Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lydbøger  (Læst 3192 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Sv: Lydbøger
« Svar #15 Dato: 13 Januar , 2012, 08:28 »
Altså... Du kan roligt stille dig op på biblioteket og spørge uden at de tror du er glemt i alt det hurlumhej ang nye filtyper.... :D

De er der til det samme, og de ser hellere end gerne at de får brugt den videreuddannelse som de jo også har måttet tage for at lære andre om glæderne ved de nye tiltag der hele tiden sker.

Så nej det er ikke forkert at bruge en bibliotekar som hjælpende hånd i sådanne tilfælde som her.

Netop fordi den nye teknologi er så langt fremme, kan man jo ikke alle sammen nå at følge med. /o

Hvis det kan være dig til nogen hjælp, ja så har jeg for lang tid siden sagt til mig selv, at jo jeg vil gerne kunne følge med, men det er ikke alt man kan nå at følge op på.

Og jeg har endda arbejdet på et bibliotek, hvor muligheden for at få de kurser var tilstede i det omfang vores arbejdstid gav os lov. ;)

Så bare spørg løs næste gang du er på biblioteket, det kan være de kan komme med et godt bud på hvad og hvordan du skal gøre.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #16 Dato: 13 Januar , 2012, 09:28 »
Jeg vil også anbefale at du afprøver om din CD afspiller kan afspille Mp3...eller køber en der kan... men jeg kan forstå at du også har en Ipod..jeg mener at man på denne side www.netlydbog.dk kan downloade bøger direkte til sin Ipad/Ipod/PDA... du kan ihvertilfælde downloade dem til din PC.. og inde under hjælp..kan du få hjælp til hvordan du gør.
www.netlydbog.dk

men ellers vil jeg give dig ret i at det smarte kan blive så smart og teknisk at man opgiver... jeg har også funktioner på min Pc som jeg jævnligt bruger, men hvis jeg skulle forklare hvorfor ....ville jeg stå af. ;D
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #17 Dato: 13 Januar , 2012, 11:07 »
Kære Tine og alle I andre,

Åh ja, det dér "bibliotekar" smider man ikke lige af sig, selvom jeg har forladt væsnet for nogle år siden.... Der er flere løsningsmuligheder:

Den simpleste løsning er selvfølgelig, at du bliver ved med at høre CD i bilen. Måske har du efterhånden hørt alle lydbøger (på CD) fra dit lokale bibliotek, men du har jo mulighed for at låne fra ALLE folkebibliotekerne og få lydbøgerne leveret på dit lokale bibliotek:

Gå ind på bibliotek.dk og opret et log-in (hvis du ikke allerede har et). Du kan også logge på med din Nem-ID. Bibliotek.dk er en samlet katalog over alt hvad du finder på de danske biblioteker og som låner har du fri låneret over hele baduljen - du bestiller bare dit materiale, som så bliver pakket af ejer-biblioteket og kørt til dit lokale bibliotek. Smart - især hvis man er den slags bibliotekar, som synes at materialet har det bedst med at blive brugt/lånt  ;)

Søgetips: Når du søger på bibliotek.dk er det nemt at afgænse, så du kun søger på lydbøger på CD. På søgesiden klikker du bare på krydset "Flere muligheder" - under "materialetyper" trykker du på krydset "lydbøger", herefter sætter du hak i boksen ud for "lydbøger CD". Nu søger du kun i bøger, som du uden dikkedare kan høre i bilen. Der er et kæmpeudvalg, så det er bare om at smide nogle stykker i kurven og hente dem senere (det plejer at tage 3-4 dage - biblioteket sender dig en mail).

Har du (eller andre i tråden) lyst til at kaste dig ud i en mere teknisk løsning, så kan digitale lydbøger lånes direkte hjemme fra den varme stue via netlydbog.dk (tjek lige om dit lokale bibliotek tilbyder denne tjeneste og med hvilke restriktioner - fx antal lydbøger man må låne pr måned.) Du kan så lytte til bogen via en lille mp3-afspiller - så denne løsning kræver at du køber sådan en.

Det er en noget langhåret løsning, men når man først har knækket koden så kører det! Men lydbøgerne kan ikke køre på en hvilken som helst mp3-afspiller (det ville jo også være for nemt!) teknisk set skal afspilleren blandt andet kunne understøtte det, der hedder DRM 10.
Heldigvis kan du her se en liste over mp3-afspillere, som kan køre netlydbog uden problemer: http://www.facebook.com/bibzoom?v=app_4949752878 Bemærk at man IKKE kan bruge en iPod, den kan ikke køre filtypen (WMA/DRM)

Der findes en vejledning i hvordan du downloader filerne og overfører til din mp3-afspiller: https://netlydbog.dk/sites/default/files/Saadan_downlaaner_og_overfoerer_du_en_netlydbog_0.pdf
At vejledningen er 13 sider lang siger noget om hvor langhåret en løsning bibliotekerne har valgt  *s

Hvis Tine eller andre støder på problemer med netlydbog.dk (tro mig - det gør I) så skal jeg nok prøve at hjælpe. Men det er nok nemmere at hjælpe med et konkret problem, end at ny-skrive en vejledning  ;)

Men Tine - hvis ikke min fornemmelse for lånere er blevet hel rusten, så siger den mig at du vil have mest glæde af det første løsningsforslag  /o

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #18 Dato: 13 Januar , 2012, 11:21 »
sådan Louise
Konkret vejledning, lige til at gå til,,, jeg elsker lydbøger i bilen, det er en fantastisk ting  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #19 Dato: 13 Januar , 2012, 19:44 »
@Louise:  /o

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 13 Januar , 2012, 21:28 »
Louise! Din fornemmelse for lånere af har ikke forladt dig!. Jeg er allerede bruger af bibliotek.dk, men har aldrig overvejet, at jeg kunne få Cd'er af den vej. Vel nærmest fordi, det er mit indtryk at CD'er er gået af mode.

