Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At nyde høns  (Læst 798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline trinemia

• Passiv bruger
At nyde høns
« Dato: 12 Januar , 2012, 09:40 »
Jeg vidste jo ikke hvad jeg gik indtil, da jeg købte et lille hønsehus med lille gård til. Havde leget med tanken i et par år, men en artikel i Berlingske, læst på vej hjem fra sommerferien , gjorde udslaget. Indkøbte 3 høns og plantede mig i en stol for at se på "fænomenet"- den ene larmede -MEGET. Og jeg fik angst for naboreaktioner, og fortrød egentlig det jeg havde sat gang i. Siden holdt den fuldstændig mund!.
Nu er der gået et halvt år. Den lille gård som hører til huset, er blevet til en gennemgang ud i haven!! Aldrig havde jeg drømt om hvor stor en tilfredsstillelse det er at SE og SE og SE på de høns som går og råhygger i hele haven på deres daglige runder. Vi kalder det "hønsefjernsyn"- en kanal som man aldrig bliver træt af!!
Så snart jeg kommer hjem fra arbejde er det på med gummistøvler og havefrakke og ud at pusle om kræene- der ER ikke meget arbejde med dem- det handler mere om at få en fornemmelse af "dagsformen", og så er det en velkommen "undskyldning" til at få frisk luft ovenpå 8 timers kontorfims. Det er ikke en sur pligt- og æggene er en ligestor glæde HVER gang- for hele familien!
Jeg ser frem til weekenderne hvor jeg kan se hønsefjernsyn hele dagen, og glæder mig meget til en sommer med høns- nu hvor vi alle er blevet mere fortrolige med hvad det vil sige.
Jeg synes at det giver alle, børn som voksne, en god forståelse for små og store sammenhænge af havebrug og husholdning med mening i.
Kan også pludselig forstå alt det der bliver skrevet på forum om at hønsehuset hurtigt bliver for småt!! Men det må komme hen ad vejen.............jeg regner med at der er mange års hønsehold forude, og en BUNKE gode oplevelser!!
 :D
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: At nyde høns
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2012, 09:44 »
Det bare dejlig læsning - tillykke med din nye hobby og livsstil  /o

PS - Jeg har lige købt hønsehus nr. 6, bare vent  ;D
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2012, 10:05 »
Jeg ved lige præcis, hvordan du har det, for jeg kunne have skrevet nøjagtig det samme. *p
Jeg er stadig lige barnligt glad, når jeg henter æg, jeg kan stadig kikke på hønsene i timevis. Selv din beskrivelse af "arbejdet" med hønsene kender jeg, det er heller ikke en sur pligt her, men en daglig glæde
Det er mig en gåde, hvordan det kan gå til at man kan blive så glad, hver evig eneste gang, man går ud til hønsene. De sidste dage har jeg været lidt trist og i dårligt humør, men en tur forbi hønsene, så kunne jeg lidt igen.
De giver bare så meget igen.
Tak fordi du delte  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2012, 11:19 »
Det lyder bare SÅ hyggeligt.
I regn og slud og blæst som vi har for tiden er min hønseglæde lidt på retur. Det er mørkt, når jeg lukker ud og mørkt, når jeg lukker ind (jeg har ikke lys ved hønsene) og jeg bliver helt træt af det i dagligdagen. Men i weekenden... så er det ud og huske, hvorfor jeg har høns.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2012, 11:40 »
tror dyr går lige i urinstinktrtne på os menesker, de har jo et dejligt ukompliceret liv, spis, eller bliv spist, og former jer efter bedste evne. og når vi mennesker får for meget tid begynder vi med tossestreger, og der samme gør dyr.

det er jo dejligt når døren til gedehuset lukker, signe og frida (geder) kalder på mad(ved ikk hvorfor geder er umættelige), og hønsene kigger hvad nu mere mad, mens de kigger ud i regnen /o, men nu får de snart to grise som naboer, den ene halvt uldgris,   wanda :P :P, wanda er et godt navn til næste generaton uldgris ;D ;D

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2012, 11:43 »
kender det kun alt for godt :-)

her er det også ren fornøjelse at have høns og ønsker mig et hønsehus mere  ;D

har to drenge og de kan diskutere hele vejen hjem fra børnehaven af hvis tur det er til at kigge efter æg i hønsehuset ;D

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2012, 11:45 »
Sikke en dejlig beretning  *o

.....og i mit sind er der heller ingen tvivl om, at hønsene giver en øget ivskvalitet.  Man har jo en hel verden i sig selv, som intet har med øvrige livstrængsler at gøre.

Og så smitter det altså bare SÅ meget. Hver gang jeg læser om, at andre får nye racer eller farver må eg slå mig selv over fingrene for ikke selv at fare ud og skaffe nyt :D

Og lige præcis nu leger jeg med tanken om, at de vildfarvede måske godt alligevel kan nøjes med to rum....hmmm...for så kunne der nemlig liiiige blive plads til....?? hehe  :D En evig  problaematik, der ihvertfald ikke kun findes ét svar på.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2012, 12:30 »
Nemlig ! Super godt udtryk med hønsefjernsynet  /o . Min store søn har ofte gjort grin med mig, når jeg i sommer sad omme hos hønsene i en stol, bare for at se . Nu kommer de jo på hele matriklen, og synet fra køkkenvinduet, når de går og roder er lige til en humørløfter. Min plejesøn på knap 2 år og jeg hygger os hver formiddag med at tulle om og fodre, snakke og kigge. Det første han lærte at sige var " Gok gok " *g
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk