalt at hønniker vejer mindre lidt pt. eller skal jeg begynde at "fede" dem lidt op? Og det kunne måske også være pga. de er lidt "tynde" at jeg kun pt. har en hønnike som ligger æg hver anden dag - selvom de alle sammen har blodrøde kamme.

De har æglægningspiller, byg og hvede i en foderautomat, så får de køkkenrester og de er udenfor cirka 1-2 timer om dagen!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2012, 16:31 »
Når det er vægte i standarden, så er det max. vægte, når det er dværghøns og min. vægte når det er store høns.

Og når der står to vægte, så er det første for ungdyr og det sidste for voksne dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2012, 16:32 »
Når det er vægte i standarden, så er det max. vægte, når det er dværghøns og min. vægte når det er store høns.

Og når der står to vægte, så er det første for ungdyr og det sidste for voksne dyr.

Superb, tak for det Lene!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.