Kære Tine og alle I andre,
Åh ja, det dér "bibliotekar" smider man ikke lige af sig, selvom jeg har forladt væsnet for nogle år siden.... Der er flere løsningsmuligheder:
Den simpleste løsning er selvfølgelig, at du bliver ved med at høre CD i bilen. Måske har du efterhånden hørt alle lydbøger (på CD) fra dit lokale bibliotek, men du har jo mulighed for at låne fra ALLE folkebibliotekerne og få lydbøgerne leveret på dit lokale bibliotek:
Gå ind på
bibliotek.dk og opret et log-in (hvis du ikke allerede har et). Du kan også logge på med din Nem-ID. Bibliotek.dk er en samlet katalog over alt hvad du finder på de danske biblioteker og som låner har du fri låneret over hele baduljen - du bestiller bare dit materiale, som så bliver pakket af ejer-biblioteket og kørt til dit lokale bibliotek. Smart - især hvis man er den slags bibliotekar, som synes at materialet har det bedst med at blive brugt/lånt

Søgetips: Når du søger på bibliotek.dk er det nemt at afgænse, så du kun søger på lydbøger på CD. På søgesiden klikker du bare på krydset "Flere muligheder" - under "materialetyper" trykker du på krydset "lydbøger", herefter sætter du hak i boksen ud for "lydbøger CD". Nu søger du kun i bøger, som du uden dikkedare kan høre i bilen. Der er et kæmpeudvalg, så det er bare om at smide nogle stykker i kurven og hente dem senere (det plejer at tage 3-4 dage - biblioteket sender dig en mail).
Har du (eller andre i tråden) lyst til at kaste dig ud i en mere teknisk løsning, så kan digitale lydbøger lånes direkte hjemme fra den varme stue via
netlydbog.dk (tjek lige om dit lokale bibliotek tilbyder denne tjeneste og med hvilke restriktioner - fx antal lydbøger man må låne pr måned.) Du kan så lytte til bogen via en lille mp3-afspiller - så denne løsning kræver at du køber sådan en.
Det er en noget langhåret løsning, men når man først har knækket koden så kører det! Men lydbøgerne kan ikke køre på en hvilken som helst mp3-afspiller (det ville jo også være for nemt!) teknisk set skal afspilleren blandt andet kunne understøtte det, der hedder DRM 10.
Heldigvis kan du her se en liste over mp3-afspillere, som kan køre netlydbog uden problemer:
http://www.facebook.com/bibzoom?v=app_4949752878 Bemærk at man IKKE kan bruge en iPod, den kan ikke køre filtypen (WMA/DRM)
Der findes en vejledning i hvordan du downloader filerne og overfører til din mp3-afspiller:
https://netlydbog.dk/sites/default/files/Saadan_downlaaner_og_overfoerer_du_en_netlydbog_0.pdf At vejledningen er 13 sider lang siger noget om hvor langhåret en løsning bibliotekerne har valgt

Hvis Tine eller andre støder på problemer med
netlydbog.dk (tro mig - det gør I) så skal jeg nok prøve at hjælpe. Men det er nok nemmere at hjælpe med et konkret problem, end at ny-skrive en vejledning

Men Tine - hvis ikke min fornemmelse for lånere er blevet hel rusten, så siger den mig at du vil have mest glæde af det første løsningsforslag