Hej og velkommen

Det er fedt at du tager dig så mange overvejelser inden du anskaffer dig høns. Og du er kommet det helt rigtige sted.. For her finder du svar på alt!! Og det behøver ikke engang kun være høns.. eller fjerkræ for den sags skyld.

Du spørger om det er nok med et hønsehus til 6-8 høns.. og NEJ det er det ikke.. for du bliver sikkert så bidt af at have høns, at du udvider med flere og/eller måske flere racer!! Ej det er pjat. Man vurdere selv hvor mange høns man skal have selvfølgelig.. men hvis du vil have hane, avle kyllinger og have til slagteforbrug også, så lyder det altså ikke af meget. Hellere køre efter hvad du syntes du vil/vil ligge plads til og selvfølgelig inden for rimelighedens grænser.. for hønsene elsker at have lidt plads.
Hvilken race du skal vælge vil jeg ikke gøre mig klog på.. Har kun dværgsilker. og det er kun til pynt.. kæmper selv lidt med nye racer, som kan bruges til slagt og æglægning.. Der kommer sikkert masser af råd og anbefalinger.. og ellers så kig dig lidt rundt under racebeskrivelserne...
Du skriver hvordan med lugtgener.. og der vil jeg skrive at jeg ikke syntes høns lugter.. eller.. det gør de.. hvis du har mange høns på lidt plads eller hvis du ikke gør rent i deres hus. Du kan købe forskellige midler som f.eks staldren som du strøer under grus eller spåner, hvad du vælger at bruge som underlag.. Det dufter fint syntetisk af blomster.. tror jeg.. og det forbygger utøj. udenfor, hvis hønsene er i gård, skraber de hurtigt jord over klatterne, og jeg personligt syntes altså ikke de lugter så slemt. Igen hvis det er en lille fugtig hønsegård med for mange høns så kan det godt..
Syntes du skal holde dig fra halm og hø, andet end til redekasser.. for det holder på fugten og laver fine grobunde for utøj og skidt..
Det gødning der kommer spreder jeg ud i haven med det samme. Tror det bliver noget bøvl med sådan en stor spand.. og hvis du ikke påtænker mere end 6-8 høns, kan du sikkert hurtigt komme af med den smule møg der kommer.. igen.,.hvis man har mange så er det jo en anden sag..
Med hensyn til lukkelemmen.. jeg har en automastisk lukkelem og den køre upåklageligt på 2år nu. Det er guds gave til B-mennesket som er hønseelsker

Det var ihvertfald mit bud.. håber du får mange, så du kan komme igang med et skønt hønsehold