Vil fortsætte eksperimenterne. Føler, jeg står på kanten af en helt ny verden.
Lidt ligesom dengang jeg opdagede, at man kunne moppe sine gulve istedet for at ligge på knæ med en gulvklud! :D

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 14 Januar , 2012, 09:38 »
Hvorfor hulen er der så biblioteker, der ikke modtager bestillinger fra bibliotek.dk? Nu var jeg lige så lykkelig!

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 15 Januar , 2012, 12:11 »
Hrrmm.. nu har jeg undersøgt dette og hint og er med jeres hjælp blevet meget klogere.
Konklusionen er, at uanset hvad jeg gør, så skal der investeres i en mp3 afspiller, hvis jeg fortsat skal høre lydbøger på vej til arbejde.
Bilradioen kan kun spille CD'er.
Netlydbøger kan kun lånes og afspilles via mp3, ikke via i-pod.
Mit lokale bibliotek giver ikke mulighed for at låne via bibliotek.dk, og nabobiblioteket har aldrig åbent, når jeg har tid.

Så blev jeg så klog. Det er helt rart.
Næste skridt i min uddannelsesplan er så at finde ud af noget mere om mp3-afspillere :D Prisen f.eks..

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 15 Januar , 2012, 14:02 »
Jeg har en Creative Zen mp3-afspiller med 8 gb plads, den er så lækker og nem at bruge. Jeg har haft den i mange år.
Hvis du har et jackstik på din bilradio, kan du sætte en ledning med stereo jackstik i begge ender mellem radio og mp3-afspiller.
Vi har prøvet sådan en dims, som Finn nævner, og den var vi ikke imponerede over, måske finders der flere slags, det er længe siden, vi havde den; men man må jo ikke køre bil med hovedtelefoner på så vidt jeg ved.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #24 Dato: 15 Januar , 2012, 14:21 »
Marianne, tror du det er rigtigt, jeg mener det er jo heller ikke forbudt at køre fordi man er døv, det er måske ikke så hensigtsmæssigt at tage høretelefoner på, men jeg tror ikke forbudt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 15 Januar , 2012, 14:28 »
Nu er jeg jo som sagt ikke i biblioteksvæsnet længere, men det lyder altså meget mystisk at dit bibliotek ikke modtager bestillinger fra bibliotek.dk  ??? Med mindre det altså er noget midlertidigt, fx pga noget databaseomlægning eller lign.

Hvis det virkelig er tilfældet, så må du søge til et bibliotek i en anden kommune - måske i den by hvor du arbejder (med mindre det altså er den samme  ;) ) Hvis det altså stadig skal være den "lavteknologiske løsning" (som jeg holder meget af, tag ikke fejl).

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 15 Januar , 2012, 14:43 »
Jeg synes også, det er lidt mystisk, men det står der altså, at de ikke gør.
Har tænkt mig at drive det så vidt som til at spørge hvorfor, de ikke gør.
Problemet er lidt at finde et andet bibliotek, der ligger snedigt i forhold til min gøren og laden, men det er jo en anden snak. Sådan er det jo at bo i udkantsdanmark :D

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #27 Dato: 19 Januar , 2012, 16:14 »
Brug din fine ipod Tine.

Download itunes til pcen. Stik lydbogen i og overfør den til itunes. Opret en spilleliste i itunes med bogtitlen. Forbind ipod'en til pc og sync med spillelisterne i itunes.

Nu kan du ikke blot høre lydbog på vej til arbejde, men også mens du muger ud ved hønsene, ordner have, snupper opvasken....

Og til alle der elsker lydbøger så husk at DR jævnligt har gratis lydbøger til download i begrænsede tidsrum. Ofte skønlitteratur men den kommende tid er der tre af lidt anden karakter

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Laeseklubber/Lydbog/

Sig til hvis du har brug for hjælp Tine.

Fra en der også har langt på arbejde og elsker lydbøger....
Med venlig hilsen Heidi

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 20 Januar , 2012, 07:21 »
Aha!
Det skal prøves.

Jeg bliver simpelthen så dygtig til sidst :D

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 20 Januar , 2012, 08:20 »
Fik du egentlig en forklaring fra biblioteket på problemet med at låne gennem bibliotek.dk ??? Jeg er nemlig stadig mystificeret  ???

Tråden her minder mig om, hvor de fleste af mine grå hår stammer fra - i min tid på et folkebibliotek var jeg nemlig den e n e s t e bibliotekar, som satte spørgsmåltegn ved valget af digitale løsninger. De enkelte biblioteker køber sig adgang til et elendigt system, som i øvrigt også er alt for dyrt - i stedet for at sige pænt nej tak og efterspørge en bedre løsning. Systemet fungerer ikke på iPods, som på det tidspunkt for ca. 5 år siden udgjorde 85% af alle solgte mp3-afspillere  :o Man har forhandlet rettigheder med hovedet under armen, så det er blevet meget dyrt. Jeg tror det kostede "mit" bibliotek 35 kroner hver gang en låner downloadede en lydbog. Det kan jo hurtigt udhule en materialekonto, men så er det da i det mindste godt at man har valgt en løsning som så få kan bruge, og som i øvrigt kræver en kandidatoverbygning på PC-kørekortet 
*s

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren