Jeg vidste jo ikke hvad jeg gik indtil, da jeg købte et lille hønsehus med lille gård til. Havde leget med tanken i et par år, men en artikel i Berlingske, læst på vej hjem fra sommerferien , gjorde udslaget. Indkøbte 3 høns og plantede mig i en stol for at se på "fænomenet"- den ene larmede -MEGET. Og jeg fik angst for naboreaktioner, og fortrød egentlig det jeg havde sat gang i. Siden holdt den fuldstændig mund!.
Nu er der gået et halvt år. Den lille gård som hører til huset, er blevet til en gennemgang ud i haven!! Aldrig havde jeg drømt om hvor stor en tilfredsstillelse det er at SE og SE og SE på de høns som går og råhygger i hele haven på deres daglige runder. Vi kalder det "hønsefjernsyn"- en kanal som man aldrig bliver træt af!!
Så snart jeg kommer hjem fra arbejde er det på med gummistøvler og havefrakke og ud at pusle om kræene- der ER ikke meget arbejde med dem- det handler mere om at få en fornemmelse af "dagsformen", og så er det en velkommen "undskyldning" til at få frisk luft ovenpå 8 timers kontorfims. Det er ikke en sur pligt- og æggene er en ligestor glæde HVER gang- for hele familien!
Jeg ser frem til weekenderne hvor jeg kan se hønsefjernsyn hele dagen, og glæder mig meget til en sommer med høns- nu hvor vi alle er blevet mere fortrolige med hvad det vil sige.
Jeg synes at det giver alle, børn som voksne, en god forståelse for små og store sammenhænge af havebrug og husholdning med mening i.
Kan også pludselig forstå alt det der bliver skrevet på forum om at hønsehuset hurtigt bliver for småt!! Men det må komme hen ad vejen.............jeg regner med at der er mange års hønsehold forude, og en BUNKE gode oplevelser!!